Legutóbb a nyílt bankolás taglalásakor már szót ejtettünk a bankok azon törekvéséről, hogy a lehető legnagyobb mértékben jelen legyenek ügyfeleik életében. A téma ezúttal a kis- és középvállalkozások kiszolgálása lesz, ez ugyanis hagyományosan egy alulreprezentált és magára hagyott szegmensnek számít a legtöbb bank esetében. A beyond banking jelenség azonban rendelkezik a helyzet megváltoztatásához szükséges potenciállal.
A beyond banking lényege, hogy a bankok olyan szolgáltatásokat nyújtanak elsősorban kkv-s ügyfeleik számára, amelyek a hagyományos banki szolgáltatások helyett valamilyen specifikus üzleti igény kielégítésére irányulnak. A McKinsey egy 2019-es tanulmánya arra a felfedezésre jutott, hogy bár a kkv vezetők sokkal szívesebben foglalkoznak vállalkozásuk konkrét tevékenységi körével, a gyakorlatban idejük 74%-át ettől eltérő tevékenységek végzésével töltik.
Ilyen tevékenységnek számít például:
- a könyvelés (16%)
- az ügyfélkapcsolatok kezelése (CRM) (14%)
- a bankolás (9%)
- az IT (9%)
- és a munkavállalók oktatása (7%)
Kijelenthető tehát, hogy a kkv-k jelentős adminisztrációs terhekkel néznek szembe, az ezekre fordítandó idő, pénz és energia pedig negatívan befolyásolja üzleti tevékenységük eredményességét. Itt jönnek a képbe a bankok, amelyek a beyond banking filozófiáját magukévá téve képesek csökkenteni az ügyfelek efféle kötelezettségeit.
A pénzügyi asszisztensekről szóló cikkünkben már említettük, hogy azzal is jelentős előrelépés érhető el, ha az ügyfél a külön könyvelő iroda, bérszámfejtő szoftver, netbanki felület, biztosító partner és faktoring megoldás igénybevétele helyett mindezeket a szolgáltatásokat képes egy helyen, központosítva elérni. A bankok pedig azért is alkalmasak ennek a szerepnek a betöltésére, hiszen a kkv-k számára elengedhetetlen szolgáltatások egy jelentős része pénzügyi szolgáltatásnak minősül.
Néhány ezek közül a teljesség igénye nélkül:
- bankszámlanyitás, banki szolgáltatások
- fizetések befogadása és feldolgozása
- könyvelés
- munkavállalói bérfaktoring
- számlázás
- NAV irányába történő adatszolgáltatás és jogszabálykövetés
- pénzügyi tanácsadás
A bank képes lehet ezeket a szolgáltatásokat maga is elérhetővé tenni ügyfelei számára, erre pedig számos lehetősége van. Dönthet úgy, hogy harmadik feles szolgáltatók megoldásait kínálja ügyfeleinek saját banki csatornáin, vagy akár maga is létrehozhatja a szolgáltatásokhoz szükséges infrastruktúrát és a saját termékpalettába integrálva kínálhatja azokat. Az mindenesetre biztosnak látszik, hogy a bankszektor jövőjében a beyond banking meghatározó szerepet játszik majd, azok a bankok pedig, amelyek képesek kiszolgálni az ügyfelek kiterjedt igényeit, vonzó opciót jelenthetnek majd a kkv-k számára.
Bátorfi Botond