Állami szinten is fontos az AI Indiában

Az Indiai Központi Bank (Reserve Bank of India, RBI) új fintech fejlesztéseket tervez. Köztük az AI-alapú “beszélgetéses” fizetések integrálását az ország UPI (Unified Payments Interface) rendszerében, valamint egy nyilvános digitális platformot az egyszerű hitelnyújtás biztosításához.

Az új funkció lehetővé teszi a felhasználók számára, hogy egy AI-alapú rendszerrel beszélgetve kezdeményezzenek és teljesítsenek tranzakciókat. A funkcionalitás okostelefonon, és funkcionális telefonon alapuló UPI csatornákon is elérhető lesz. Kezdetben csak hindi és angol nyelven lehet majd az új funkciót használni.

A technológia egy intuitívabb és felhasználóbarátabb fizetési élményt nyújthat, mivel a felhasználóknak nem kell bonyolult interfészekkel vagy menükkel foglalkozniuk. Egyszerűen "beszélgethetnek" a rendszerrel a kívánt tranzakció elvégzéséhez. 

Emellett az AI képes tanulni a felhasználói interakciókból, így idővel egyre hatékonyabbá és személyre szabottabbá válhat a felhasználói igények kielégítésében.

A pénzügyi inklúzió kiterjesztése érdekében az RBI az UPI rendszeren belül offline fizetéseken is dolgozik. Az UPI kis értékű tranzakcióinak gyorsítása érdekében tavaly indították el az UPI-Lite nevű eszközön alapuló tárcát. A termék népszerűséget szerzett és jelenleg több mint tízmillió tranzakciót dolgoz fel havonta. Az UPI-Lite használatának népszerűsítése érdekében a Bank az NFC technológiát használó offline tranzakciókat tervezi elősegíteni.

Az NFC (Near Field Communication) technológia egy rövid hatótávolságú vezeték nélküli kommunikációs technológia, amely lehetővé teszi az eszközök közötti adatátvitelt kis távolságokon (általában 10 cm-nél kevesebb) keresztül. Ezt a technológiát alkalmazzák a mobilfizetési rendszerekben is, amikor például okostelefonunkkal, azt a POS terminálhoz közel tartva fizetünk.

Ösztönzik a fintecheket a hitelnyújtásra

Az RBI a hitelértékelési folyamat fejlesztésén is dolgozik. Jelenleg a hitelértékeléshez szükséges adatok különböző rendszerekben, különböző entitásoknál érhetőek el. Ez nagyban akadályozza az egyszerű és időben történő szolgáltatást. 

Tavaly elindították a Kisan Hitelkártya-hitelek digitalizálásának pilotját, amely a kölcsönzési folyamat teljes körű digitalizálását teszteli – papír nélkül és zökkenőmentesen. A pilot jelenleg is folyamatban van, és az első eredmények bíztatóak. Továbbá, egy digitális platform fejlesztésén is dolgoznak. A platform a hitelezőket támogatja a szükséges digitális információk zökkenőmentes áramlásának biztosításával.

Az end-to-end digitális platform nyitott architektúrával, nyitott API-kkal és szabványokkal rendelkezik, amelyhez minden pénzügyi szektorbeli játékos egyszerűen csatlakozhat egy “plug and play” modellben.

(Forrás: Finextra)

(Címlapkép: Depositphotos)