„Aki kimarad, az lemarad” – fintech megoldások a Magyar Bankholdingnál

November 29-én indult útjára a Fintech.hu és a Peak közös kezdeményezése, a Women in Finance, amelynek célja, hogy hozzájáruljon egy sokszínű, mindenki számára egyenlő esélyeket biztosító pénzügyi szektor létrejöttéhez. A kezdeményezés és kiadvány egyik támogatójával, a Magyar Bankholdinggal egy interjú keretein belül érintjük a csoport fintech megoldásait, amelyek női irányítás alatt bontogatják szárnyaikat.

“Azoknak a bankoknak, amelyek növekedni szeretnének, lépést kell tartaniuk a technológia fejlesztésekben tapasztalható, elképesztően gyors irammal” – vallja Mészáros Beatrix, a Magyar Bankholding Leányvállalatokért felelős vezérigazgató-helyettese.

A Magyar Bankholding leányvállalatai, a lízingtársaságokat integráló Euroleasing és az MKB-Pannónia Alapkezelő ügyfél stratégiájában és termékfejlesztésben is digitális fejlődésre törekszik. A Magyar Bankholding tagja, az MKB Bank égisze alá tartozó Fintechlab pedig a közép-kelet-európai régió vezető design- és innovációs laboratóriuma, amely egy erős szakértői közösség felépítésével vállalkozik a pénzügyi szektor legfontosabb kihívásainak megoldására. Mészáros Beatrixot a Magyar Bankholding leányvállalatok digitalizációs terveiről, bankszektor és fintech kapcsolatáról kérdeztük.

Tapasztalatai szerint melyek a legnagyobb digitalizációs problémák, amelyekkel az ügyfelek és a klasszikus bankok manapság szembesülnek?

A nagyobb technológiai cégekkel kapcsolatban látjuk, hogy a hagyományos informatikai rendszerekkel működő bankokhoz képest sokkal gyorsabban tudnak egy-egy új termékkel vagy szolgáltatással reagálni az ügyféligényekre. Az ügyfeleket jól kiszolgálni új technológiai alapokon nyugvó, új típusú szolgáltatások nyújtásával lehet. Ehhez fejlett technológiákra, valamint olyan szakemberállományra van szükség, amely – amellett, hogy érti ezeket az újításokat – gyorsan képes reagálni a felmerülő változásokra. Ezek a szakemberek ma főként fejlesztő és IT cégeknél dolgoznak, ami sok esetben jelenthet fejfájást a bankok számára. A tehetségek, az új technológiákat, új üzleti modelleket értő szakemberek nélkül ugyanis a digitális transzformáció nem lehet sikeres. Emiatt jelenleg is keressük az új IT munkatársakat, így pályakezdő fiatalokat ugyanúgy várunk, mint sokéves tapasztalattal rendelkező szakembereket.

A Magyar Bankholding leányvállalatai, köztük az Euroleasing nagy hangsúlyt fektet a digitális fejlesztésekre. Hogy látja, melyek a legnagyobb kihívások ezen a téren a Magyar Bankholding leányvállalatai számára?

Az Euroleasing az eddiginél is nagyobb hangsúlyt fektet a digitális fejlesztésekre, azzal a határozott célkitűzéssel, hogy a piac legkorszerűbb online megoldásait nyújtsa. Ugyanakkor az is rendkívül fontos számunkra – egyben komoly szakmai kihívás –, hogy az informatikai fejlesztések bevezetése és integrálása a lehető legzökkenőmentesebben történhessen meg. Célunk tehát az, hogy a digitális átállási vagy bevezetési folyamatokat alig érzékeljék az ügyfeleink, csak a végleges termék nyújtotta előnyökben részesüljenek.

Melyik az Ön számára leginkább kedves újítás, amitől a legnagyobb értékteremtést várja?

Nehéz egyet kiemelni a rengeteg előremutató fejlesztésből… Ügyfeleink szempontjából rendkívül fontos és hasznos fejlesztéseknek tartom az Euroleasing korszerű online kalkulátorait: lízing-kalkulátort, cégautóadó-kalkulátort, átírás-kalkulátort és még egy lízing-összehasonlító kalkulátort is bevezettek, melyek többek kényelmi szolgáltatásoknál.

Itt kell megemlítenem az Euroleasing Smart Lízing applikációját is: amilyen bonyolultan hangzik az, hogy ’autólízing-kalkulátor mobilalkalmazás’, legalább annyira egyszerű és praktikus mindaz, amit ez az app nyújt a felhasználóknak.

Röviden összefoglalva: a Smart Lízing akár fel is gyorsíthatja az autóvásárlás folyamatát azzal, hogy a felhasználói kiválasztott konkrét autóra kaphatnak lízingkalkulációt, és egyben az Euroleasing munkatársaival is megkezdhetik a közvetlen kapcsolatfelvételt. Ugyanakkor nem csak egy ’szimpla’ autólízing-kalkulátorról van szó, hiszen egy új- és használtautó adatbázis és egy friss hírekkel jelentkező autós magazin is található az alkalmazásban. Ha már ügyfelünk valaki, akkor az ügyfélszolgálati ügyintézés is egyszerűbbé válik az applikáción keresztül az e-ügyfél funkció használatával.

Ön szerint mitől lesz jövőálló egy pénzügyi vagy befektetési szolgáltatás?

A mai rendkívül gyorsan változó világban az egyik legnagyobb érték az, hogy egy adott szolgáltató, ez esetben bank, milyen gyorsan tud reagálni a folyamatosan változó gazdasági helyzetre, illetve az alakuló ügyféligényekre. Éppen ezért a gyors adaptivitásban rejlik az időálló szolgáltatás kulcsa, hiszen így tudjuk majd mindig pont azt és pont úgy nyújtani az ügyfeleknek, ahogy és amikor arra szükségük van.

A másik ilyen fontos elem a személyes jelenlét és tanácsadás. Évről évre egyre szélesebb körben válnak népszerűvé az online banki ügyintézési módok, egyre többen választják a sok esetben kényelmesebb, egyszerűbb és fenntarthatóbb internetes bankolást. Azonban a személyes találkozók nyújtotta előnyöket továbbra is fontosnak tartják az ügyfeleink, különösen a komplexebb szolgáltatásoknál, és mi is nagy hangsúlyt fektettünk arra, hogy digitalizációs törekvéseink ellenére ezeket a hozzáadott értéket adó interakciókat továbbra is biztosítsuk számukra.

Az MKB Fintechlab a hazai pénzügyi szektor digitális átalakulásának egyik fontos szereplője. Hogyan hasznosul az itt összpontosuló tudás a leányvállalatok termék- és szolgáltatásfejlesztésében?

Az MKB Fintechlab az MKB Bank innovációs leányvállalataként hidat képez a startupok és a pénzügyi világ között, partnerkapcsolatokat keresve a fintech vállalatokkal az ügyfélélmény javítása és jobb pénzügyi szolgáltatások nyújtása érdekében. A szervezet célja, hogy az együttműködések által megszerzett tudást és tapasztalatokat beépítse az anyavállalat, valamint a leányvállalatok működésébe, ezzel hosszú távon értéket teremtve a bankcsoport számára. A Fintechlab akkor sikeres, ha az új technológiák használatát, az innovatív megközelítések befogadását és az új kompetenciák fejlesztését előkészíti, és segíti azoknak a beépülését a csoport működésébe.

Termék- és szolgáltatásfejlesztésre lefordítva ez azt jelenti, hogy az együttműködések során a Fintechlab szakemberei számos más területtel és onnan érkezett szakemberrel találkoznak, így a rendelkezésükre álló „tudás-pool” szinte végtelen. A feladatuk az, hogy a legújabb technológiákat az MKB Bank és leányvállalatai igényeire szabva beépítsék a működésünkbe, ezzel növelve a hatékonyságunkat.

A modell lényege tehát, hogy a befektetői szempontok sérülése nélkül tud a Fintechlab releváns tudást csatornázni a vállalati működésbe, amivel akár egy új üzleti ötletet gyorsan ki tudunk próbálni, és elemezni tudjuk a lehetőségeket, kihívásokat a bank szempontjából. Hiszem, hogy egy ekkora vállalatnál ez lehet az innováció modellje.

Az MKB Fintechlab fintech startupokat támogat és összekapcsolja őket a piac szereplőivel. Hogyan látja a magyar fintech piac alakulását?

Milyen támogatásra van szüksége a hazai fintech startupoknak? A hazai fintech startupokról elmondható, hogy jellemzően B2B megoldásokkal és szolgáltatásokkal lépnek a piacra, így ügyfeleik nagyobb pénzintézetek. Emiatt a hazai pénzpiaci nagyvállalatoknak, így a Magyar Bankholdingnak is önmagán túlmutató szerepe és felelőssége van abban, hogy hogyan segíti és hogyan működik együtt fintech startupokkal, támogatva a cégeket a nemzetközi piacra lépésben.

Természetesen ez a nagyvállalatok érdeke is, hiszen az innovatív megoldásokat beépítve versenyképesebbé és sikeresebbé válik a piacon. Kiemelendő, hogy itthon a Magyar Nemzeti Banknak is több olyan kezdeményezése volt az elmúlt években, amivel szabályozói oldalról támogatják a startupok munkáját, például a szabályozási megfelelőség kapcsán folyamatosan elérhető tanácsadással állnak a rendelkezésükre. Ez is egy oka annak, hogy nagyon gyorsan fejlődik a hazai fintech piac, amiben az MKB Fintechlabnak is kiemelkedő jelentősége volt az elmúlt hat évben. A Fintechlab portfoliócégében is számos ígéretes szereplő van, az API platformokat fejlesztő FintechX vagy a digitális faktoringgal és kivállalatoknak szóló halasztott fizetési szolgáltatásokkal foglalkozó Péntech.

A hazai fintech ökoszisztéma fejlődését jól jelzi, hogy a jelenleg legértékesebb hazai startup is egy fintech cég, a SEON. Ezeknek a sikeres szereplőknek hatalmas szerepe van, hogy később befektetőként és mentorként tudják segíteni az ökoszisztémát.

Mi a víziója a Magyar Bankholding leányvállalatainak jövőjéről, digitális fejlődésükről?

A Magyar Bankholding csoporthoz tartozó leányvállalatok fúziójában és transzformációjában sikeresen lezárult egy nagyon fontos szakasz, egységes szervezetekként működik már a lízing és az alapkezelői területünk. Minden erőforrásunkkal az ügyfeleink, illetve a lehető legjobb kiszolgálásuk felé fordulunk; célunk, hogy nemcsak piaci részesedésben, hanem a szolgáltatások minőségében, beleértve a technológiai fejlettséget és innovatív megoldásokat, is élen járjunk.

(Címlapkép: Depositphotos)