A startupok kiiktatják Olaszország készpénzforgalmat

Olaszország gazdasága a mai napig készpénzen alapul, ami nagy kihívást jelent a térhódító fintech startupok számára, mint például a Qonto és N26. Felmérések alapján a vásárlások 86%-a készpénzzel történik, míg ez az arány Angliában csak 28%.

Kézpénzmentes fizetésre csak áruházláncoknál, illetve ruházati üzleteknél lehetséges. A leszűkített lehetőségek problémát jelentenek a fintech startupok számára, akiknek célja az, hogy Olaszország csatlakozzon a digitális bankok felhasználói hálózatához.

Andrea Isola a milánói N26 menedzsere szerint: “Az emberek még mindig bizalmatlanok a digitalis fizetések terén, mivel attól tartanak, hogy az online tranzakció közben elvész a pénzük ezért úgy gondolják, hogy a kézpénz egyfajta kontrollálhatóságot nyújt számukra. Továbbá az olaszok bizalmatlansága az intézmények felé egy régóta fennálló probléma.”

Az N26 megoldása erre a problémára nem más, mint a készpénzen alapuló gazdasághoz való alkalmazkodás.  Az cég által bevezetett “Cash26” szolgáltatás megtalálható az N26 online applikációján belül, mely lehetővé teszi az ügyfeleknek, hogy a kijelölt kereskedőknél kézpénz befizetést vagy felvételt hajtsanak végre. Készpénzes fizetés esetén a felhasználó az applikáció segítségével manuálisan feljegyezheti a vásárláskor elköltött összeget. Az applikációt már több mint 30.000-en használják a Panorama supermarket 200 üzletében.

A bankok különböző díjjakkal terhelik az ügyfelek folyószámláit, illetve magas díjakat szabnak ki a POS terminálok üzemeltetői részére. A francia finetch startup Qonto egy olyan stratégiával rukkolt elő, melynek célja a fentebb említett díjak csökkentése az olasz B2B piacon. Az elmúlt 6 hónapban a cég több mint 72 millió euro értékű tranzakciót bonyolított le. Mario Spalletti a Qonto regionális vezető menedzsere szerint: “Egy tradicionális bankon keresztül történő POS használat magas költséggel jár, míg egy online banknál ez az összeg jóval alacsonyabb, mivel nem kell olyan költségekkel számolnia, mint például az ingatlan bérlés.”

Az olasz kormány is támogatja a gazdaság digitalizálását, mivel a készpénzes fizetések nem követhetők az állam számára, emellett az adócsalásnak is teret enged. Az elmúlt években közel 3 milliárd eurót veszített az adócsalóknak köszönhetően, míg ez a szám az Egyesült Királyságban 2 milliárd euró.

Az Amazonnak saját tervei vannak az olasz piac meghódítására az Amazon Cash nevezetű szolgáltatásával, mely lehetővé teszi a fogyasztók számára, hogy feltölthessék az Amazon egyenlegüket kiskereskedőknél. Ez a szolgáltatás segítheti, a prepaid kártyákkal együtt a digitális gazdaság kialakulását.

Forrás: Sifted

Lauri Sonia