2020. 01. 21.



Tilla Fehér

A második pénzforgalmi irányelv (PSD2) – az EU szabályozás, amely lehetővé teszi az engedéllyel rendelkező harmadik fél szolgáltatók (third party provider, azaz TPP) számára, hogy hozzáférjenek az ügyfelek bankszámla-adataihoz – bevezetése óta már eltelt két év; eközben pedig egyre több előnye mutatkozik annak, hogy minden szolgáltatás egy technológián keresztül válik hozzáférhetővé.

„Az emberek minden számukra fontos információt elérhetnek egy helyen, ezáltal jobb döntéseket tudnak hozni, könnyebben elköteleződnek és kevesebbet stresszelnek” – összegzett Imran Gulamhuseinwala, az Egyesült Királyságban a Nyílt Bankolás Implementációjáért felelős Szervezet (Open Banking Implementation Entity, azaz OBIE) implementációs megbízottja a Timesnak.

Az alkalmazásprogramozási felületek (API) teljesítményének még javulnia kell ahhoz, hogy minél több kritikus infrastrukturális modellben tudják őket alkalmazni – fotó: pixabay

Ahogy arról a fintechfutures.com beszámolt, a brit versenyhatóság (Competition and Markets Authority, azaz CMA) Nagy Britannia és Észak-Írország kilenc legnagyobb számlavezető intézményére vonatkozóan rendelte el a PSD2 irányelvnek való megfelelést: Lloyds, Royal Bank of Scotland (RBS), Barclays, Nationwide, Santander, Allied Irish Bank, HSBC, Danske and Bank of Ireland.

Az OBIE szerint a nyílt bankolási őrület havi 200 millió telefonhívást eredményezett, és mostanra 204 aktív és szabályozott TPP-vel szerződtek le a bankok, a szolgáltatást igénybe vevő ügyfelek száma pedig meghaladja az egymilliót. – Az egy millió egy fontos mérföldkő, de semmiképp sem a történet vége – mondja Gulamhuseinwala, aki a tavaly októberben megrendezett PayExpo-n kiemelte, hogy az alkalmazásprogramozási felületek (API) teljesítményének még javulnia kell ahhoz, hogy minél több, üzleti szempontból kritikus infrastrukturális modellben tudják őket alkalmazni.

Bár sok iparági szereplő utalt az idei évre a „nyílt bankolás éveként”, a technológia még mindig csak a folyószámla-tranzakciókra korlátozódik. A szabályozók már dolgoznak a modell jelzáloghitelekre, megtakarításokra és biztosításokra való kiterjesztésén is. Ha ezek a területek is bekerülnek a nyílt bankolás ernyője alá, akkor valóban megvalósulhat az egyablakos ügyintézés, ahol az ügyfelek a pénzügyeikkel kapcsolatos minden egyes információt elérhetnek egy felületen.





Source link