A háború alatt is virágzik egy fiatal ukrán cég

A napokban 1 millió dolláros (kb. 360 millió forintos) befektetést kapott egy ígéretes ukrán fintech cég. A kijevi székhelyű Fuelfinance patinás befektetőket szerzett, így a pénz mellett szakértelemmel is gazdagodott a folytatásra. A vállalat rövid története különösen inspiráló, hiszen a háború alatt is folyamatosan fejlődik és impozáns célokat tűz ki maga elé.

A Fuelfinance startup cégeket segít pénzügyeik hatékony menedzselésében. A vállalat szolgáltatásai segítségével egyszerűbbé válik a könyvelés, a pénzügyi riportok és gazdasági elemzések előállítása, valamint a költségek elemzése. Így nem csupán gyorsabban végezhetők el ezek a feladatok, de az áttekinthetőségnek és automatizációnak köszönhetően a hibák száma is csökken. Mindezt pedig a legtöbb szolgáltatóhoz képest kedvezőbb áron kínálja a vállalat.

Mély vízben tanultak meg úszni

Az eddigiek alapján a Fuelfinance története viszonylag átlagos, elvégre jónéhány fintech cég rendelkezik hasonló szolgáltatással. Az ukrán vállalat életét viszont jelentősen megnehezíti a tény, hogy egy invázió alatt álló országban végzi tevékenységét. Az alapító-vezérigazgató, Alyona Mysko erről is nyilatkozott a Finextrának.

“Nehéz dolgunk volt. A társalapító, Yaroslav Azhnyuk és én egy héttel a háború kitörése előtt tartottuk meg a stratégiai egyeztetésünket. Az új weboldalunkat és termékünket éppen feburár 24-én [a háború kitörésének napján – a szerk.] terveztük bemutatni, amit el kellett halasztanunk.”

Alyona Mysko, a Fuelfinance alapító-vezérigazgatója

Azon a bizonyos februári stratégiai megbeszélésen a két alapító eldöntötte, hogy megkezdi a befektetők keresését. A Fuelfinance ekkor két éves volt, eddig a pontig saját pénzből működtették az alapítók. Nem kis dolog, hogy a cég így is nyereséges volt, de az új termékek fejlesztéséhez muszáj volt tőkét szerezni.

Nincs elháríthatatlan akadály

A háború kitörésének dacára a Fuelfinance új terméke és weboldala 2022 márciusában elérhetővé vált és végül nagyszerű évet zárt. Már az indulás napján elnyerték a ‘nap terméke’ kitüntetést egy olyan weboldalon, ahol új technológiai megoldásokat mutatnak be. Ugyanezen a platformon, a Product Hunton jelölést is kaptak az év végi díjátadón. Olyan sikerek ezek, amelyekre egy zavartalan körülmények között működő cég is büszke lehet. Az ukrán mindennapokat megélő alapítók részéről mindez különösen nagy teljesítmény.

A cégnél egy ponton eldöntötték, hogy “bármi történik, mi létre akarjuk hozni a termékünket. Egy nagyszerű pénzügyi szolgáltatást akarunk készíteni, amivel világszerte rengeteg cégnek segíthetünk a pénzügyek menedzselésében. Ez volt a legfőbb célunk, amiből nem engedtünk.”

Azonban, ahogy elkezdtek befektetők után nézni, egy újabb súlyos gazdasági kihívással kellett szembesülniük. Ez az amerikai gazdasági visszaesése volt, ami a Fuelfinance stratégiájának egyik legfontosabb befolyásoló tényezője.

Nekik dolgoztak a változó körülmények

A vezérigazgató szerint a befektetők a növekedés helyett egyre inkább a nyereségességre kezdtek koncentrálni. Mivel a Fuelfinance ezt a feladatot már abszolválta, jól érintették a befektetői hozzáállás változásai. Eközben viszont nem lehetett figyelmen kívül hagyni, hogy az ukrán székhelyű vállalat súlyos biztonsági kockázatokkal néz szembe az országban zajló háború miatt.

“Muszáj volt biztonságosabb helyre költöztetni a csapatot. Prioritás volt, hogy egy biztonságos munkahelyet tudjunk nyújtani, ahol van elektromos áram és internet. Jó lehetőség volt ez arra, hogy rájöjjünk milyen gyorsan tudunk reagálni ezekre a feladatokra. Folytatni tudtuk a termékfejlesztést és az új csapat bővítését is. Bármi lehetséges, ha az ember mögött egy nagyszerű csapat áll és mindenki támogatja a másikat. Mostanra kijelenthetem, hogy mindenre fel vagyunk készülve.”

Alyona Mysko, a Fuelfinance alapító-vezérigazgatója

Világsikerre pályáznak az ukrán piacról

A Fuelfinance munkavállalóinak fele továbbra is ukrán területen dolgozik, de folyamatosan költöztetik át a csapatot alternatív helyszínekre. Eközben a bevételek háromszoros növekedést produkáltak a tavalyi évben. Ezzel azonban nem elégedtek meg, a vállalatvezető szerint globális sikerekre pályáznak. 

Céljuk, hogy idővel többmillió ügyfelük legyen a világ különböző pontjain, és a nyereséges működésben segíthessék a startupokat. A nap végén az eredményes vállalatok az egyes országok gazdaságának is jót tesznek, ezért a Fuelfinance sikereiből rengetegen profitálhatnak a jövőben.

Nem akármilyen célok és eredmények ezek egy olyan fintech cégtől, amely háború sújtotta országban jött létre és működik a mai napig. Az ukrán fintech szektor a békeidőkben sem generált nagy sikersztorikat, de ez rövidesen megváltozhat. 

(Forrás: Finextra)

(Borító: Depositphotos)