A fintechek a párkapcsolatokon is segítenek

A fintech szektor egyik legizgalmasabb szeletét jelentik azok a vállalatok, akik egy szűk csoportot vesznek célba szolgáltatásaikkal. A potenciális ügyfélkör mérete miatt ezek a fintechek nem feltétlenül kerülnek a legnagyobbak közé, de sokszor képesek nagyon hatékonyan reagálni a célcsoportjuk pénzügyi igényeire. Korábban mi is megénekeltük a migránsokat célzó Majority és a nőket kiszolgáló Jefa sikereit. Ezúttal a pároknak szóló fintech szolgáltatások kerülnek terítékre. 

Szőnyeg alá söpört teendő

A párok pénzügyi helyzetének érdekességét a téma tabu jellege adja. Sok párkapcsolatban a felek nem rendelkeznek definiált szokásokkal, mert kellemetlennek érzik a téma felhozatalát. Az ebből fakadó tanácstalanság jellemezheti a számlák befizetését, vagy épp a közös célokra való megtakarítást. Ez a rendezetlenség ugyanakkor alacsonyabb hatékonysághoz vezet, amivel mindenki veszít. 

Az Ivella, egy amerikai fintech olyan banki termékeket kínál, amelyek képesek feloldani ezeket a rejtett feszültségeket. A vállalat nemrég vont be 3,5 millió dollár tőkét, most pedig egy kétszemélyes bankszámlával debütál a piacon. A vezérigazgató Kahlil Lalji szerint a vállalat születését saját kellemetlen tapasztalatai motiválták. Lalji azt tapasztalta, hogy maximum a házaspároknál jelent meg némi tudatosság a pénzkezelésben, a korábbi fázisban lévő párok esetenként utaltak egymásnak és helyben döntötték el ki fizet az adott helyen.

Az eddigi legjobb megoldásnak a közös számlák számítanak, amelyek lényege, hogy két ember együtt nyit egy bankszámlát ahova közösen fizetnek be, illetve vesznek ki pénzt. Ugyanakkor ez sem optimális, mert a többség külön kezeli ezt a számlát a rendes bankszámlájától, így a párok csak alkalmanként használják őket. 

Új megközelítés egy régi problémához

Az Ivella ehelyett egy olyan számlát kínál ügyfeleinek, ami kapcsolódik mindkét fél saját számlájához és ahova meghatározott feltételek szerint fizetnek be összegeket a közös költségek fedezéséhez. Ehhez egy debitkártyát is kapnak a párok, amivel könnyedén fizethetnek például egy étteremben, vagy egy közös nyaralás során. 

A felek fix arányokat állíthatnak be aszerint, hogy ki mekkora részét fizeti be a közös számláknak. Ha például az egyik fél magas fizetéssel rendelkezik, a másik viszont átlagos összeget visz haza, beállíthatják, hogy egyikük 70, a másik 30 százalékért legyen felelős minden költség esetén. A kártyás fizetéskor az Ivella automatikusan a kiválasztott arány szerint von le összegeket a felhasználók saját bankszámlájáról. Az Ivella szerint ez egy innovatív megoldás, ami rengeteg fejfájást spórol meg a pároknak és garantálja a kívánt eredményeket. 

Az alapító szerint az Ivella abban más, mint a legtöbb fintech, hogy teljesen megkérdőjelezi a banki termékek jellegét és olyan élményt kínál az ügyfeleknek, ami semmi másról nem szól, mint a meglévő problémák megoldásáról. Ennek ellenére a vállalat nem számíthat arra, hogy egyeduralkodóvá válik a területen, két ígéretes rivális is feltűnt már a színen.

Éledezik a közeg

A Braid közös megtakarítási zsebeket kínál ügyfeleinek, jellemzően családoknak, baráti társaságoknak és munkahelyi közösségeknek. A felhasználók együtt takaríthatnak meg közös vásárlásokra, utazásokra. A résztvevők linket küldhetnek egymásnak, ami meghívóként szuperál a zsebekhez való csatlakozáskor. A Braid nemrég 9 millió dollárt vont be.

Szintén említést érdemel a Zeta, amely kollaboratív és átlátható közös bankszámlákat kínál a pároknak. A cél, hogy a közös pénzkezelés rugalmassá váljon, anélkül, hogy a felek teljese hozzáférnének egymás pénzügyi adataihoz. A vállalat alapítója szerint filozófiájuk úgy írható le, hogy nem a pénz felosztásában, hanem megosztásában támogatják ügyfeleiket, akik egyedül nehezen birkóznak meg az ilyen jellegű feladatokkal. 

Csak a legjobbak maradnak talpon

Ígéretes fintechekből tehát nincs hiány a párkapcsolati pénzügyek területén sem, hamarosan várhatóan további megoldások jelennek meg a piacon, amik újabb problémákra adnak megoldást. Azt azonban minden szereplőnek tudnia kell, hogy a fintech szektor jelenlegi nehéz helyzete miatt nem elég csupán színvonalas szolgáltatásokkal előállni. A merész célokat dédelgető vállalatoknak igazolniuk kell, hogy kevés pénzből sok ügyfelet tudnak szerezni, akiket képesek minél nagyobb aktivitásra bírni saját ökoszisztémájukon belül. Ellenkező esetben nehéz lesz gyors növekedést folytatni a továbbiakban.

Forrás: TechCrunch

Borítókép: Pch vector

Bátorfi Botond