A bankfiókoknak nem eltűnniük, hanem átalakulniuk kell

Egyre gyakrabban merül fel banki körökben az a kérdés, hogy mit kezdjenek a költséges bankfiók-hálózatokkal. Az Egyesült Királyságban egy egyedi program segítségével igyekeznek megtalálni a választ.

Az Egyesült Királyságban egy erős készpénzmentesítési trend figyelhető meg, ami sorozatos bankfiók-bezárásokkal jár. Az elmúlt öt évben átlagosan havi 50 bankfiókot zártak be a szigetországban. Csak idén már 200 zárásra került sor, a gyorsuló tendenciának pedig szabályozói közbelépés nélkül vélhetően egyhamar nem lesz vége.

Nem meglepő ez a trend, hiszen a bankok óriási összeget öltek bele internetes és mobiltelefonos felületeik kiépítésébe. Továbbá a bankfiókhálózatok fenntartása jelentős költségekkel jár. Így az egyre fejlettebb alternatívák kínálatával párhuzamosan ritkítják bankfiók-hálózatukat.

A fizikai elérhetőség csökkenésével viszont több területen vált kihívássá a készpénzfelvétel és a személyes ügyintézés. Mégpedig ezekre a szolgáltatásokra egyeseknek továbbra is szükségük van, a banki és fizetési digitalizáció előnyei ellenére is.

A problémára egy váratlan szereplő igyekszik megoldást találni: a Post Office postacég.

A Post Office az egyike a több postázással foglalkozó vállalatnak az Egyesült Királyságban. Nem teljesen idegen tőle a bankszektor, ugyanis maga is nyújt banki szolgáltatásokat ügyfeleinek. Ez a tapasztalat is hozzájárulhatott ahhoz, hogy a vállalat kezdeményezésére megalakult a BankHub projekt, melynek keretein belül öt nagybankkal együttműködve közös használatú bankfiókokat nyitott.

Minden közös bankfiókban van egy banki pénztár, egy ATM, valamint felváltva egy-egy alkalmazott a résztvevő bankoktól. A fenntartási költségek hasonlóak, mint egy különálló bankfiók költségei, azonban a kiadások ebben az esetben több bank között oszlanak szét, így kedvezőbb a működtetés.

Jelenleg két ilyen bankfiók üzemel: egy Angliában és egy Skóciában. Mivel a kezdeti visszajelzések nagyon pozitívak, így tovább növekszik a BankHub-hálózat. Tavaly már kialakításra került 10 bankfiók, ezeket viszont még nem nyitottak meg. A napokban 13 további egység létrehozását jelentették be, így a közeljövőben összesen 25 közös bankfiók lehet majd.

Forrás: Depositphotos

Még nem tartunk ott, hogy bezárjunk minden bankfiókot

Az ír AIB még júliusban jelentette be, hogy 170 bankfiókjából 70 helyszínen megszüntetné a készpénz- és ATM-szolgáltatásokat. A hír óriási közfelháborodást okozott – akkorát, hogy a bank kénytelen volt visszavonni terveit és meghagyni a szolgáltatásokat.

Nem véletlen ez a visszajelzés. Bár a banki digitalizáció lehetővé teszi, hogy szinte minden banki ügyet egy számítógépről vagy egy okostelefonról megoldjunk, az emberek egy jelentős részének sok esetben még mindig a készpénzügyletek és a személyes ügyintézések jelentik az egyetlen reális opciót.

A szükséges digitális készségek vagy készülékek hiányában az idősebb korosztályok, valamint a hátrányos helyzetűek is könnyen a hagyományos banki rendszeren kívül rekedhetnek, ha a bankfiók-bezárások ellehetetlenítik a személyes ügyintézést.

A potenciális társadalmi következményeket figyelembe véve, ahelyett, hogy miként lehet bezárni a legtöbb bankfiókot, a valódi kérdés az, hogy miként lehet a legkedvezőbben kihasználni a jelenlegi bankfiók-hálózatokat.

A Post Office BankHub kezdeményezése egy jó példa. A projektet követve úgy lehetne bankfiókokat bezárni, hogy egyes területeken maradjon legalább egy közös bankfiók, ami ki tudja szolgálni a környező lakosokat. Ha a bankok nem tartanak attól, hogy egy közös bankfiókkal vesztenek brandjük integritásából, máris előttük áll ez a működőképes költségcsökkentési lehetőség.

A közös bankfiókok továbbá a versenyt is fokozhatják a bankszektorban. Ha a különböző bankok egymás mellett kínálnak számlanyitást, hiteltanácsadást és további szolgáltatásokat is, akkor azonnal könnyebbé válik az embereknek a számukra legkedvezőbb csomagok kiválasztása.

Mindemellett érdemes a bankfiókok célját is újraértékelni. Ne a banki ügyintézés és értékesítés helyszíneként tekintsünk rájuk, hanem inkább pénzügyi tudásközpontokként. A személyes ügyintézés és tanácsadás mellett legyen helye az edukációnak is, ami teret engedhet a világszerte szükséges felelős pénzügyi viselkedésnek, valamint a digitális megoldások hatékonyabb kiaknázásának is.

(Forrás: BBC, Finextra)