Vége a hagyományos fintech újságírásnak

A mesterséges intelligencia (AI) és a gépi tanulás (ML) technológiái radikálisan formálják a fintech szektort és vele együtt a fintech hírszolgáltatást is. A híroldalak mögötti algoritmusok és az automatizálás forradalmasítják a tartalomgyártást. Gyorsabbá, hatékonyabbá és relevánsabbá tehetik a híreket. Iparágtól és szakterülettől függetlenül bármilyen tartalomszolgáltató versenyképessége függhet attól, hogy innovatív munkaeszközt, technológiai felhajtást vagy esetleg fenyegetést lát az AI-ban.

Szerkesztőségünk új tagja: az AI

A Fintech.hu szerkesztősége nap mint nap innovatív technológiákról tudósít és alkalmazza is azokat. Szerkesztőségünk egy nagyszerű eszközként látja a mesterséges intelligenciát, amellyel még hatékonyabb és informatívabb hírszolgáltatást nyújthatunk olvasóink számára, miközben szerkesztőségi munkatársaink is komplexebb elemző anyagok írására koncentrálhatnak. Szerkesztőségünk új tagja, a GPT-4 legutóbb az indonéz fintech piac legfontosabb szereplőit gyűjtötte össze, miközben kollégáink feltárták azokat a tényezőket, amelyek az ország fintech sikerei mögött rejlenek.

A fintech szférában nagy értéke van az időszerű és friss információknak. A mesterséges intelligencia rendkívül rövid idő alatt képes valós idejű elemzéseket és pontos tájékoztató cikkeket generálni. Az Automated Insights adatai szerint AI-automatizált újságírás percek alatt készít el egy olyan hírjelentést, amely az újságíróknak általában fél vagy egy órájába telik. Az Associated Press (AP) az Automated Insights Wordsmith platformjához hasonló AI-eszközökkel 12-szeresére növelte a vállalatok negyedéves jelentéseinek publikációit.

Egyes becslések szerint világszerte az összes közzétett híranyag mintegy egyharmadát állítja elő mesterséges intelligencia (Forbes, 2019). A gépi tanulás és AI algoritmusok automatizálják az olyan információkban gazdag, de kreativitást nem igénylő cikkeket, mint például a tőzsdei híreket, vállalati eredményeket és pénzügyi mutatókat összegző írásokat. Az újságírók monoton, mondhatni „gépies” munkateher alól szabadulnak fel. Ennek köszönhetően nagyobb hangsúlyt fektethetnek a mélyebb kutató- és elemző munkára és a vélemény műfajú cikkekre.

Az AI kiválóan alkalmas a nagy mennyiségű adat feldolgozására és elemzésére, valamint egyes összefüggések feltérképezésére is. Ezzel jelentősen csökkenteni tudja a kutatómunka idejét, ami a hírversenyben döntő versenyelőnyt jelenthet. Emellett az automatizált cikkgyártás és az adatelemzés csökkentheti a szerkesztőségek működési költségeit anélkül, hogy rontaná a hírforrások minőségét – és ami még fontosabb – a gyorsaságát.

Sallangoktól mentes hírszolgáltatás

A mesterséges intelligencia segíthet egy szerkesztőségnek azonosítani azokat a történeteket, amelyek a trendek és az olvasói preferenciák alapján érdeklődésre tartanak számot és magas hírértékűek. A Reuters Institute által megkérdezett digitális újságírók 33 százaléka használ mesterséges intelligenciát tartalomajánlásokhoz azért, hogy közönségre szabott és releváns történeteket nyújtsanak az olvasóknak. Az AI-alapú újságírás erőssége az ilyen egyéni igények és érdeklődési körök kiszolgálása. Így minimalizálhatjuk azokat a tartalmakat, amelyek kattintásra sem érdemesek egy olvasó számára.

A mesterséges intelligenciával működő rendszerek képesek a tények, számadatok és kontextusuk keresztellenőrzésére, a hibák vagy ellentmondások azonosítására is. Így minőségbiztosító szerepük is lehet a cikkek tényszerűségének megőrzésével.  Az AI hatalmas mennyiségű tartalmat követ nyomon valós időben, kiszűri az álhíreket vagy a félretájékoztatást. Így segítheti a hírszervezeteket hitelességük és integritásuk megőrzésében.

Még nem féltjük az állásunkat

Az AI egyelőre tehát kiváló segédje a szerkesztőségnek, de van, amire nem képes – egyelőre. Ilyen például az emberi kreativitás replikálása, új nézőpontok bemutatása, egy adott hír kontextusba helyezése vagy távol eső területek és információk összekapcsolása.

Jelenleg az emberi szerzők vezetnek abban is, hogy olyan stílust, humort vagy egyéniséget vigyenek egy írásba, amitől az olvasás nem csak informatív, hanem élményszerű vagy inspiráló is lehet.  Az empátia és érzelmi intelligencia pedig nélkülözhetetlen az érzékenyebb témák kezeléséhez és ahhoz, hogy emberien közelítsünk meg bizonyos híreket. Az újságírók egyelőre jobban megértik egy adott téma politikai, történelmi és kulturális összefüggéseit. Az AI néha korlátozott lehet abban, hogy reális kontextusba helyezze az adatokat, vagy felfedezze a korábban nem ismert összefüggéseket. Mivel az AI algoritmusok az adatbázisokból tanulnak, előfordulhat, hogy akaratlanul is előítéleteket és torzításokat vesznek át. Egyelőre az emberi újságíró képes felismerni és korrigálni ezeket a hibákat.

A World Editors Forum 2019-es jelentése szerint a mesterséges intelligencián alapuló újságírás 2037-re mintegy 90 000 munkahelyet teremt a médiaiparban. Az újságírás tehát természetesen nem szűnik meg, hanem átalakul, akárcsak korábban az internet, az online hírportálok és az okostelefonok megjelenésével. Az AI-alapú újságírás lehetővé teszi a fintech iparág számára is, hogy még eredményesebben szolgálja ki az olvasói igényeket kreatív és minőségi tartalmakkal, azonnali és mélyreható információkkal.

(Címlapkép: Depositphotos)