Míg a magyar bankok sorra megkérdőjelezik a prepaid kártyák létjogosultságát, annak ellenére, hogy a piacvezető neobankok mind ilyen megoldásra épített struktúrával nőttek nagyra, addig a spanyol CaixaBank és a lassan 50 éves múltra visszatekintő, 3,5 millió vállalati ügyfelet kiszolgáló Global Payments összeálltak, hogy létrehozzák a MoneyToPay prepaid szolgáltatót.

A MoneyToPay eddig sem volt ismeretlen név a spanyol piacon: 2012 óta így hívják a CaixaBank prepaid kártya alapú szolgáltatásait. Az elmúlt 8 évben összesen több, mint 2 millió kártyát bocsátottak ki, melyen 700 millió euró árbevételt értek el. Most a termékcsaládot külön spinoff cégbe szervezik, melynek 49%-ában maradnak tulajdonosai, a további 51%-ot pedig a fent említett Global Payments birtokolja.

A két cég közötti szoros együttműködés nem újkeletű: 2010-ben hozták létre a Comercia Global Payments közös vállalatot, mely POS terminál szolgáltatással foglalkozik a spanyol piacon. Mostani döntésük hátterében a Global Payments Amerikában szerzett prepaid piaci tapasztalatai állnak, hozzájuk tartozik ugyanis az 1999-ben alapított, USA-ban aktív NetSpend, mely az egyik első, klasszikus prepaid kártya szolgáltató világszinten. Ez az együttműködés is egyértelműen azt jelzi, hogy a bankok nyitottak folyamataik kiszervezésére. Erről a jelenségről Suppan Márton, a Peak  alapítója írt véleménycikket  korábban.

A prepaid kártyákban valóban nagy lehetőség rejlik, olyan, könnyűszerkezetes termékstruktúra épülhet rájuk, mely a klasszikus banki IT rendszerekkel kivitelezhetetlen. Ezt ismerte fel a hazai piacon is aktív Peak, amikor piacra dobta bankok számára fejlesztett Prometheus Platformját, mely tulajdonképpen egy dobozos, prepaid kártyára épülő digitális banki struktúra, aminek használatával pénzintézetek könnyedén és gyorsan vihetnek piacra új termékeket.

 

Forrás: finextra

 

Suppan Márton