Új kihívás a láthatáron a fintecheknek

Érdekes felvetéssel állt elő a QED Investors kockázatitőke alap, szerintük ugyanis a fintechek egy igazán ígéretes lehetőséget szalasztanak el azzal, hogy lényegében figyelmen kívül hagyják az 50 év feletti fogyasztókat. Ráadásul, mint elmondták, ez a demográfiai szegmens növekszik a leggyorsabban, valamint ők mondhatják magukat a legvagyonosabbnak is, ennek fényében pedig valóban kihagyott ziccernek tűnik a dolog a fintechek részéről.

Az talán keveseket lep meg, ha azt mondjuk, az innovatív szereplők a pénzügyi szektorból főként a fiatalabb generációkat veszik célba szolgáltatásaikkal. Ez nem véletlen van így, hiszen ez a korosztály a leginkább nyitott az újdonságokra, a digitális innovációk adaptálásában pedig messze előtte járnak az idősebbeknek, vagyis nagyobb eséllyel bírhatók rá arra, hogy bizalmat szavazzanak az újabb szereplőknek. A QED Investors londoni partnere, Yusuf Ozdalga mégis úgy gondolja, hogy az 50-70 éves korosztály hamarosan készen áll majd a fintechek befogadására. Szerinte az inkumbensek ugyanis elveszítik a kliensek bizalmát, mivel túlzottan nagy díjakat számolnak fel az éves járadékok, nyugdíjak, valamint vagyonkezelési és biztosítási termékek után.

Ahhoz azonban, hogy mindez valóban megtörténjen és a hagyományos pénzintézetekhez régóta hűséges idősebb korosztály valóban megkérdőjelezze saját elkötelezettségét, a fintecheknek is lépnie kell. Ozdalga szerint „a helyzet iróniája, hogy a fintech alapítók többsége jobbá akarja tenni a társadalmat, el akarja tüntetni az egyenlőtlenségeket és javítani akarja a szolgáltatások elérhetőségét. Ugyanakkor sokkal befogadóbbak az olyan emberekkel, akik pont olyanok, mint ők, és míg a 20-as és 30-as éveikben járó ügyfeleket problémáit igyekszik megoldani, addig mindenki mást túlságosan sztereotipizálnak. 

Az idősebb generációk számára releváns szolgáltatások között említést érdemel az online pénzváltás, a biztosítási termékek, a digitális bankolás, valamint a nyugdíj fókuszú megoldások, ezek segítségével ugyanis jelentős megtakarításokat hajthatnak végre. Az idősebb tulajdonossal rendelkező cégek esetében pedig a könyvelési megoldások, fizetési technológiák, hitelbesorolási funkciók, valamint hiteltermékek számítanak leginkább népszerűnek. 

Ozdalga zárásként felvet még egy érdekes kérdést: véleménye szerint a digitális megosztottság egyre kevésbé szól arról, hogy kinek van és kinek nincs hozzáférése a technológiához. Ehelyett egyre meghatározóbbnak véli azt a kérdést, hogy az adott innováció minden korcsoport számára releváns-e, vagy csak azoknak a csoportoknak, akik jobban hasonlítanak a fintech alapítókra, mint a többiek. Az utóbbi kérdés nem biztos, hogy valóban annyira drasztikus, ahogyan Ozdalga gondolja, abban azonban nehéz vele vitatkozni, hogy a fintecheknek nyitottan kell állniuk az idősebbek fogyasztókra. Az ugyanis szinte biztos, hogy csak így aknázhatják ki az inkumbensek figyelmetlenségéből fakadó lehetőségeket.

Forrás: Finextra

Bátorfi Botond