Szeptemberi Fintech Körkép

A BNPL szektor felforrósodásáról, a neobankok egyre ambiciózusabb termékfejlesztéséről, a zöld pénzügyi hírek stabil érkezéséről, valamint a kriptovaluták adaptációjának további növekedéséről szólt szeptember a fintech szektorban, legalábbis így fogalmazhatnánk meg a legfőbb konklúziókat, ha nagyon le szeretnénk egyszerűsíteni a történteket.

A tőkepiacokon markáns élénkülést figyelhettünk meg, hiszen a tőkebevonások száma jelentősen növekedett, míg ezek összértéke szinten maradt az augusztusi adatokhoz képest. A felvásárlások tekintetében is magas maradt az aktivitás, számos a fintech piac alszektorainak jövőjére nézve fontos felvásárlásra került sor szeptemberben, gondoljunk a PayPal-Paidy, valamint a Zip-Payflex ügyletekre. 

A hónap legjelentősebb hírei között is visszaköszönt a nagy BNPL láz, hiszen a Revolut és a Mastercard is saját megoldást jelentettek be, ám míg előbbi oldalán még csak fejlesztés alatt áll a 2022-re várható szolgáltatás, addig a Mastercard a már jól ismert Installments kapcsán hozta nyilvánosságra, hogy azt mostantól három kulcsfontosságú piacon (USA, Nagy-Britannia, Ausztrália) is elérhetővé teszik. Ezek a bejelentések egyértelműen igazolják, hogy a BNPL szektorba való belépést egyre több kulcsfontosságú pénzügyi területen tevékenykedő vállalat nem csupán ígéretes lehetőségnek, de kötelező lépésnek tartja. A hónap legnagyobb hírei közé tartozik még a PayPal várva várt pénzügyi szuperappjának érkezése, valamint a Varo Bank kiemelkedően magas, 510 millió dolláros tőkeemelése is.

A fintech infrastruktúra szolgáltatók sem hagytak minket üres kézzel szeptemberben, ami a friss híreket és újításokat illeti, hiszen két brit challenger, a Monese és a Starling Bank is szeptemberben jelentett be Banking-as-a-Service újításokat. A Monese egyik partnerét, az Investecet szolgálná ki a megoldással, a Starling pedig Európai Uniós terjeszkedésbe kezd, melynek első lépéseként négy EU-s országban (Németország, Spanyolország, Franciaország, Hollandia) teszik elérhetővé Starling-as-a-Service névre keresztelt megoldásukat. A bankokat kiszolgáló B2B fintechek közül a chatbotok terén valódi specialistának számító Kasisto alakíthatja majd ki a Nedbank hamarosan debütáló digitális asszisztensének chatbot funkcióját, valamint a Thought Machine brit core banki fintech fogja kidolgozni a JPMorgan új háttérrendszereit.

Az end-userekre szakosodott fintechek világában továbbra is három területről érkezik a hírek túlnyomó része: BNPL, KKV megoldások, zöld pénzügyek. A BNPL szektorban zajló verseny a brit neobanki trió érkezése egyrészről izgalmasan alakíthatja, ugyanakkor sokak szerint a Revolut, a Curve és a Monzo sem indul igazán jó eséllyel, ami a jelentős piaci részesedés elnyerését illeti. A zöld fintechek közül a Sugi új, a befektetések karbonsemlegesítését lehetővé tévő funkciója nagyon elnyerte a tetszésünket, de a Revolut fenntarthatósági törekvései is elismerést érdemelnek a vállalat által alkalmazott holisztikus hozzáállás miatt. A KKV szektort kiszolgáló fintechek közül a Jeeves tőkebevonásával el lettek ismerve a fintech törekvései, valamint a Funding Circle vállalati ügyfelek számára is elérhetővé tette a BNPL konstrukciós törlesztést. 

Ami a pénzintézetek fintech vonatkozású újdonságait illeti, a hónap egyik meglepő híre volt, hogy a Santander megszünteti az eredetileg a Wise riválisának szánt PagoFX-et, melynek kudarca egyszerre tulajdonítható a kései indulásnak és az inkumbensek esetén sokszor emlegetett rugalmatlanabb, bürokratikusabb döntéshozatali mechanizmusoknak. A Standard Chartered ezzel szemben hamarosan digitális bankot indít Szingapúrban, a lépést pedig általános optimizmussal reagálták le az iparági szakértők, hiszen a bank már egy hasonló projektet sikerrel indított el Hong Kong-ban a Mox révén. Továbbá, az HSBC klíma forgatókönyveket ágyaz be új kockázatkezelési megoldásába a hatékonyabb felkészülés érdekében, míg az orosz VTB Bank váratlanul nagyot nyitott a digitális megoldások irányába kiterjesztett valóság és arcfelismerő technológiáival.

A bigtech cégek közül kifejezetten aktív hónapot zárt az Amazon, amely megkezdi biometrikus tenyér-leolvasójának árusítását, valamint egy új POS szolgáltatást is piacra dobott, melynek nem titkolt célja, hogy felvegye a kesztyűt a fizetésfeldolgozás tekintetében piacvezetőnek számító Shopify-jal. A Mastercard sem tétlenkedett szeptemberben, ők a már említett BNPL megoldás mellett végrehajtottak egy igencsak jelentős akvizíciót open banking területen, valamint egy wealth tech céggel is megállapodásra léptek. 

A telcok közül havi körkép anyagunkban a Verizon került terítékre, részletesen bemutattuk az Egyesült Államokban hozzávetőlegesen 120 millió klienssel rendelkező vállalat fintech irányú törekvéseit. Éppen szeptemberben vezették be pénzügyi szolgáltatókkal együttműködésben megvalósult azonnali számlabefizetési szolgáltatásukat, ennek kapcsán pedig érdemes szót ejteni a Verizon családi banki megoldásáról, mellyel a 8 és 17 év közötti gyerekeket és szüleiket szeretnék kiszolgálni, valamint 5G kompetenciáik relevanciájáról is a B2B szektorban.

Billingo, OTP, Revolut: ez a három vállalat dominálta a magyar piaccal kapcsolatos híreket szeptemberben. Előbbi egyrészt bejelentette, hogy tíz különböző magyar bankkal tesznek lehetővé integrációt számlázó szolgáltatásukban, így ügyfeleik egy helyen, hatékonyan tekinthetik át különböző bankszámláik egyenlegének alakulását. A vállalat emellett mobil bankkártya-fizetési szolgáltatását is bejelentette az elmúlt hónapban. Az OTP Bankot sem vádolhattuk tétlenkedéssel, hiszen ők is egy nyílt banki szolgáltatást jelentettek be, emellett átfogó fenntarthatósági együttműködésbe kezdtek a Mastercarddal, valamint az OTP Simple is újabb funkciókkal bővült. A Revolut Bank magyarországi indulásáról pedig egyértelműen a hónap legnagyobb fintech híre. Az 500 ezer magyar felhasználóval rendelkező fintech jövőjét érdemes lesz követni – vajon a felhasználóbarát, transzparens kialakítás elég lesz fejlettebb termékpalettával rendelkező inkumbensek legyűréséhez?

A V4-es országok fintech piacai kapcsán sokszor olvasható, hogy szignifikánsan el vannak maradva Európa egyéb régióihoz mérten, ami főleg azért sajnálatos, mert a lehetőségek adottak. Szerencsére az ökoszisztémák éledezése egy ideje már egyértelműen megfigyelhető, így volt ez szeptemberben is, a brit Founders Factory például a szlovák G-Force-szal közösen létrehozza a Founders Factors Sustainability Seed Programot, melynek célja az öreg kontinens zöld startupjainak finanszírozása lesz. De érkeztek hírek bőségesen Csehországból, valamint Lengyelországból is.

Marketing fronton ezúttal az európai neobankok USP-jeit, valamint egyéb differenciálást célzó marketing kijelentéseit vizsgáltuk meg, kiemelve az általunk hatékonynak tartott példákat, de rámutatva a kissé kimerült frázisokra is. Érdekes látni, hogy bár érthető módon minden neobank igyekszik magát megkülönböztetni a riválisoktól, sikerült beazonosítani azt a 3-4 központi témát, amire mindannyian aktívan építenek, ezekkel ráadásul már nem is egymással, hanem az inkumbensekkel szemben igyekeznek teret nyerni.

A UI/UX területen ezúttal egy rendkívül fontos és egyre népszerűbb metódust, a gamifikációt (azaz a szolgáltatások játékossá tételét) vettük górcső alá. Ezt a módszert egyre több fintech, insurtech és digitális vagyonkezelő alkalmazza előszeretettel, mivel jelentősen képes növelni az ügyfélélményt és a kliensekkel ápolt kapcsolatok mélyítésére is alkalmas lehet, már amennyiben megfelelően van kivitelezve. Mi öt konkrét példát hoztunk a gamifikáció helyes használatára, majd meg is fogalmaztuk a módszer alkalmazását illető általános jellegű tanácsainkat.

A hónap meghatározó trendjei közül ezúttal is hármat emeltünk ki külön fejezetben, ezek az alábbiak voltak: a szuperapposodás folyamata, az amerikai neobanki verseny élénkülése, valamint a Banking-as-a-Service modell népszerűsödése. Bőségesen megérdemelte volna a BNPL szektor is a bekerülést, az anyag különböző fejezeteiben azonban annyi szó esett erről az alszektorról, hogy indokoltnak láttuk a további fontos trendek kiemelését. Ezzel együtt a közeljövőben ismét közelebbről megvizsgáljuk majd az egyre inkább mainstream buy now, pay later jelenséget.

A Peak kutató és tanácsadó csapata minden hónapban átfogó körképet készít a fintech világ mozzanatairól, azok bankszektorra, biztosítókra, IT szektorra és kormányzati szervekre gyakorolt hatásairól. A tanulmányokban részletesen foglalkozunk a hónap fejleményeinek relevanciájáról a hazai piac kontextusában, mind a lehetőségeket, mind a fenyegetéseket értékelve. A teljes körképpel, vagy annak egyes elemeivel kapcsolatban a science@peakfs.io email címre várjuk a felmerülő kérdéseket.

E-mail címed nem kerül nyilvánosságra.