A fejlett országok tizenévesei nem rendelkeznek megfelelő pénzügyi műveltséggel és matematikai készségekkel, hogy készen álljanak a digitális gazdaságban való sikeres részvételhez. Állítja az OECD friss PISA jelentése.
A PISA (Programme for International Student Assessment) 2000 óta háromévente méri fel a diákok teljesítményét világszerte matematikából, szövegértésből és természettudományokból. A pénzügyi műveltség mérése 2012 óta választható része a PISA-felmérésnek, és Magyarország most először vett részt benne.
Az OECD 2024. júniusában közzétette a 2022-es PISA-felmérés pénzügyi műveltségi mérésének nemzetközi jelentését. A vizsgálat 20 országban, köztük 14 OECD-tagállamban mérte a 15 éves tanulók pénzügyi műveltségét, felmérve, hogy a diákok mennyire rendelkeznek a pénzügyi döntésekhez szükséges alapvető ismeretekkel és készségekkel.
A legjobban teljesítő országok közé tartozott Ausztria, Belgium, Kanada, Csehország, Dánia, Hollandia és Lengyelország. Ezek az országok mind az OECD-átlag felett teljesítettek. Azonban az OECD átlag is elmarad a minimum műveltségi szinttől, ami komoly problémákat okozhat.
Hiányos a fiatalok pénzügyi műveltsége
Egyre többen nyitnak bankszámlát és érdeklődnek a kriptovaluták iránt. Mégis a PISA tanulmányban részt vevő 15 évesek többségének nehézséget okoz a kulcsfontosságú pénzügyi fogalmak megértése. Ez problémákat okozhat olyan népszerű megoldások használatakor is, mint a Revolut.
Szakértők szerint ez rávilágít arra a tartós szakadékra, amely a fiatalok pénzügyi ismeretei és az egyre szélesebb körű online pénzügyi termékek között fennáll. Carmine Di Noia, az OECD pénzügyi és vállalati ügyekért felelős igazgatója szerint.:
„Az alapvető pénzügyi műveltség eléréséhez szükséges készségek folyamatosan változnak. Tíz évvel ezelőtt még nem beszéltünk volna kriptovalutákról, mesterséges intelligenciáról vagy pénzügyi influenszerekről.”
A tanulmány vizsgálta a tizenévesek pénzügyi műveltsége és matematikai, valamint olvasási készségeik közötti kapcsolatot. Megvizsgálta továbbá pénzügyi tapasztalataikat, szokásaikat és az otthoni, valamint iskolai pénzügyi oktatásnak való kitettségüket. A 20 ország közül, amelyek részt vettek a felmérésben, a 14 OECD országban átlagosan a tizenévesek 18 százaléka küzd nehézségekkel a matematikai műveletek, például az osztás használatában pénzügyeik kezelése során. Ezek az alacsony teljesítményű diákok nehezen hozzák meg a mindennapi költési döntéseket. Például azt, hogy érdemesebb-e előre csomagolt dobozban vagy kimérve, kilogrammban vásárolni a gyümömcsöket.
A jelentés azt is megállapította, hogy bár a tizenévesek körülbelül kétharmada pénzügyileg aktív és bankszámlát nyitott, csupán 36 százalékuk volt magabiztos a banki kimutatások olvasásában. Négy országban zajlik az OECD pénzügyi műveltségi felmérése 2012 óta. Ezen országokban a pénzügyi műveltség terén alig történt javulás. Ezek az Egyesült Államok, Olaszország, Spanyolország és Lengyelország. Mind a négy országban a diákok több mint hetede még mindig hiányos pénzügyi alapismeretekkel rendelkezik a 2022-es eredmények alapján.
Eközben a 20 ország összes diákjának csupán 11 százaléka volt képes megoldani összetett pénzügyi problémákat, felismerni a tranzakciós költségeket vagy megérteni a befektetési típusok közötti különbségeket. A jelentés arra szólította fel az országokat, hogy vezessenek be pénzügyi műveltségi stratégiát és javítsák az iskolai oktatást. Kiemelve az erős fogyasztóvédelmi keretek bevezetését és a szülők oktatásának fontosságát. Tavaly az OECD által publikált kutatás szerint csak a felnőttek egyharmada számít pénzügyileg műveltnek.
Karen Holland, a Gifting Sense pénzügyi műveltségi program alapítója szerint
„A szülők fontos szerepet játszanak a gyermekek erőteljes és így maradandó életkészségeinek tanításában, mint például a vásárlás előtti gondolkodás. Az ideális megoldás a szülők és az iskolák kombinációja, amely fejleszti a gyermekek pénzügyi szokásait és meggyőződéseit”
Magyarországon először mérték fel a tizenévesek pénzügyi műveltségét
A legújabb PISA 2022 felmérés eredményei ismét reflektorfénybe helyezik Magyarország oktatási rendszerét, különös tekintettel a diákok pénzügyi műveltségére. Az OECD által koordinált nemzetközi vizsgálat világosan mutatja, hogy a magyar diákok teljesítménye hogyan viszonyul más országok diákjaihoz, és milyen területeken van szükség fejlesztésre.
Magyarország 492 pontot ért el a pénzügyi műveltség területén, ami sajnos elmarad az OECD átlagtól. Ez az eredmény a középmezőnybe helyezi hazánkat, és rávilágít arra, hogy a diákok pénzügyi ismeretei és készségei még fejlesztésre szorulnak. Az OECD-átlag alatti teljesítmény arra utal, hogy a magyar oktatási rendszernek nagyobb hangsúlyt kell helyeznie a pénzügyi műveltség oktatására.
A PISA felmérés eredményei szerint a magyar diákok 18 százaléka a legalacsonyabb szinten teljesít. Ez azt jelenti, hogy csak alapvető pénzügyi ismeretekkel rendelkeznek, és csak egyszerű pénzügyi döntéseket tudnak hozni. Ezzel szemben a diákok 10,3 százaléka volt képes a legmagasabb szinten teljesíteni, ahol bonyolult pénzügyi termékeket tudnak elemezni és nem rutinszerű pénzügyi problémákat tudnak megoldani. Ez az arány arra utal, hogy bár vannak kiemelkedően tehetséges diákok, a többségük még mindig hiányos ismeretekkel rendelkezik ezen a területen.
Magyarországon a fiúk jobban teljesítettek a pénzügyi műveltség terén, mint a lányok. Ez a különbség rávilágít arra, hogy a nemek közötti egyenlőtlenség még mindig jelen van az oktatásban, különösen a pénzügyi ismeretek terén. Az oktatáspolitikának kiemelt figyelmet kell fordítania arra, hogy ezeket a különbségeket csökkentse, és mindkét nem számára egyenlő esélyeket biztosítson.
A szocioökonómiai helyzet is jelentős hatással van a diákok teljesítményére Magyarországon is. Az előnyösebb helyzetű diákok átlagosan jóval magasabb pontszámot értek el, mint a hátrányos helyzetű társaik. Ez a különbség több mint egy teljes szintnyi eltérést jelent, ami rávilágít a szocioökonómiai háttér és az oktatási teljesítmény közötti összefüggésre. Az oktatási rendszernek ezért külön figyelmet kell fordítania a hátrányos helyzetű diákok támogatására és felzárkóztatására.
Az OECD felhívja a figyelmet a fejlődési lehetőségekre
A PISA 2022 eredményei azt mutatják, hogy bár Magyarország teljesítménye a pénzügyi műveltség terén elmarad az OECD átlagtól. Megjegyzi azonban, hogy vannak pozitív jelek és lehetőségek a fejlődésre. A nemek közötti és szocioökonómiai különbségek kezelése, valamint a pénzügyi műveltség oktatásának integrálása az iskolai tantervekbe kulcsfontosságú lépések lehetnek a jövőben. Az OECD ajánlásai között szerepel a pénzügyi műveltség integrálása az általános oktatásba, valamint a családok és iskolák közötti szorosabb együttműködés elősegítése.
Csak így biztosítható, hogy a jövő generációi felkészülten nézzenek szembe a gazdasági kihívásokkal, és sikeres, felelős felnőttek váljanak belőlük.
Hogyan segíthetnek a fintechek?
A fintech szektor kiemelt szerepet játszhat a fiatalok pénzügyi műveltségének javításában. Az új technológiák és innovatív megoldások révén a fintech vállalatok könnyebben elérhetővé és érthetővé tehetik a pénzügyi ismereteket a tizenévesek számára. Az oktatási célú applikációk és digitális platformok már most is nagy népszerűségnek örvendenek a fiatalok körében. A legismertebb megoldások amerikában a Greenlight és a GoHenry. Magyarországon pedig a családi bankolás úttörője a Peak. A fintech cégek által fejlesztett interaktív pénzügyi oktatási alkalmazások játékos módon segíthetnek a diákoknak megérteni a bonyolult pénzügyi fogalmakat és műveleteket. Ezek az alkalmazások lehetővé teszik a valós idejű pénzügyi döntések szimulálását, ami gyakorlati tapasztalatot biztosít a felhasználóknak.
A családi bankolási fókuszú fintech cégek gyakran kínálnak pénzügyi menedzsment eszközöket fiataloknak. Ezek például a költségvetési alkalmazások és digitális pénztárcák, segíthetnek a tizenéveseknek a pénzügyeik nyomon követésében és kezelésében. Ezek az eszközök egyszerű, felhasználóbarát felületekkel rendelkeznek. Ezzel lehetővé teszik a felhasználók számára, hogy jobban megértsék bevételeiket és kiadásaikat, valamint elősegítik a megtakarítási szokások kialakítását.
A fintech szektor kihasználhatja a közösségi média platformokat és pénzügyi influenszereket is a pénzügyi műveltség terjesztésében. Az influenszerek által készített tartalmak, például oktató videók és bejegyzések, könnyen elérhetők és vonzóak a fiatalok számára, így hatékonyan közvetíthetők a pénzügyi ismeretek. A fintech innovációk tehát jelentős mértékben hozzájárulhatnak ahhoz, hogy a tizenévesek jobban megértsék és kezeljék pénzügyeiket, ami elengedhetetlen a digitális gazdaságban való sikeres részvételükhöz. A jövőben a fintech vállalatok szerepe tovább növekedhet, hiszen folyamatosan új és hatékony módszereket fejlesztenek a pénzügyi műveltség növelésére.
(Forrás: OECD, Financial Times)
(Címlapkép: Depositphotos)