Olyan együttműködés formálódik Magyarországon, amely felrázhatja a nemzetközi átutalási piacot

Egy váratlan partnerség újradefiniálhatja a globális átutalási piacot. A magyar Peak és a fülöp-szigeteki RCBC együttműködésbe kezd. Mi a cél? Egy úttörő digitális átutalási megoldás kidolgozása, amelyet a magyarországi filippínó munkavállalókra szabnak, de a lehetőségek ennél jóval messzebbre mutatnak. Ebben az interjúban az RCBC Lito Villanuevával, a fintech szcéna egyik kiválóságával beszélgettünk az együttműködésről.

Az átutalások piaca nagy lehetőségeket, de egyben jelentős kihívásokat is magában rejt. Csak az elmúlt néhány hétben is több a nemzetközi színtéren meghatározó fintech szereplő mutatott be új termékeket és jelentett be együttműködéseket. A Revolut lerántotta a leplet a RevTagről, a Wise pedig partnerséget kötött a Swifttel.

Nem csak a nemzetközi szupersztárok újítanak azonban: a Peak, a magyar fintech szcéna prominens szereplője és a Rizal Commercial Banking Corporation (RCBC), a Fülöp-szigetek vezető digitális bankja összefogott annak érdekében, hogy létrehozzák saját digitális átutalási megoldásukat. Lito Villanuevával a projekt részleteiről nyilatkozott a Fintech.hu-nak. (Az interjút még a múlt héten, a szakember Magyarországon való tartózkodása idején vettük fel, időközben a felek – az RCBC, a Peak és a Columbus Magántőkealap – a Fülöp-szigeteken aláírták a megállapodást.)

Lito Villanueva az RCBC ügyvezető alelnöke, innovációs és integrációs vezetője, és ezzel párhuzamosan Ázsia egyik legrégebbi konglomerátumának, a Yuchengco Group of Companies vezető digitális transzformációs tanácsadója. A NewBiz Asia a "Fülöp-szigeteki Mr. FinTech" elnevezéssel díjazta, és más regionális és globális elismerések mellett az Év Digitális Vezetője címet is elnyerte. Emellett alapító elnöke a Fintech Alliance.Ph-nak, egy szervezetnek, amely az ország fintech cégek által kezdeményezett tranzakcióinak több mint 95 százalékáért felelős, valamint a több mint 30 tagországot tömörítő, dél-afrikai székhelyű Alliance of Digital Finance Associations globális elnöke is.

Az RCBC az 5. legnagyobb magántulajdonban lévő univerzális bank a Fülöp-szigeteken. Az ország leggyorsabban növekvő hazai pénzintézete az alkalmazott fintechszerű megközelítésének köszönhetően. A bank az évek során számos díjat nyert digitális megoldásaiért, innovatív kezdeményezéseiért és ügyfélszolgálatáért, többek között a Gartnertől, az AsiaMoney-tól, a The Asian Banker-től, a Retail Banker Internationaltól és még a Youtube-tól is.

Nagy örömmel üdvözöljük Budapesten, minek köszönhetjük látogatását?

Először is, fantasztikus élmény Budapestre látogatni. Az ideutazásunk elsődleges oka az, hogy együttműködést alakítsunk ki egy úttörő kezdeményezés érdekében, amely a jelenlegi és jövőbeli magyarországi filippínó munkavállalók, valamint a Fülöp-szigeteki családjaik javát szolgálja.

Kifejtené, hogy mit foglal magába az együttműködés?

A Peak együttműködve olyan digitális megoldást dolgoztunk ki, amely megkönnyíti a két ország közötti megbízható, gyors és költséghatékony pénzátutalásokat. A szolgáltatás középpontjában a nemzetközi pénzátutalások állnak, de további pénzügyi szolgáltatások széles skálája épülhet majd erre – egy átfogó ökoszisztémát létrehozva.

Hogyan jött létre ez a partnerség a Peak és az RCBC között?

Minden elismerés a Fülöp-szigeteki magyar nagykövetet illeti, ő hozott össze minket. Nem is jöhetett volna alkalmasabb időpontban, hiszen ebben a hónapban ünnepeljük a Magyarország és a Fülöp-szigetek közötti diplomáciai kapcsolatok 50. évfordulóját.

Örömömre szolgál az is, hogy találkozhattam Bihari Katalin külgazdasági és külügyminisztériumi helyettes államtitkárral, aki szintén kifejezte a magyar kormány támogatását ehhez a nagyszerű kezdeményezéshez.

Visszatérve a partnerségre, a megismerkedésünk után könnyen összehangoltuk elképzeléseinket és céljainkat. Gyakorlatilag az RCBC is fintech startupként működik, a digitalizáció a DNS-ünkben van: nem félünk gyorsan lépni és újítani.

A kétoldalú digitális együttműködést Tóth Titalina, Magyarország Fülöp-szigeteki nagykövete kezdeményezte, és Bihari Katalin helyettes államtitkár támogatta.

Mit lehet már most elárulni a termékről?

Egy digitális átutalási terméken dolgozunk, amely lehetővé teszi majd, hogy a Magyarországon dolgozó filippínó munkavállalók pénzt küldjenek a családjuknak a Fülöp-szigetekre. Ezt egy egész sor pénzügyi szolgáltatás egészíti majd ki, mint például megtakarítás, befektetés, biztosítás és hitelezés – hogy csak néhányat említsek. Az ügyfelek már a Fülöp-szigetek elhagyása előtt regisztrálhatnak, hogy pénzügyileg felkészülten kezdhessék meg a magyarországi életüket. Az ajánlat nem csak a Magyarországra utazók számára lesz elérhető, hanem a családtagjaik is igénybe vehetik a szolgáltatást.

Milyen értéket hoz a piacra?

A banki szolgáltatásoknak számos olyan területe van, ahová be tudunk lépni és hatást tudunk gyakorolni a fejlődésre. Mint említettem, a termék számos előnnyel szolgál egyénileg a felhasználóknak. Ezeken túlmenően szélesebb körben, társadalmi szinten is értéket teremtünk az emberek bevonásával a formális pénzügyi szektorba. A családi dinamika révén bankunk elérése nő a lakosságon belül – amelynek jelentős része nehezen fér hozzá a modern pénzügyi megoldásokhoz. Termékeinket oktatási kampányokkal is kiegészítjük.

Fókuszcsoportps beszélgetés Fülöp-szigeteki munkavállalókkal Budapest környékén a javasolt digitális megoldásról.

Üzleti utam egyik fontos része volt, hogy találkozzak jelenleg is Magyarországon dolgozó filippínókkal. Nagy élmény volt beszélgetni velük és hallani a történeteiket. Kezdeményezésünk az ő tapasztalataikra is épít, így egy ügyfélközpontú és adatvezérelt pénzügyi szolgáltatást tudunk teremteni, ami tovább erősíti értékajánlatunkat. Összességében a digitalizáción, a pénzügyi integráción és a pénzügyi oktatáson keresztül törekszünk a kereskedelmi sikerre; és eközben értéket teremtünk az egyének és a társadalom számára is.

A Fülöp-szigetek célja, hogy digitális nagyhatalommá váljon. Az S&P Global Market Intelligence jelentése szerint 2033-ra várhatóan ezermilliárd dollárra nő az ország gazdasága. A digitalizáció és a pénzügyi integráció kulcsszerepet játszik a célok az elérésében. A digitális fizetések várhatóan az összes kiskereskedelmi tranzakció 50 százalékát teszik ki, és 2023 végére a lakosság legalább 70 százaléka várhatóan integrálódik a pénzügyi rendszerbe. Ezek hatalmas mérföldkövek, amelyeket hamarosan teljesíteni kell két olyan területen, ahol az ország korábban hiányosságokat mutatott.

Hogyan illeszkedik az új termék a jelenlegi pénzátutalási piacba?

A Fülöp-szigetekre nagyon sok pénzátutalás érkezik a külföldről, ennek mértéke alapján a világon a negyedikek vagyunk. A hazautalt pénz évről-évre mintegy 10 százalékkal járul hozzá a gazdasági növekedésünkhöz. Így az átutalások országunk gazdaságának éltető elemei. Bankunk hatását illetően, az egyik legértékesebb dolog, amit ügyfeleinknek kínálhatunk, a bizalom. A filippínók a világ minden táján megbízhatnak bennünk, olyan bizonyossággal, amelyet csak a bankok tudnak nyújtani ügyfeleiknek. Emellett sok átutalási szolgáltatás nagymértékben támaszkodik a fizikai érintkezési pontokra. Azzal, hogy a digitális útra lépünk, mi is nyomot hagyunk, és segítünk élvezni a technológiai fejlődés előnyeit mindazoknak, akik a szolgáltatásainkat igénybe veszik.

Megfogalmazott már olyan célokat, amelyeket mindenképpen szeretne elérni?

Nagy céljaink vannak. Szeretnénk vezető szerepet betölteni a világ különböző részein dolgozó filippínó honfitársaink kiszolgálásában  a termékminőség, a piaci részesedés és a márka szeretete tekintetében egyaránt. Eközben szeretnénk a filippínó munkásoknak is adni egy jól megérdemelt támogatást. Végső soron azért hagyják el családjukat és utaznak külföldre dolgozni, hogy pénzügyi stabilitást biztosítsanak szeretteiknek. De nem fognak örökké a tengerentúlon dolgozni. Az ökoszisztéma-alapú megközelítésünk részeként célunk, hogy felvértezzük őket a szükséges pénzügyi és digitális ismeretekkel valamint eszközökkel, amelyek egy életen át segíthetik őket és a környezetüket.

Ami a gyakorlati lépéseket illeti, mit szeretnének elérni jelenlegi Magyarországon tartózkodásuk alatt?

Szeretnénk minél hamarabb piacra lépni – és úgy tűnik, hogy a Peak személyében megtaláltuk a tökéletes partnert. Mindkét fél ugyanazon a hullámhosszon és energiaszinten van, mindketten ugyanazt a nyelvet beszéljük a fintechszerű innováció és kivitelezés terén. Jelenleg néhány részlet tisztázása folyik, és amint ez megtörtént, készen állunk a következő lépések megtételére.

Beszélne arról is, hogy mik lesznek a következő lépések?

A terveink szerint még a hónap vége előtt aláírjuk az egyetértési nyilatkozatot. A kísérleti projekt első szakasza az év utolsó negyedévében indulhat. Az ezt követő három hónapban reméljük, hogy megvalósíthatjuk a második fázist, amely továbbra is korlátozott kínálatot jelentene, a jövő év második negyedévére azonban már teljes mértékben elindítjuk és megvalósítjuk az együttműködéssel kapcsolatos elképzeléseinket.

A Fülöp-szigeteki RCBC vidám csapata, akik a digitális pénzutalási termék fejlesztésének szerves részét fogják képezni a Peakkel együttműködésben.

Vannak-e hosszú távú céljaik a bemutatott szűk egy éves terven túl?

A lehetőségek tekintetében nincsenek határok. Először is, a világ minden táján filippínók dolgoznak, akiknek tudunk segíteni. A magyar piac után gyorsan terjeszkedni kívánunk más kulcsfontosságú európai térségekben is.

Másodszor – ha már kiaknáztuk az együttműködésben rejlő hatalmas lehetőségeket – rengeteg lehetőség nyílhat meg partnerségünk előtt. Szeretünk innoválni és látom, hogy a technológiát kihasználva még többet tehetünk közösen a társadalom javára.

(Címlapkép: Fintech Magazine)