A magyar mikro- és kisvállalkozások nagy része hasznosnak véli a mesterséges intelligenciát és ki is próbálnák annak beépítését a működésükbe. Ugyanezen cégek harmada még fizetne is egy számukra hasznos AI megoldásért. Az AI-t már nem lehet figyelmen kívül hagynia a vállalkozásoknak. Magyar kkv-kat felmérő kutatást tett közzé a Telekom.
A Telekom szerkesztősége Varga Botonddal, a Peak fintech vállalat kutatás-fejlesztési vezetőjével beszélgetett a magyar KKV-k mesterséges intelligencia (AI) használatáról szóló, a Telekom által elvégzett kutatás kapcsán. A felmérés során 318 különböző iparágakban tevékenykedő mikro- és kisvállalkozást kérdeztek meg a mesterséges intelligenciával kapcsolatos véleményükről.
A kutatásból kiderült, hogy a magyar kkv-kat komolyan foglalkoztatja az AI. A megkérdezett vállalatok főleg a hatékonyság növelésében, és a lehetséges használatából eredő versenyelőny miatt tartják fontosnak a technológiát. Kifejezetten az alábbi területeken gondolják hasznosnak az AI-t a kkv-k:
- Automatizált ügyfélszolgálat
- Ajánlórendszer
- Személyre szabott ajánlatok készítése
- Szövegírás, termékleírások, hirdetések és blogposztok
- Grafika, videók, látványtervek
- Adminisztrációs feladatok automatizálása
- Ügyféladatok elemzése
- Könyvelés, számlázás
„A vállalkozások többsége nyitott arra, hogy a mesterséges intelligenciát adaptálja a működésébe, felismerte fontosságát s hogy e technológia mellőzése komoly versenypiaci hátránnyal járhat számukra”
fogalmazott Varga Botond. Ugyanakkor, jelenleg mindössze a mikro- és kisvállalkozások 12 százaléka használ bármiféle AI megoldást, a felsorolt területeken pedig átlagosan kevesebb, mint 4 százalékuk használ AI-t.
„Konkrétumokat nehéz mondani, hiszen lényeges szempont, hogy a vállalkozók melyik iparágon belül aktívak” – válaszolt arra vonatkozóan, milyen előnyre tehetnek szert az AI tudatosabb versenytársak. Véleménye szerint ugyanakkor a mesterséges intelligencia apróbb feladatokhoz való felhasználása a személyes produktivitást “azonnal, öt-tíz-húsz százalékkal növeli”. Emellett a használatából eredően akár egy iparágbeli forradalmi újítást is felfedezhetnek a kkv-k, ami már egyértelmű versenyelőnyhöz vezet.
Az iparág fontos természetesen – egy pékség vagy kézműves borászat számára kevésbé lesz eredményes, mint egy olyan üzlet számára, amelynek folyamatai már egyébként is digitalizálva vannak. Ugyanakkor szerinte az ingyenesen elérhető AI megoldások, mint például a ChatGPT, használata hatalmas ugrást jelent a technológiailag kevésbé érett vállalkozások számára, amely „Megfelelő használattal képes kezelni és menedzselni a teljes biznisz logikát is”. A legfontosabb megismerkedni a technológiával, a kérdések folyamatos finomításával és pontosításával pedig a végére olyan parancsokat adhatunk a programnak, ami jelentős mértékben segítheti az üzleti folyamatokat is akár.
Jellemző az AI iránti félelem
Véleménye szerint az adaptáció jelenlegi alacsony szintje a technológia iránti félelemből is adódik. Úgy gondolja, hogy a félelem a kontroll átadásából és a technológiától való túlzott függésből ered.
„Amikor az excellel dolgozunk és a szoftver bonyolult matematikai egyenleteket old meg a háttérben, vajon aggódunk, félünk-e az emberi kontroll hiányától? Michelin csillagos étterembe is azzal a bizalommal térünk be, hogy hátul a konyhában minden rendben van. A túlzott függőségtől való félelem szerintem inkább a megvonástól való félelemből ered; mi történik akkor, ha sokat használom az AI-t, megszokom, majd egyszer csak nem lesz számomra elérhető?”
Fogalmazott a szakértő. A technológiával kapcsolatos félelmeket szerinte az AI-al foglalkozó cégeknek oktatással kell mérsékelnie. A teljes interjút az alábbi linken lehet elolvasni, a teljes kutatás eredményei pedig itt érhetőek el.
(Forrás: Hellobiznisz.hu, Telekom)
(Címlapkép: Depositphotos)