Miért sikertelen a mobilpénz Nigériában?

A pénzügyi befogadás máig hatalmas problémát jelent Nigériában, gazdasági szempontból Afrika egyik legnagyobb országában. Az országon belül folyamatosan a bankokat hibáztatják mindezért, pedig az előrehaladás nem feltétlenül a próbálkozás hiányából adódik.

Néhány évvel ezelőtt például a Central Bank of Nigeria (CBN) mobil pénzprogramot indított el. A mobilpénz lényegében lehetővé teszi az ügyfélelek számára, hogy küldjenek vagy fogadjanak, vagy akár pénzt tároljanak a mobiltelefonjukon. Nigéria képtelen arra, hogy ésszerű és látványos előrehaladást érjen el a mobil pénzügy területén, ellentétben számos más afrikai országgal, mint például Kenya, Uganda, Tanzánia, Ruanda, Botswana, Szenegál, Elefántcsontpart és a szomszédos Ghána, ahol jelentős fejlődéseket értek el. Valójában, olyan sikeres a mobilpénz ezekben az országokban, hogy azóta bővült a mobil pénzügyi szolgáltatások köre is, így már hiteleket és akár országon belüli pénzátutalásokat is tartalmaznak. Más esetekben biztosítási rendszer felé közelítenek a pénzügyi szolgáltatások, hozzájárulva a biztosítás lényegének tudatosításához és a biztosítási penetráció elmélyítéséhez.

Mivel Afrikában a formális banki pénzügyi rendszerhez való hozzáférés erősen korlátozott az óriási távolságok miatt és a bankok által támasztott szigorú feltételeknek kevesen felelnek meg, ezért a mobilepénz elterjedése rendkívül látványos volt számos afrikai piacon. A mobiltelefon használatán alapuló mobilpénz elterjedését az segítette elő, hogy a hagyományos banki szolgáltatásokat egyedülálló módon juttatta el több millió emberhez, különösen a fejlődő országokban, a hivatalos banki keretek közt.

Annak ellenére, hogy a mobil pénzt Nigériában már sok éve bevezették, mindezidáig nem sikerült ésszerű eredményeket és sikereket elérni vele. Valójában Nigériát Marokkóval és Egyiptommal együtt “alvó óriásoknak” minősítik a mobil pénz tekintetében. Azonban Marokkónak szerencsére igen kiterjedt bankhálózata van az ország egész területén, így ilyen szempontból előnyösebb helyzetben van, mint Nigéria, hogy felgyorsítsa a pénzügyi befogadást.

A közelmúltban a Central Bank of Nigeria (CBN) más bankokkal közösen új kezdeményezést indított, a Shared Agent Network Expansion Facilities (SANEF) szolgáltatást. Egy ügynökhálózat segítségét veszik igénybe olyan banki alapfinanszírozási szolgáltatások nyújtására, mint a készpénzfelvétel, pénzátutalás, számlafizetések. Az engedéllyel rendelkező mobilpénz-üzemeltetők és szuperügynökök várhatóan azonnal megkezdik a pénzügyi szolgáltatások bevezetését Nigériában olyan városi és vidéki területeken, ahol a pénzügyi elutasítás az elmúlt években meghatározó volt.

Mind a CBN, mind a betéti bankok az elkövetkező néhány hónapban további új kezdeményezéseket, termékeket és szolgáltatásokat vezetnek be a nigériai pénzügyi integráció elmélyítésére.

 

Forrás

Tanulmányunk a témakörben Afrikáról.

Szilágyi Viktória