Mastercard – a fenntartható fejlődés élharcosa

Jó dolognak tartom, amikor államok, vagy államok egy közössége köteleződik el a fenntartható gazdálkodás iránt, de még jobban örülök, amikor magánvállalatok jutnak el ugyanerre az elhatározása. Annak pedig kifejezetten örülök, amikor a világ egyik legnagyobb vállalata hoz meg egy ilyen döntést, sőt, meg is valósítja azt. 

A Mastercard az RE100 közösség tagjaként vállalta és meg is valósította, hogy 2020-ra az egész ellátási láncában 100%-ban megújuló villamosenergiát használ fel, most pedig bejelentette, hogy 2050-re teljesen karbonsemlegessé válik. Az RE100 a világ legbefolyásosabb vállalatait fogja össze egy olyan kezdeményezésben, mely célkitűzése a 100%-ban megújuló villamosenergiára való átállás és a karbonsemleges működés. És itt a „legbefolyásosabb” nem csak egy jól hangzó hívószó, a kezdeményezésben a Mastercard mellett részt vesz a VISA, az American Express, az Apple, a Microsoft, a Google, a Facebook, az eBay, a BMW, a General Motors, a H&M, a Johnson & Johnson, a Nestlé, a Procter & Gamble, a JP Morgan, a Bank of America, a Coca-Cola, a Pepsi és még sokan mások. 

Természetesen az egyes vállalatok iparágtól és működési strukturától függően vállalják a fenntartható működésre való átállást, ezért a beígért dátumok is jelentősen szórnak. Amíg a Mastercard 2020-ra megvalósította a megújuló villamos energia használatára vonatkozó célját, addig a BMW ezt csupán 2050-re tervezi. A karbonsemlegesség bejelentése azonban egy új dimenzió, amit még az RE100 honlapja alapján is csak elvétve látni az ígéretek között. Igaz, még a Mastercard bejelentés frissítésével is adósak a szerkesztők, de a mentségükre szóljón, hogy csak 1 napos csúszásban vannak.

De lássuk, mit is tett a Mastercard bolygónk megmentéséért. A világszerte 180 irodával működő vállalat minden irodája megújuló villamos energia forrást használ, az USA-ban például napelemek biztosítják az ellátást. Sőt, az irodák építésénél olyan stratégiát alkalmaztak, hogy vizet és energiát spóroljanak meg, és mérsékeljék a szén-dioxid kibocsátást. Az irodáik 85%-a megfelel a regionális vagy nemzetközi zöld szabványoknak, valamint a szén-dioxid mellett számos más üvegházhatású gáz kibocsátásának mérséklésén dolgoznak.

„2021 kulcsfontosságú év lesz az éghajlatváltozás szempontjából, és úgy gondoljuk, hogy a magánszektornak létfontosságú szerepe van a szén-dioxid semleges gazdaságra való átállásban. A jövőnk minősége mélyen és elválaszthatatlanul összefügg bolygónk egészségével és jólétével.” – jelentette ki Kristina Kloberdanz, a Mastercard fenntarthatóságért felelős vezetője. Kloberdanz hozzátette, hogy saját erőfeszítéseiken túl a közel 3 milliárd fogyasztóból álló hálózatukat is ösztönözni fogják a kollektív fellépés érdekében.

A Mastercard lépéseit méltatta a WWF Tudományos-Alapú Célok kezdeményezésének (Science-Based Targets initiative – SBTi) vezetője is. Alexander Farsan elmondta, hogy a Mastercard valódi vezetőként lépett fel a klímavédelemben, és nem csak szavakban, de tettekben is élen jár a károsanyag kibocsátás elleni harcban. Üdvözölte a Mastercard bejelentését, és reményét fejezte ki, hogy sok más vállalat is a Mastercard nyomdokaiba lép. 

Források: Altif, RE100, Mastercard

Görög Szabolcs