Kockázat a kis- és középvállalkozásoknak, lehetőség a fintech szektornak – Egy friss felmérés eredményei

Egy idei európai piacra fókuszáló felmérés alapján az online térben működő kis- és középvállalkozások számára komoly kihívást jelent a pénzügyi forrásokhoz való hozzáférés, pedig gyakran lenne szükségük plusz forrásokra az ingadozó pénzforgalmuk kiegyenesítésére. A Banking Circle megbízásából a Censuswide által készített felmérés azokra a hiányosságra mutat rá, melyekkel az online platformokon értékesítő KKV-k szembesülnek a banki szolgáltatások használatakor.

A felmérést 2020 március 30 és április 7 között vették fel összesen 1 514 európai kereskedő megkérdezésével. A válaszadók 64,6 százalékának volt szüksége valamilyen pénzügyi forrásra az elmúlt két év során – a COVID-19 krízist nem számolva – , 23 százalékuk a bérkifizetések fedezetére, 26,5 százalékuk pedig egyéb rendszeres céges költségek finanszírozására költötte el az addicionális forrásokat. A fő problémát a hitelek folyósításának hosszas folyamata jelenti. A megkérdezettek csupán 18,8 százaléka mondta, hogy 1-2 héten belül hozzáfért a pénzéhez, míg a legjellemzőbb válaszok a 3-4 hét (24,6%) és az 1-2 hónap (21,7%) voltak. A 3-4 hónapot 16 százalék jelölte be, azonban a vállalatok 6 százalékának 5-6 hónapot kellet várnia, hogy a forrásokhoz hozzáférjen.

De nem csak a lassú hitelezés jelentett problémát az online kereskedők számára. A határokon átnyúló bankolás és az ehhez kapcsolódó szolgáltatásokkal szintén sok érintettnek akadtak kivetnivalói. Számos
angol, francia és holland kereskedő válaszolta, hogy minden egyes országban, ahol kereskedik, tart fenn bankszámlát, vagy használ valamilyen banki szolgáltatást, ami költségeket, de főleg óriási adminisztrációs terhet ró rájuk. Jellemző továbbá, hogy a deviza konverziós szolgáltatásokat nem a bankjuktól, hanem egyéb szolgáltatótól veszik igénybe.

A problémák ellenére a KKV-k 87,3 százaléka volt összességében elégedett a banki partnereikkel. Az elégedetlen vállalatok általában a magas költségeket, az alacsony színvonalú és inkonzisztens szolgáltatást, a lassú reakció időt és a kedvezőtlen árfolyamokat adták meg elégedetlenségük okaként.

A megrendelő, BankingCircle véleménye szerint a felmérésből jól kirajzolódik, hogy mely területeken adhatnak jobb minőségű szolgáltatást a Fintech vállalatok a KKV szektornak. Szerintük az inkumbens szereplők tartanak az innovatív megoldások alkalmazásától, ami kockázatot jelent a gyakran a túlélésre játszó vállalatoknak. A fintech szektor megoldást nyújthat a forrásokhoz való gyors hozzáférésre, a határokon átnyúló pénzügyi szolgáltatások menedzselésére és összességében markánsan csökkenthetik a KKV-k költségeit és a bizonytalanságot, aminek a jelen gazdasági környezetben az egész szektor különösen kivan téve.

Forrás: Thefintechtimes

Görög Szabolcs