Júliusi Fintech Körkép

A fintech szektor követői aligha vették észre júliusban, hogy papíron már javában zajlik az uborkaszezon. A Revolut például július közepén ünnepelte 7. születésnapját, ezzel együtt pedig egy másik nagy számot is megünnepelhetett, hiszen elérte a 20 milliós lakossági ügyfélszámot. Az elmúlt évek az intenzív terjeszkedésről szóltak a vállalatnál, legyen szó a folyamatos termékfejlesztésről és nemzetközi terjeszkedésről.

A legtöbb prominens fintech mára inkább a hagyományos pénzintézetek partnereként pozicionálja magát, a Revolut azonban kihívója a bankoknak. Mostanra ezt a státuszt ki is érdemelte a vállalat, hiszen hazánkban is több mint félmillió ügyféllel rendelkezik. Az ünnepi alkalomból Nikolay Storonsky, a Revolut vezérigazgatója elárulta, hogy mostanra havi 250 millió tranzakciót dolgoznak fel, ezt a mutatót pedig tovább növelik a folytatásban. A növekedés mellett a nyereséges működés is a célok között szerepel, Storonsky szerint ez hamarosan realitássá is válhat.

A Starling lett az első nyereséges európai neobank

A Starling Bank a Revolut egyik legnagyobb üldözője a brit piacon, a neobank mostanra 3 millió ügyféllel rendelkezik a szigetországban. Esetükben is egy nagy sikersztoriról szólt július, hiszen a Starling története során először egy teljes éven keresztül nyereségesen működött. Ez elsőre természetesnek tűnhet, a valóság viszont az, hogy eddig ez egy nagyobb neobanknak sem sikerült Európában.

A neobankok olyan innovatív szereplők, akik modern digitális banki szolgáltatásokat kínálnak, ezáltal vonzó alternatívát jelentenek a korral lassabban haladó hagyományos bankokkal szemben. Ez a modell ugyanakkor rengeteg költséggel jár, a bevételszerzés pedig igen nehézkes, hiszen a legtöbb neobank ingyenes megoldásokkal jut sok ügyfélhez. Így impozáns adatokat tudnak felmutatni az ügyfélkör méretét tekintve, viszont a profittermelésbe rendre beletörik a bicskájuk. Az, hogy a Starling most elsőként érte el ezt a nagy eredményt, minden neobanknak inspirációt nyújthat.

Nagyot zuhant a Klarna értéke

Míg a Revolut és a Starling háza táján okkal zajlott az ünneplés, addig egy másik patinás fintech, a Klarna kevésbé örülhetett a júliusi eseményeknek. A svéd vállalat BNPL hiteleket kínál ügyfeleinek, akik ezáltal kamatmentesen nyújthatják el vásárlásaik összegének befizetését. A BNPL hatalmas népszerűségre tett szert az elmúlt években, a Klarna pedig a szektor legnagyobb szereplőjeként nagyot profitált ebből – tavaly nyáron már 45,6 milliárd dollár volt az értéke a vállalatnak. Ezzel a Klarna volt a világ második legértékesebb magánkézben lévő fintech-je.

Ennek azonban vége, hiszen a vállalat most mindössze 6,7 milliárd dolláros értékelés mellett tudott újabb befektetéshez jutni, vagyis értéke a korábbinak hetedére csökkent. A drasztikus esést több tényező magyarázza, köztük vannak például a jelenlegi gazdasági nehézségek, amelyek a teljes fintech szektorra kihatnak. De a BNPL szolgáltatókra váró szigorúbb szabályozás és az Apple területre való belépése is hozzájárult ahhoz, hogy a befektetők a korábbinál jóval szkeptikusabban viszonyuljanak a Klarnához.

Elon Musk mégsem veszi meg a Twittert

Végezetül pedig egy izgalmas gondolatkísérlet végére került pont azzal, hogy Elon Musk hivatalosan is kihátrált a Twitter felvásárlásából. Májusban még a megosztó üzletember lelkesedéséről szóltak a hírek, Musk akkor pendítette meg a lehetőséget, hogy a Twitterből szuperapp válhat. Ez a fizetési funkciók előtérbe kerülésével járt volna együtt, amitől jelentős dollármilliókat várt az új tulajdonos.

Azzal, hogy az ügylet kudarcba fulladt, valószínűleg a Twitter szuperappos irányváltása is tárgytalanná vált, pedig a fintech szektorban sokan érdeklődéssel figyelték az erről szóló híreket. A szuperappok megosztóak ugyan, de kétségtelen vonzerővel rendelkeznek. Olyan cselekvések egy helyen történő elvégzését teszik lehetővé a felhasználóknak, amelyekhez normális esetben akár 5-6 különböző alkalmazásra is szükség volt. Egyelőre várnunk kell arra, hogy megtudjuk, melyik nyugati közösségi média platform indul el ebbe a merész irányba.

E-mail címed nem kerül nyilvánosságra.