Hogyan segítik a fizetések a zöldebb közlekedést?

A globális fenntarthatósági kezdeményezésekben rendre kiemelt szerepet kap a közlekedés témaköre. A Visa több, mint 100 európai várossal dolgozik együtt azon, hogy közlekedési hálózataikat modern, érintésmentes fizetési megoldásokkal korszerűsítsék. A továbbiakban a vállalat és a portói városvezetés által elért sikerek kerülnek bemutatásra.

Még tavaly júliusban indult el kísérleti jelleggel Porto érintésmentes, bankkártyás fizetést lehetővé tevő tömegközlekedési fejlesztése. Az utasok a nemzetközi repülőteret érintő metróvonalon és a város egyik legforgalmasabb buszvonalán fizethettek utazásukért bankkártyájukkal, ahelyett, hogy külön jegyet kellett volna vásárolniuk. A jövőben a város teljes tömegközlekedési hálózatára, majd az agglomerációra és idővel több portugál városra is kiterjeszthetik a megoldást.

Az utasok számára egyszerű a megoldás – bankkártyájuk egyetlen tapintása után már utazhatnak is. A háttérben azonban nagy kihívást jelent a különböző rendszerek és stakeholderek összehangolása. Mivel az üzemeltetőknek az első számú feladata a tömegközlekedés megfelelő működésének biztosítása, így a komplex összeegyeztetési feladatok a fizetési szolgáltatókra hárultak – itt jön képbe a fizetések szerepe a fenntarthatóságban.

Bár elsősorban a turistáknak szánták a bankkártyás közlekedést, a megoldást használó helyi utasok számában is jelentős növekedést észleltek. A várakozások alapján ahogy több útvonalra kiterjed a fizetési megoldás, úgy egyre többen fogják igénybe venni azt. A Visa azonban nem állna meg a tömegközlekedésnél. Véleményük szerint a fenntarthatóság támogatásában nagyobb segítséget jelenthet egy teljesen összevont utazási ökoszisztéma.  Ebbe akár e-rollereket, kerékpárutakat, járműmegosztást, személyszállítást, elektromos töltőállomásokat és vonatokat is be lehetne építeni, így biztosítva a legnagyobb mértékű összeköttetést.

Hazai szempontból a tömegközlekedési Visa-tranzakciók száma 70 százalékkal gyorsabban növekedett 2020 és 2021 decembere között, mint a vállalat összes magyarországi tranzakciója. Egyes fizetési szolgáltatók már Magyarországon is lehetővé teszik a digitális tömegközlekedési jegyek megvásárlását mobilalkalmazásukon keresztül. A felhasználói igények látszólagos növekedése alapján az egyre több területet lefedő pénzügyi szereplőknek érdemes lehet nagyobb mértékben építeniük a közlekedésre és a közlekedést támogató fizetési megoldásokra.

Forrás: Visa Navigate

Qayum Dániel