A hazai vállalkozások többsége rutinszerűen késve fizeti számláit, amelynek hatásai a gazdaság egészére kihatnak, a fizetőképesség fenntartása egyre nagyobb kihívás. A PastPay az ilyen helyzetekre kínál megoldást az üzleti ügyfeleknek. A tervekről, lehetőségekről, kihívásokról Réti Bálint társalapítóval, üzletfejlesztési és operatív vezetővel beszélgettünk.
Hogyan született meg a cég megalapításának ötlete?
Felismertük a kereskedelmi szektor ügyfélproblémáit és a vállalkozások finanszírozási hiányosságait. A hazai finanszírozási kultúra messze elmarad más országoktól, többnyire a hitel és a lízing ismert, azonban a faktoringról és a halasztott fizetésről alig van információja a vállalkozásoknak. Annak ellenére van ez így, hogy a cégek működésében kritikus pont a likviditás megtartása, amely a stabil növekedés alapját képezi. A fizetési határidők és a késve fizetések számának növekedése, a fizetési morál romlása, spirálszerűen gyűrűző problémákhoz vezetnek, amelyek a pandémia időszakában és a kihívásokkal teli gazdasági helyzetben egyre súlyosabbá váltak.
A kis- és középvállalkozások (kkv-k) több mint 60 százaléka a számláit rutinszerűen késve fizeti ki, amelynek az egyik fő oka a cash flow optimalizálása – sok cég késlelteti a kifizetést a likviditás megőrzése érdekében. A rossz fizetési morál hatása az egész folyamaton érezhető, hiszen a késve fizető vásárlók miatt a kereskedő nem tudja kifizetni időben szállítóit és így tovább. Tehát, a rossz fizetési morál és a cégek likviditási problémái az egész gazdasági folyamatra kihathatnak, erre nyújtanak megoldást a likviditást segítő finanszírozási termékek.
A hazai piacon a vállalatok működéséből jellemzően hiányzik a pénzügyi rugalmasság, ugyanakkor a világban zajló felgyorsult folyamatoknak köszönhetően mégis egyre nagyobb szükség van a flexibilisebb megoldásokra.
Ennek kezelésére a PastPay csapatával továbbfejlesztettük digitális faktoring szolgáltatásunkat B2B Buy Now Pay Later megoldássá. Így a vállalati vásárlók akár 90 nappal később fizethetnek a megvásárolt termékekért, miközben az eladó rögtön megkapja az eladott áru ellenértékét.
Emellett, a B2B, azaz a vállalatok közti üzletek piacán a digitális fejlesztések az utóbbi időben kissé elmaradtak. Ezért ezen a területen jelentős igény van az innovációra és új technológiák bevezetésére. A vevők gördülékenyebb vásárlási folyamatra vágynak, a kereskedők pedig az online értékesítés előnyeit kihasználva szeretnének növekedni.
A PastPay B2B halasztott fizetéssel a vevő akkor fizet, amikor szeretne. A kereskedő pedig egyből a megrendelés teljesítése után megkapja a pénzét. Nem kell a beszedéssel járó terhekkel foglalkoznia és attól tartania, hogy vásárlója nem, vagy késve fizet. Így mindkét fél maximálisan az üzleti céljaira tud fókuszálni.
Milyen ügyfélproblémát próbál megoldani a vállalat? Hogyan segíti, gazdagítja ügyfeleit termékeivel, szolgáltatásaival?
Ahogy azt már említettem, a vállalatok, így a gazdaság növekedésének stabilitását jelentősen befolyásolja a likviditásuk megtartása, ami napjainkban az egyik legnehezebb feladat számukra.
A jól működő gazdaság egyik alapvető feltétele, hogy a fizetések időben teljesüljenek. Ennek ellenére a vásárló vállalatok sokszor esnek fizetési késedelembe, amellyel szemben csak hosszas és macerás jogi és papírmunka árán tehet a kereskedő. Ennek következtében az eladó cashflow-ja is romlik és elindul a gazdaságban az ördögi kör: a kereskedőt nem fizeti ki a vásárlója, így a kereskedő sem tudja kifizetni saját beszállítóit és így tovább. Ilyen helyzetben egyik fél sem tud maximálisan a vállalat céljaira, az üzlet növekedésére fókuszálni. Ez nemcsak likviditási gondokat okoz, hiszen a beszedési feladatok ellátásához jelentős erőforrás többletre is szükség van.
A PastPay-jel erre a problémára fejlesztettük ki a B2B Buy Now Pay Later megoldást, mellyel az volt a célunk, hogy minden vállalat működésébe egyszerűen beilleszthető legyen a halasztott fizetési mód. Ezzel mindkét fél számára lehetővé tesszük a likvidebb, rugalmasabb működést és a cashflow javulását. A vásárló kényelmesebb feltételek mellett, akár 15-90 nap haladékkal fizethet, miközben a kereskedő azonnal megkapja bevételét a megrendelés teljesítésekor.
A folyamatban a PastPay finanszírozó félként vesz részt, azonban a már valamelyest ismert faktoring helyett mi automatizáltuk a teljes folyamatot. Így az pár lépéssel integrálható az online kereskedő webshopjaiba, de akár a direkt (offline) eladásokat előnyben részesítő kereskedők is adhatnak számláikra haladékot pár kattintással platformunkon. Sőt, a két megoldás ötvözése is lehetséges többcsatornás eladások esetén.
Ráadásul, az online kereskedők számára rengeteg integrációs módot tettünk elérhetővé, így plug-and-play bővítménnyel, amely jelenleg a WooCommerce, Magento, Shoprenter, Unas és Prestashop webshopokhoz érhető el. Ha azonban egy egyedi építésű webáruház igényli a szolgáltatást, a PastPay API-n keresztül is integrálható.
A céges vevőnek csupán annyi teendője van, hogy a vásárlás során kiválasztja a halasztott fizetési módot és a meghosszabbított fizetési határidő lejárata előtt kiegyenlíti számláját, azonban ebben az esetben a PastPay felé, a kereskedő helyett. Eközben az így fennmaradó likvid tőkéjét másba fektetheti, vagy az értékesítésre koncentrálhat, hogy akár az így megtermelt bevételéből tudja finanszírozni a korábbi beszerzését.
Mindemellett, a rugalmasabb feltételek bizonyítottan növelik az átlagos kosárértéket és csökkenti a lepattanási arányt. Kedvező feltételek mellett többet költenek és többször vásárolnak, hiszen nekik sem kell tartaniuk attól, hogy késedelembe esnek.
Nem ez az első olyan cég, amelyet Berényi Benjaminnal közösen indítottatok. Miért láttátok szükségesnek erre a szolgáltatásra új vállalkozás építését?
Ahhoz, hogy a magyar jognak mindenben teljesen megfeleljünk szükség volt egy új cég létrehozására, egy úgynevezett pénzügyi vállalkozásra, aminek megvan minden szükséges licensze, hogy a PastPay-t nyújtani tudjuk saját név alatt, saját pénzből, saját technológiával. Közben létrehoztunk egy lengyel entitást is, mely a külföldi piacokat szolgálja ki.
Visszatérve a PasPay-re: miben különbözik a cég a piacon lévő versenytársaitól?
A PastPay-jel úttörőként elhoztuk a B2B BNPL fizetési módot Kelet-Közép-Európába. Az innovatív, digitális, rugalmas működésünknek köszönhetően számos olyan előnyhöz jutunk, amivel versenyképesebbek lehetünk.
A termékünket úgy alakítottuk ki, hogy a szerződéskötéstől kezdve a teljes bevezetésig digitálisan elvégezhető legyen. Az érdeklődők akár 48 óra alatt már elérhetővé tehetik céges vásárlóik számára a PastPay halasztott fizetést.
Továbbá, mivel az egész vállalat működését a digitalizáció és automatizáció jegyében hoztuk létre, képesek vagyunk országhatárokat átívelve a partnereink minél gyorsabb és pontosabb kiszolgálásra európa-szerte. Ezzel kisebb méretünk ellenére méltó módon fel tudjuk venni a küzdelmet a nagyobb versenytársainkkal. Emellett, nem csak a belföldi kereskedelemben hasznosítható termékünk, hanem nemzetközi, export kereskedelemben is alkalmazható.
Mi lehet a vállalkozást fenyegető legnagyobb veszély az elkövetkező években?
Az első dolog ami eszembe jut, az a válság, ami még szemmel láthatóan nem ért véget. Habár a PastPay-jel mi egy válságálló megoldást kínálunk a vállalkozások számára, ilyen helyzetben az emberek óvatosabbak, talán kevésbé nyitottak az újdonságokra. Főleg, ha az a pénzügyeikhez, kifizetésekhez kapcsolódik.
A cégek válság idején inkább az alapvető szükségleteikre fókuszálnak és gyakran szigorú költségcsökkentési intézkedéseket vezetnek be. Ennek eredményeként egyfelől a kereskedők, vagyis a potenciális PastPay partnerek, az egyébként is drága finanszírozási lehetőségeket is háttérbe szorítják. Másfelől pedig a vevők kevesebbet és ritkábban vásárolnak, sokkal megfontoltabb beszerzési döntéseket hoznak. Ennek következtében a PastPay halasztott fizetés használata is csökken, hiszen összességében sokkal kevesebb lesz a B2B tranzakció. Ugyanakkor, a PastPay megfelelő bonítású ügyfelek esetén akár segíthet kiegyensúlyozni egy gazdaságilag kihívásokkal teli időszakot, számos sikertörténetünk bizonyítja ezt a pandémiás időszakból.
Végül a nyitottság hiányát emelném ki. Habár napjainkban jelentős javulás figyelhető meg a fintech innovációk elfogadása terén, még mindig egy erősen gátló tényező az emberek általános bizalmatlansága, hiányos pénzügyi ismerete. Ez fintech szereplőként folyamatos kisebb-nagyobb akadályokat és nehézségeket, lassulást okoz. Bízunk benne, hogy az edukációban való aktív részvétellel és a digitalizáció általános fejlődésével ez a hosszútávú jövőre nézve egyre kevésbé fog nehézségeket okozni.
Milyen tervek vannak a szolgáltatások és termékkínálat bővítésére?
A termékfejlesztést illetően a következő nagy lépés egy vásárlóknak szóló platform kialakítása lesz. Így a vállalati vásárlók számára sokkal egyszerűbbé és átláthatóbbá tesszük a halasztott fizetést. Ezen keresztül egy helyen nyomonkövethetik a PastPay előzményeiket, a fennálló tartozásaikat és a rendelkezésükre álló keretet. Ezzel javítjuk a fogyasztói élményt és a PastPay BNPL-lel való vásárlás még gördülékenyebbé válik minden szereplő számára: a vásárlók naprakészek az őket érintő információkról és önállóan tudják kezelni a PastPay pénzügyeiket.
Ezen kívül folyamatosan bővítjük a szerződött webshopmotorok listáját, ami azt jelenti, hogy egyre több szolgáltató által üzemelt webáruházhoz adható hozzá a PastPay plug-and-play megoldással. Ez egy rendkívül egyszerűen, felhasználóbarát integrációs módszer, hiszen csupán néhány kattintással már hozzáadható a BNPL a webshop fizetési módjai közé.
Ahogy korábban már említettem, a rugalmas hozzáállásunknak és a digitális megoldásainknak köszönhetően a PastPay-jel képesek vagyunk országhatárokat átívelve kielégíteni partnereink igényeit. Így nemcsak export során tudunk megoldást nyújtani szerződött ügyfeleinknek, hanem már összesen 7 országban elérhető a PastPay B2B BNPL szolgáltatásunk. Jelenleg Magyarországon kívül Németországban, Csehországban, Lengyelországban, Romániában, Szlovákiában és Olaszországban vagyunk jelen, ahol dinamikusan nő az érdeklődő partnerek száma. Egyfelől a jelenlegi országokban szeretnénk minél nagyobb növekedést elérni, másfelől pedig a PastPay-t használó országok listájának bővítése van napirenden.
Víziótok szerint a fintech szektor hol tart majd 5 év múlva?
Jelenleg a legtöbb magyar fintech megoldás kiszolgáló szerepet tölt be. Úgy gondolom, hogy a következő néhány évben ez eltolódhat: egyre több önálló szereplő lép piacra hazánkban is.
Ahogy azt már említettem, a nyitottság hiánya megnehezíti az innovatív fintech megoldások bevezetését, azonban az egyre erősödő – digitális és pénzügyi – edukációnak köszönhetően láthatóan fejlődnek az emberek digitális kompetenciái, amely sokkal elfogadóbb és kedvezőbb környezetet eredményez a fintech innovációk számára. Egyre nagyobb nyitottság figyelhető meg a pénzügyi digitalizáció irányába, növekszik a kipróbálási hajlandóság és a fiatalabb generációk körében a bizalom súlypontja a tradicionális pénzügyi szereplőktől a fintech megoldások felé tolódik el.
Ha arra gondolunk, hogy néhány évvel ezelőtt milyen bizalmatlanság és szkepticizmus övezte még az érintős bankkártya használatot is, manapság meg már egyre gyakoribb a mobiltelefonnal való fizetés, jó eséllyel jelenthetjük ki, hogy a bizalom valóban nő. És ez az elfogadás nemcsak a fiatalok körében figyelhető meg, hanem az idősebbek között is. Egyre több olyan kezdeményezés indul el, amely az idősebb korosztály edukációját támogatja, segítve a felzárkózásukat. Ez a korosztály is kezdi megérteni és elfogadni a fintech megoldásokban rejlő lehetőségeket és a digitális technológiák előnyeit.
Dr. Réti Bálint a PastPay társalapítója, üzletfejlesztési és operatív vezetője, a Magyar Fintech Szövetség elnökhelyettese. Korábban az egyik első magyar social startup társalapítójaként felépítette a vállalat kommunikációs és üzleti folyamatait. Emellett számos előadást és képzést tartott itthon és az USA-ban egyaránt pénzügyi és jogi innováció valamint társadalmi felelősségvállalás témában. Ezt követően egy piacvezető ügyvédi irodában pénzügyi joggal és üzleti-jogi struktúrák kialakításával foglalkozott. A PastPay megalakításával egy olyan innovatív fizetési megoldást hoztak el hazánkba, amely forradalmasítja a vállalati (B2B) fizetések piacát.
A megoldás számokban
A PastPay Buy Now Pay Later fizetési móddal céges vevők 15-90 napos fizetési haladékot kaphatnak, miközben a webshop rögtön a teljesítés után megkapja a számla ellenértékét. Ezzel mindkét fél megőrzi likviditását, kereskedőként pedig javulnak a konverziós metrikák és így átlagosan 15-20%-kal növelhető a B2B árbevétel. Emellett, a webshop számára csökken a nemfizetési kockázat, illetve lekerülnek a válláról a beszedéssel járó adminisztratív terhek is.
A cikk a Magyar Fintech Szövetség és a Peak együttműködési megállapodása keretében jelent meg, amelynek célja a magyar fintech cégek bemutatása és megismertetése a minél szélesebb körű nyilvánossággal.