Google Pay, Apple Pay: kell ez a magyaroknak egyáltalán? – 1. rész

Már körvonalazódik, hogy mivel fogunk fizetni a jövőben a boltokban: mobiltelefonnal. Bár ma még nem ez a jellemző, viszont gomba módra szaporodnak a mobiltelefonok segítségével lebonyolított tranzakciók világszerte és idehaza is. De vajon mit tegyen ma, aki a mobiltelefonjával szeretne fizetni, ám még sosem próbálta? Többek között erre a kérdésre keresték a választ BiztosDöntés.hu szakemberei ebben a kétrészes cikksorozatban.

Az eMarketer kutatása szerint a világjárvány felgyorsította a mobilfizetések terjedését a boltokban. A felmérés az Egyesült Államokra terjed ki, de nagy valószínűséggel az egész, technikailag fejlett világra igaz, hogy felgyorsult a mobilfizetések növekedése mind darabszámban, mind pedig összértékben. A kutatást végző cég szerint az Egyesült Államokban mobillal fizető ügyfelek száma idén várhatóan meghaladhatja a 100 milliót, 2025-re pedig elérheti az okostelefon-használók 50 százalékát (2020-ban ez az arány 40 százalék volt, de a növekedés lassulni fog).

Idehaza is érvényesül a külföldön berobbanó mobilfizetési trend

A fiatalok körében jobban terjedő mobilfizetésnek az oka elsősorban, hogy sokaknak, de különösen az idősebbeknek nehézséget okozhat például a Google Pay mobiltárca-alkalmazások beállítása és használata. Az Egyesült Államokban további akadályt jelent a kis- és középvállalkozások beruházási igénye az új generációs, érintéses fizetésre alkalmas POS terminálokba. Európában és Magyarországon a kötelező technikai átállás miatt ez azonban nem feltétlenül terhelte a kisvállalkozásokat.

Az Egyesült Államok és Európa mellett itthon is nagyon imponálóak a mobilfizetés fejlődésének számai. A Magyar Nemzeti Bank adatai szerint a hazai kibocsátású bankkártyákkal itthon és külföldön lebonyolított összes mobiltárcás vásárlási tranzakció 2021. II. negyedévében 25,2 millió darab volt 149,7 milliárd forintos forgalommal, míg 2021. III. negyedévében már 37 millió darab tranzakció történt 206 milliárd forintos forgalommal.

Szemmel látható tehát, hogy idehaza is a koronavírus-járvány előtti időszak adatainak közel négyszeresére nőtt a mobilfizetések száma nem egész két év alatt, ami bő háromszoros forgalombővülést eredményezett a forgalom értékében is.

Beszálltak a mobilfizetésbe a nagy tech cégek is

Ha valamibe beszáll a Google és az Apple egyidejűleg, abban nagy valószínűség szerint meghatározó üzleti lehetőség van, vagy ilyen ígérkezik. A két IT óriás nagyon sokáig nem foglalkozott, vagy csak éppen gyerekcipőben járt a fizetések piacával és úgy tűnt, hogy igazából nem találnak fogást azon, hogy az ügyfelek pénztárcáját meghódítsák.

Ez az idő azonban mégis elérkezett a mobiltelefonokon megjelenő fizetési lehetőségekkel, ráadásul a nagy techcégeknek pluszban az is jól jött, hogy a koronavírus-járvány különösen megtolta a mobilfizetés terjedését a boltokban és az interneten.

Mindez időben összeért azzal, hogy a Mastercard, Visa és American Express a 2010-es évtized végére már egy kellően nagy – és a korhoz is illő mértékű – biztonsággal rendelkező fizetési megoldást fejlesztett ki az érintéses fizetésekre.

A Google és az Apple beszállt a bolti és az internetes fizetések piacára. Ezek a szolgáltatások az elmúlt években eljutottak Magyarországra is. Egyre több banknál válthatnak az ügyfelek mobilfizetésre és egyre több banknál választhatnak a két fizetési óriás megoldásai közül, melyek egyébként nagyon hasonlóak.

Mindkét cég az interneten abban nyújt szinte forradalmi újdonságot, hogy a webáruházakban nem szükséges már regisztrálni ahhoz, hogy gyors fizetéssel, sikeres vásárlással elhagyhassuk a webshopot. A kosárnál általában komoly akadályt jelent, hogy regisztrálni kell ahhoz, hogy lebonyolítsuk a vásárlást, ezért sok webáruház kitalálta, hogy regisztráció nélkül is lehessen vásárolni. De még ilyen esetekben is igen jelentős számban hagyják ott az árucikkekkel teli kosarat a fogyasztók, amikor meglátják, hogy mennyi adatot kell megadni még regisztráció nélkül is (számlázási cím, szállítási cím, telefonos és e-mailes elérhetőség, majd utána jönnek a bankkártyaadatok).

A két fizetéstechnológiai cég ezért átvette a Mastercard és Visa korábbi ötletét, mely szerint a fizetés során el lehet tárolni és később újra elő lehet hívni a cím- és elérhetőségi adatokat. Ez ugyanis nem nagyon terjedt el, amíg a kártyacégek keretében képzelték el ezt az újítást, hiszen ezek elérhetőségéhez is kellett egy jelszó. A Google és az Apple használata során azonban más szolgáltatások használata miatt általában amúgy is be vagyunk lépve a fiókba, a Google Pay vagy Apple Pay fizetési módszer kiválasztása során ezért egyből feljönnek a személyes címek és adatok.

Ezzel pedig szinte egy néhány klikkes, kártyaszám és címadatok megadása nélküli űrlapkitöltés segítségével sikeresen be lehet fejezni az online vásárlást.

A bolti fizetések során pedig az hoz újdonságot, hogy a különféle banki applikációk eltérő használata, illetve az esetleges kompatibilitási problémák helyett egy egységes fizetési felület és egy folyamatosan fejlesztett csúcstechnológia várja a felhasználókat.

Az internetes és a bolti fizetések mellett ráadásul ezek a cégek igyekeznek a pénztárcánk minél nagyobb szeletét elfoglalni, így közvetlen megállapodásokat is kötnek azokkal a cégekkel, ahol nagy számú vásárló összpontosul.

Ez utóbbi folyamat azonban még nagyon az elején tart, így Magyarországon még nem találunk erre példákat. Hazai viszonyok között itt elsősorban a parkolás, az autópálya-matrica fizetés, a helyi és távolsági közösségi közlekedésben elfogadott mobiljegyek vásárlása, illetve a mobilegyenleg feltöltése jöhet majd szóba. Az ilyen megoldások itthoni megjelenésére azonban még biztosan várni kell, méghozzá valószínűleg éveket, azt azonban érdemes látni, hogy ennek hazai szereplője már megjelent a bankfüggetlen OTP Simple mobilalkalmazás képében.

Ezek alapján teljesen nyilvánvaló, hogy a címben feltett kérdésre, miszerint kell-e a Google Pay és az Apple Pay a magyaroknak, egy nagy kövér IGEN a válasz.

Méghozzá ahogy előrehaladunk az időben, úgy egyre inkább. A cikk második felében a mobilfizetés gyakorlati oldalába engedünk betekintést.

Gergely Péter

BiztosDöntés.hu