Folytatódik az útkeresés a metaverzumban

A TMRW Conference szinte minden előadása a metaverzumról szólt vagy valamilyen mértékben érintette a területet. Az egyik fő kerekasztal-beszélgetés során a hallgatóság részletekbe menően ismerhette meg a jövőben lehetséges trendeket, a legnagyobb lehetőségeket, a nagyvállalati attitűdöket, valamint a jelenleg aktív alterületeket a metaverzumban.

A kerekasztal-beszélgetést Laura K. Inamedinova, az LKI Consulting alapító-vezérigazgatója moderálta. Hozzá csatlakozott a színpadon Aleksandra Maric, divat- és luxusipari tanácsadó; Adrian Niculescu, a MetaStudio vezérigazgatója; Frank Fitzgerald, a PAX.WORLD alapítója; valamint Arvin Khamseh, nemzetközileg elismert NFT marketing szakértő.

A metaverzum jövője

Azt, hogy pontosan milyen lesz a metaverzum, akár csak 2-3 év múlva, senki sem tudhatja biztosan. Niculescu hangsúlyozta, hogy még egy igazán kezdeti szakaszban vagyunk és közösségként minden döntésünkkel és lépésünkkel alakítjuk a metaverzum jövőjét, így nem a jövőre, hanem a jelenre kell koncentrálni.

A fiatal korosztályok jelentős része már most is különböző metaverzumok tagja – mondta Fitzgerald. A Roblox és a Fortnite videójátékok maguk is egyfajta virtuális világokat hoztak létre, melyekben sok időt töltenek a fiatalok.

Maric ráerősített arra, hogy a pontos jövőt nem ismerhetjük, abban viszont biztosak lehetünk, hogy a metaverzum kezdeményezéseknek van jövője. A divatipar egyes szereplői már most is jelentős összegeket ölnek saját metaverzum projektjeikbe.

A fenti gondolatokra csak ráerősíteni tudott Khamseh. A virtuális ingatlanok, a befektetések, valamint a divat mind olyan területek, ahol sikeresen megvetette lábát a metaverzum. Ez a jelenlegi haladás pedig jelzésértékű a jövőre való tekintettel is. A legkiemelkedőbb tényező, hogy sok nagyvállalat is belépett a területre. Mégpedig az Adidas vagy Nike méretével bíró vállalatok nem cselekednek meggondolatlanul, a megfelelő előkészületek és felmérések nélkül.

Természetesen a kerekasztal-beszélgetésen résztvevők mind pozitív véleménnyel vannak a metaverzum jövőjéről. Produktív, adott esetben kritikus diskurzust viszont csak úgy tudunk velük folytatni, ha magunk is megfelelően tájékozottak vagyunk a területen. Egyenesen ezt ösztönözte a válaszok végén Fitzgerald.

A legnagyobb lehetőségek a virtuális térben

A szakértők válaszai nagyrészt megegyeztek. A blockchain alapú metaverzumok születése páratlan lehetőséget ad minden belépő számára. Most kell merni nagyot álmodni és teljesen új megoldásokat kitalálni. Egy ilyen példa az olyan élmények kialakítása, melyeket a fizikai világ korlátai nem érintenek. Annak érdekében, hogy egy projekt sikeres legyen, újnak és innovatívnak kell lennie, nem elég létrehozni egy virtuális tucatteret.

Mindemellett nem szabad elfelejteni, hogy aki a metaverzumra fogad, az a közösségek erejére támaszkodik. Minden projektnek gondosan ki kell dolgoznia, hogy miként újítja és színesíti a felhasználók közötti interakciókat. Számos online videójáték, mint például a World of Warcraft azért képes ma is tömegeket megmozgatni, mert a központi játék mellett erős közösségi élményt is nyújt.

Míg egyetértett az elhangzottakkal, Inamedinova visszaterelte a fizikai világ fele a diskurzust. Ugyanis a legnagyobb győztese a metaverzum felívelésének az a vállalat lehet, amely képes a legszélesebb réteg számára elérhető, könnyen kezelhető hardvert piacra dobni, amellyel tömegeket vonzhat a metaverzumba. Jelenleg egyértelmű a probléma: drága és bonyolult headsetekre épít sok cég, ez viszont csak egy szűk felhasználói réteget tud bevonzani.

Nagyvállalati hozzáállás

A bankszektor jelentősen el van maradva edukáció és tájékozottság szempontjából Fitzgerald szerint. Sokan igyekeznek átugrani egyes kezdeti lépéseket, azonban ezáltal értékes tapasztalattól fosztják meg magukat. Jelenleg többen is olyan projekteken dolgoznak, ahol még nincsenek meg a szükséges technológia adottságok, és maguknak kell azokat kifejleszteniük. Fitzgerald mindezek ellenére Svájcban már lát egy pozitív hozzáállásbeli váltást a nagybankok körében.

Maric, mint divatipari szakértő a luxusmárkák hozzáállását mutatta be. Jelenleg több nagyvállalat is jelen van valamilyen formában a metaverzumban. Azonban nem mindig verik nagy dobra ezeket a projekteket, mert nem szeretnék a magas színvonalhoz kapcsolódó márkájukat kevésbé esztétikus, pixeles kezdeti metaverzumokkal asszociálni. Az olyan cégek, mint az Adidas és a Nike azért vállalják bátran a metaverzumot, mert ügyfélbázisuk egy jelentős része már bent van a metaverzumban, nem nekik kell őket odacsábítaniuk.

Marketing szempontból Khamseh egy érdekes stratégiát vett észre a nagyvállalatok részéről. A metaverzumban jelen lévő vagy oda belépni tervező cégek aktív marketinggel népszerűsítik kezdeményezéseiket a potenciális ügyfélbázisaiknak, melyeket jellemzően saját területeiken szakembernek számító felhasználók tesznek ki. A marketing kifejezetten fontos most, hogy egyre több negatív hír jelenik meg összeomlott NFT és metaverzum projektekről.

A metaverzum fontos alterületei

Végül szóba kerültek azok az alterületek, melyeken a metaverzum a legnagyobb hatást érheti el a szakemberek szerint. Fitzgerald az edukációt tartja a legfontosabbnak. Akár iskolában, konferenciákon vagy hétköznapi beszélgetések során megy végbe, fontos, hogy a szakemberek folyamatosan továbbképezzék magukat, a publikum pedig felkészüljön a metaverzum lehetőségeinek kiaknázására.

Ehhez kapcsolódik az információ elérhetősége és az interakció is Maric véleménye alapján. A legtöbbet a metaverzumon belülről lehet tanulni. Éppen ezért érdemes minél több időt eltölteni benne, hogy könnyebb legyen megérteni a virtuális világ lényegét és lehetőségeit. Mi több, sok projektnek könnyebb lenne a már metaverzumban lévő felhasználókat kiszolgálni, mintsem új embereket megpróbálni bevonzani.

A két tág fogalom mellett konkrét szektorok nevei is elhangoztak. Niculescu és Khamseh három-három területet emeltek ki. Előbbi a szórakoztatásban, az ingatlanokban, valamint a digitális tartalmak monetizálásban látja a potenciált. Utóbbi a videójáték-, a divat- és a zeneipart említette, mint a metaverzumok legerősebb alterületeit.

Qayum Dániel