Erősödik a mobilfizetés Magyarországon

Egy év alatt körülbelül 240 százalékkal nőtt a mobilfizetési tranzakciók száma és értéke a Magyar Nemzeti Bank adatai alapján. Az elképesztő mértékű növekedés mögötti okokat a Mastercard legutóbbi kutatása igyekezett feltárni.

A kutatást a Free Association Research vezette a Mastercard Usage&Attitudes kutatássorozat keretein belül. A kutatók 1900 interjút készítettek 2021 során. A válaszadók 18 és 65 év közötti fogyasztók voltak. A minta a bankszámlával rendelkező városi lakosságra nézve reprezentatív.

Fő eredmények

A megkérdezettek 60 százaléka a következő jelzőkkel illette a mobilfizetést: modern, innovatív, trendi. A további népszerű tulajdonságok közül a gyorsaság (39 százalék), a költések nyomon követhetősége (35 százalék), valamint a kényelem (34 százalék) is kiemelésre került.

Az okostelefonjukkal rendszeresen fizető vásárlók számos előnyt kiemeltek a fizetési módszerrel kapcsolatban. Közel felük (49 százalék) a mobil folytonos elérhetőségét említette. Az egyszerű fizetési élményre 39 százalékuk helyezett nagy hangsúlyt. Továbbá minden harmadik okostelefonnal vásárló gyorsabbnak érezte a fizetési folyamatot.

Demográfiai szempontból a mobilfizetés főleg a fiatalabb korosztályok között népszerű. A kutatásban résztvevő fiatalok 18 százaléka fizet már okostelefonján keresztül.

A mobilfizetés térnyerése nem meglepő. Használatával nincs szükség pénztárcát hordani magunknál, csupán okostelefonunkat, amit úgysem hagyunk otthon gyakran. A megoldás elterjedésének tökéletesen megágyaz az is, hogy itthon minden eladónak biztosítania kell elektronikus fizetési lehetőségeket is.

Operációs rendszer hasadék

A fizetési módszer elterjedtségében az okostelefonok operációs rendszere is szerepet játszik. Az iOS felhasználók 51 százaléka már kipróbálta az Apple Pay-t, 26 százalékuk pedig rendszeresen fizet vele.

A Google Pay lemaradása kapcsán érdemes figyelembe venni a szolgáltatás történetét. A mobilfizetési megoldás két előddel is rendelkezik, a 2011-ben bevezetett Google Wallett-tel és a 2015-ben bevezetett Android Pay-jel. A 2018-as Google Pay rebrandelés tehát több kevésbé sikeres irányváltást követett.

Ezzel szemben az Apple Pay 2014 óta konzisztensen van jelen az iOS alkalmazások között. Részben ezért is érhető el több hazai banknál is, mint a Google Pay. Az Apple megoldását nyolc hazai inkumbens is támogatja, míg a Google-ét csak öt.

Forrás: Sajtóközlemény

Qayum Dániel