Bigtechekkel veszi fel a versenyt a Klarna

A BNPL fejlemények hírértéke egyre alacsonyabb az átlagos fintech követő számára. Nincs hiány új részletfizetési konstrukciókból, új felvásárlásokból, sem új tőkebevonásokból. A Klarna azonban most emeli a tétet – ökoszisztémája fejlesztésével és open banking képességei kiépítésével veszi fel a versenyt a bigtechekkel.

A Klarna vásárlási világa

Először is, a Klarna a napokban véglegesítette a PriceRunner hatalmas, 1 milliárd dolláros felvásárlását. A PriceRunner egy árösszehasonlító platform. Több, mint 22 ezer kereskedő 3,4 millió termékének ára érhető el a felületen.

A vállalat felvásárlásával a Klarna új funkciókat hozhat be ökiszisztémájába. Többek közt termékértékelésekkel, termékajánlatokkal és árösszehasonlítással újíthatnak. Továbbá a kereskedő partnerek a vásárlók gyakori viselkedési mintáiba is belátást kapnak, valamint új marketing lehetőségek tárulkoznak fel előttük.

Az ügylet fontos részét képezi a Klarna ökoszisztéma építésének. A svéd fintech óriási már jó ideje ügyel arra, hogy ne csak a vásárlási folyamat végén, a fizetésnél legyen jelen. Már nagy a hangsúly a vásárlási igény serkentésében és az azt követő vásárlói élményben való szerepvállaláson is.

Felszállás az open banking fedélzetre 

A vásárlási szolgáltatások mellett az open banking jelenti a második nagy területet, ahol a Klarna előrenyomul. Megalakult ugyanis a Klarna Kosma, a vállalat open banking egysége. Segítségükkel 24 ország 15 ezer bankjához kapcsolódhatnak a harmadik feles szolgáltatók egyetlen API-n keresztül. 

A vállalat open banking kezdeményezései még egy 2014-es akvizícióval kezdődtek. Akkor vásárolták fel a Sofortot, egy német fizetési szolgáltatót. Azóta a Klarna folyamatosan fejlesztette képességeit, két tucat piacra terjesztette ki elérését és még házon belül is alkalmaz open banking megoldásokat.

A Klarna Kosma felhasználói könnyebben tudnak banki adatokra épülő alkalmazásokat és szolgáltatásokat kiépíteni. Az amszterdami központú FINOM például már a felhasználók sorát erősíti. A startup számos francia, német és olasz vállalkozást és vállalkozót segít pénzügyi menedzsmenttel, bankolással és számlázással.

Verseny a bigtechekkel

A vásárlási ökoszisztéma kiépítésével több tech óriás tevékenységére jelent veszélyt a Klarna. Az Amazonnal például máris közvetlen vetélytársak piactereiknek köszönhetően. A fejlett analitikai megoldások a Google és a Meta marketing szolgáltatásaira nézve jelenthetnek komoly fenyegetést a jövőben.

Open banking szempontból egyértelműen a Mastercard és a Visa emelhető ki. Mindkét kártyatársaság nagy hangsúlyt helyez közvetítői szerepére az open banking térben is. Bár erőforrásaik és piaci hírnevük jelentős fegyvertény, nem szabad alábecsülniük a Klarnát. Az open banking sötét lovaként még az Apple is megemlíthető. A Credit Kudos felvásárlására építkezve okozhat még meglepetéseket az okostelefonok úttörője.

Forrás: Finextra – 1, 2

Qayum Dániel