Az HSBC úgy döntött, hogy bezárja Zing nevű nemzetközi fizetési alkalmazását mindössze egy évvel az indulás után. Az ambiciózus tervekkel elindított projektet végül a szabályozási megfelelőség terén felmerülő nehézségek miatt állították le. A hír különösen szembeötlő, mivel közben a fintech riválisok, mint a Wise, folyamatosan növekednek.
Zing – Egy ígéretes projekt rövid története
Az HSBC 2022-ben indította el a Zing alkalmazást azzal a céllal, hogy hatékony és versenyképes megoldást kínáljon a nemzetközi pénzügyi tranzakciók piacán. Az eredeti terv szerint a Zing először a holland, majd a szingapúri és az Egyesült Arab Emírségek piacain vált volna elérhetővé. Az HSBC arra számított, hogy a Zing jelentős versenytársa lesz a már piacon lévő fintech cégeknek. Különösen az alacsony költségű és gyors szolgáltatást nyújtó szereplőknek.
Miért ért véget?
Az alkalmazás bezárásának fő oka a belső szabályozási és megfelelőségi problémák voltak. Ezek kezelésére az HSBC egy „Project Green” nevű programot indított. Ez a projekt a Zing megfelelési rendszereinek újrastrukturálását célozta meg, de a vártnál több nehézségbe ütközött. Az alkalmazás hollandiai várólistája mára eltűnt az HSBC weboldaláról, ami a bezárás egyik első nyilvános jele volt.
Az HSBC által tervezett bővítéshez szükséges szabályozási engedélyek beszerzése is elmaradt. Különösen a szingapúri és az Egyesült Arab Emírségek piacaira történő belépéshez. Ez a kudarc jelentős visszalépést jelentett a bank számára, amely egyre nehezebb versenyt fut az innovatív fintech cégekkel szemben.
A fintech szektor kihívásai és lehetőségei
A Zing bezárásának híre éppen akkor érkezett, amikor a Wise, az HSBC egyik fő riválisa, jelentős növekedésről számolt be. A cég 20 százalékkal növelte ügyfélbázisát, míg a határokon átnyúló tranzakciók értéke 24 százalékkal nőtt, elérve a 37,8 milliárd fontot. Kristo Käärmann, a Wise vezérigazgatója és társalapítója hangsúlyozta, hogy az elmúlt időszakban sikeresen bővítették ügyfélkörüket, ami közelebb viszi őket küldetésük teljesítéséhez.
Ezek az eredmények rávilágítanak a hagyományos bankok egyik legnagyobb problémájára: nehezen tudják tartani a lépést a fintech szektor innovációs ütemével és költséghatékonyságával. Míg a fintech cégek alacsony díjakkal és gyors szolgáltatással nyerik meg az ügyfeleket, a bankok gyakran a bonyolult szabályozási követelmények miatt kerülnek hátrányba.
Mit jelent mindez a piac számára?
A Zing bezárása jól mutatja, hogy még egy globális pénzintézet is, mint az HSBC, komoly kihívásokkal szembesülhet, amikor a dinamikusan változó fintech szektorra próbál belépni. A jövőben a hagyományos bankoknak valószínűleg újra kell gondolniuk stratégiáikat, ha versenyben akarnak maradni az ügyfélbarátabb és költséghatékonyabb megoldásokat kínáló fintech cégekkel szemben.
Az HSBC lépése rávilágít arra, hogy a sikeres fintech alkalmazások nemcsak technológiai, hanem szabályozási és stratégiai szempontból is jelentős kihívásokkal járnak. A kérdés az, hogy a hagyományos bankok képesek-e megtalálni a megfelelő egyensúlyt a gyors innováció és a megfelelési követelmények között.
(Forrás: Marcel Van Oost)
(Címlapkép: Zing)