Új kihívója akadt a Wise-nak

Erősen kezdi az évet az HSBC: piacra dob egy alkalmazást Zing néven, amelyet a Revolut és a Wise kihívójának szán. Nem pusztán termékfejlesztésről van szó. A lépés tökéletesen szemlélteti azt a tényt, hogy a fintech cégek térnyerése képes jelentősen befolyásolni az inkumbensek üzletvitelét. 

A Zing egy multidevizás pénzküldő és fizetési alkalmazás, amelyhez egy debitkártya is párosul. Az ügyfelek versenyképes árfolyamokon válthatnak devizát. Tíz pénznemben tarthatnak pénzt, valamint harminc pénznemben végezhetnek nemzetközi utalásokat. A kínálatból egyértelműen látszik, hogy az HSBC szeretné felvenni a versenyt a Revoluttal és a Wise-zal.

Az alkalmazás ma vált elérhetővé az Egyesült Királyságban, és a tervek szerint 2024 végéig más piacokra és kontinensekre is ki fog terjedni. Az Egyesült Királyság egy tökéletes ország az alkalmazás iránti érdeklődés felmérésére, ugyanis Európa egyik legfejlettebb és legnyitottabb fintech piacával rendelkezik. Több fintech cég is innen indult, majd ért el nemzetközi sikereket, valamint az inkumbensek is gyakran jelentkeznek új digitális pénzügyi megoldásokkal.

Kihívottból lett kihívó

Az elmúlt években az olyan fintechek, mint a Revolut és a Wise jelentősen felkavarták a pénzügyi szektort. Felhasználóbarát platformjaikkal és versenyképes díjszabásaikkal felhasználók millióit vonzották be. Egyes értesülések szerint a Revolut már 38 millió ügyféllel rendelkezik, a Wise pedig 10 millióval.

Erre a fejleményre reagál most az HSBC. Az inkumbens bank lépésének egyszerre van offenzív és defenzív aspektusa. Egyrészt, az HSBC, mint nemzetközileg elismert, megbízhatónak tartott bank képes lehet ügyfeleket elvenni a fintech cégektől a devizaváltás területén. Akár meglévő ügyfeleit is “visszaszerezheti”, akár teljesen új ügyfeleket is bevonzhat. Másrészt a Zing bevezetésével az HSBC a fiataloknak is próbál kedvezni, és igyekszik kielégíteni a jövő ügyfélkörének igényeit.

Vélhetően a befektetők is egyetértenek az HSBC fintechekre jelentett fenyegetésével. A bank keddi bejelentésének hatására 6 százalékot esett a Wise részvényeinek árfolyama.

Több tényező is adott ahhoz, hogy az HSBC nagy sikereket érjen el. A bank 39 millió ügyféllel rendelkezik 62 országban, így adott számára egy jelentős ügyfélkör, amelyet képes közvetlenül targetálni. A Zinget egy különálló leányvállalatba, egy elektronikuspénz-kibocsátó cégbe szervezte ki. Joggal feltételezhető, hogy ezáltal egy agilis, fintechszerű szolgáltatót hoznak létre, amely jelentős támogatással rendelkezik banki hátterének köszönhetően.

Nem ignorálják a bankok a fintech fenyegetést

Manapság már nem ritka, hogy egy-egy inkumbens bank fintech cégekre jellemző stratégiát alkalmaz, vagy terméket dob piacra. Az Egyesült Királyságban egy jó példa lehet a Chase. A JPMorgan Chase 2021-ben teljesen digitális formában lépett be a brit lakossági banki piacra. Neobankoknál megszokott alkalmazással, kínálattal és árszabással érkezett, amelynek köszönhetően jelentős sikereket ért el. Kicsit több, mint két év alatt 1,6 millió ügyfelet és 19 milliárd fontnyi betétet vonzott be, valamint napi 1 millió tranzakciót kezdett el feldolgozni.

Magyarországon a Gránit Bankot érdemes kiemelni. Az HSBC-hez hasonlóan a Gránit Bank is a devizaváltás területén vette fel a versenyt az itthon is népszerű fintech cégekkel. Saját mobilalkalmazásán keresztül kínál azonnali devizaváltást, jellemzően díj- és költségmentesen euró, amerikai dollár, svájci frank és angol font devizanemű számlákon. De ez is csak egy újítás a sok közül, amelyet vélhetően a fintech szektorból vett át a bank, a karbonkalkulátor integrálása, valamint a családi banki alkalmazásának létrehozása után.

(Forrás: Financial Times)

(Címlapkép: Zing)

átutalásChaseChase UKdevizadevizaváltásfizetésGránit BankHSBCrevolutwise