Megoldás a jobb, kényelmesebb, élvezhetőbb plázázásra

Sokan ismerünk és használunk különböző alkalmazásokat, ugye? Érdekes módon a plázák appjai kevésbé népszerűek, mint a mindennapi élet egyéb területein terjedő alkalmazások. Vajon miért? Erre a kérdésre keresték a választ a Budapesti Corvinus Egyetem hallgatói a Peakkel egy közös projekt keretében, amely célja olyan megoldások kialakítása, amelyek valódi értéket teremtenek a plázák látogatóinak.

A cikk a Budapesti Corvinus Egyetem és a Peak együttműködése keretében jelent meg. A szerző, Bubelényi Alexandra a Peak szakértői által tartott kurzusokon vesz részt.

Persze számos kreatív ötlettel lehet javítani egy applikációt, de ehhez először a felhasználókat kell megismerni – ezzel indult a közös projekt is. A Peaknek már működik egy applikációja, a Köki Bevásárlóközpontté, így ez a pláza volt a projekt origója. A budapesti bevásárlóközpont több, mint száz látogatójának plázázási és alkalmazáshasználati szokásait ismertük meg személyes és online kérdőívek segítségével.

Kevesen használnak plázaappot

Először is nézzük, hol van a kutya elásva. A 103 megkérdezettből 89 fő nem használ applikációt. Ez elég sokatmondó arány. Persze rákérdeztük arra, hogy ennek mi az oka. A válaszok szinte egyenletesen oszlottak el azon válaszok között, amelyek szerint a plázaapplikáció haszontalannak bizonyult, nem volt értelme a használatnak; a válaszadó nem volt érdekelt az app használatában, vagy nemes egyszerűséggel, a kérdőív kitöltője nem is volt tisztában azzal, hogy a plázának egyáltalán létezik egy applikációja.

A felmérés során rákérdeztünk arra is, hogy ki, miért jár plázába. A válaszadók 65 százaléka jelölte meg okként azt, hogy egy konkrét vásárlási cél miatt tér be az üzletekbe. További jelentős számú válaszadó jelölte meg (összesen 83%), hogy moziba, éttermekbe megy vagy shoppingolás miatt tér be a plázákba. A plázát a leggyakrabban a választék és helyszín alapján választják ki – a válaszadók több mint 70 százaléka tartja fontosnak ezt a két szempontot. A pláza hűségprogramja elenyésző szempont a válaszadók számára – a kitöltőknek csak 2 százaléka tartotta ezt említésre méltónak.

A felmérés szerint tehát a plázaalkalmazások erősen fejlesztésre szorulnak, hiszen a válaszok alapján a résztvevőket hidegen hagyja mind az applikáció, mind bármiféle a plázához kapcsolódó hűségprogram.

Fókuszban a kedvezmények

A fentiek alapján jogos kérdés a kitöltők felé, hogy mégis mi ösztönözné őket az applikáció használatára. Nagyon egyszerűen össze lehet foglalni a választ: kedvezmények. Persze szó esett a térkép funkcióról, az átláthatóság növeléséről, de mégiscsak a kedvezmény relevánsabb egy plázába járó számára. A kitöltők 77 százaléka jelölte meg a ruhaboltokat, mint látogatás okát, ezen kívül a látogatások száma leginkább heti rendszerességű. Ezt figyelembe véve került megalkotásra a megoldás csomag.

A megoldás leginkább a kedvezmények körül forog. Ami a legnagyobb nehézség a kedvezmények szerzésében, hogy számos üzlet más-más platformon hirdeti akcióit. Kinek van ideje mindenhol jelen lenni? A fejlesztett applikációban jelen lennének a plázában található üzletek kedvezményei, egy helyen, kényelmesen.

Pontgyűjtés, játékok

Az üzletek kedvezményeinek összegyűjtésén, egy helyről elérhetővé tételén túlmenően a plázaapplikáció bővíthető különböző kedvezményekre feljogosító funkciókkal is. Ezek között szó esett például a pontgyűjtő funkcióról, amelyeket kuponokra, illetve különböző termékekre lehet beváltani.

Egy plázaapplikáció még bővíthető különböző kedvezményekre feljogosító funkciókkal. Szó esett a pontgyűjtő lehetőségről, melyeket kuponokra, különböző termékekre lehet beváltani. A szerzett pontok alapján a felhasználó bronz, ezüst vagy arany szintre lenne beosztva, ezek a szintek évente kerülnének visszaállításra.

A gamifikáció is beépíthető lenne a vásárlásba, azaz a plázába járást egy bizonyos szintig játékosabbá lehetne tenni. Szó esett itt akár olyan funkcióról is, amelyben apróbb kis kihívásokat kell teljesítenie a felhasználónak, további kedvezményekért cserébe. Példának okáért egy kihívás, amely során a felhasználónak 5 megadott üzletben kell vásárolnia 5000 forint felett, egy külön kedvezmény fejében. Ezeket a játékosítás ötleteket sokáig lehet fokozni, főleg az ünnepi szezonokban. Akár kincskeresést előidézve el lehet rejteni a plázán belül QR-kódokat, különböző kedvezmények kisorsolásáért.

Hasznos szolgáltatások

A kedvezmények mellett persze nem lenne utolsó az sem, ha a potenciális vevők még mielőtt betérnénk a plázába, megismerhetnénk az üzletek kínálatát. Sokan tudatosan vásárolnak, konkrét terméket keresnek. Ha például az adott héten van az unokatestvérük esküvője, akkor az eseményhez elegáns külső dukál. De hol találhatnak megfelelő ruhát? Nem épp effektív boltról boltra járni egy plázában. Így érdemes lehet egy termékkeresővel is bővíteni az alkalmazás funkcióit. Szinte lehetetlen lenne persze az összes üzlet minden aktuális termékét számon tartani egy adatbázisban, de némi iránymutatás mindenképp hasznos lehet a felhasználóknak.

Egyik visszatérő észrevétele a kitöltőknek az volt, hogy bár használták a plázaapplikációk térkép funkcióját, nem vált különösképp hasznukra. Egyrészt a plázában ki vannak helyezve térképek, másrészt az applikációban lévő térképek gyakran nem geolokáció alapján működnek és nem tudják meghatározni a felhasználó aktuális pozícióját. Az utóbbi problémát orvosolni lehet azáltal, hogy az applikáción belül meghatározásra kerül a felhasználó helyzete.

Parkolást támogató funkciók

Említésre érdemes a fentieken túl, hogy a felmérési kérdőív kitöltőinek 45 százaléka autóval közelíti meg a plázát, így evidens, hogy valahol le kell parkolniuk a járműveikkel. A parkolás gyakorta a plázákban sok látogatónak fejfájást okoz. Bizonyára sokan megtapasztalhatták már azt a frusztráló szituációt, amikor hosszas keresgélés után találja csak meg valaki az autóját, majd a kapunál rájön, hogy elfelejtett fizetni. Megeshet ez bárkivel, de kellemetlen.

Nagyban segítené az ilyen helyzetek elkerülését, ha egy parkolás funkció is lenne az alkalmazásban. Ez a rendszám megadásával a parkolóba való behajtáskor elindítana egy időmérőt, majd a kihajtáskor a parkolási díjjal automatikusan megterhelésre kerülne a felhasználó bankszámlája. Ez a megoldás egyszerűbb lenne, mint sorban állni az automata előtt.

A funkciót bővíteni is lehetne, akár ingyenes parkolással egy bizonyos összeg feletti vásárlás esetén. Sőt, a Find my car funckió sem lenne utolsó, amivel megtalálhatnánk az autónkat a hatalmas parkolóban, akár egy beépített kamerarendszer segítségével, akár a parkolók mellett kihelyezett QR-kódokkal.  

(Címlapkép: Depositphotos)

digitalizpláza