Japánban szinte bármelyik cég bankká válhat

Egymás után nyitnak bankokat a legkülönbözőbb vállalatok Japánban. Légitársaság, elektronikai cég és áruházlánc után már egy ingatlanfejlesztő és egy vasúttársaság is bankszámlával, valamint hitelekkel célozza a lakosságot.

Egy prominens ingatlanfejlesztő vállalat, a Nomura Real Estate Holdings új digitális bankot indít útjára ebben a hónapban. Ebben két partner is a segítségére lesz:

  • az SBI Sumishin Net Bank, egy hagyományos bank szolgáltatja a banki infrastruktúrát;
  • a Milize, egy tokiói fintech startup pedig egy vagyonkezelési szolgáltatással száll be.

A több elemből felépülő Nomu.com Neobank végül megtakarítási számlát, fizetési megoldásokat, jelzáloghiteleket, valamint egy befektetési előrejelző szolgáltatást fog kínálni az ügyfeleinek.

“Az ingatlanközvetítés gyakran egy tranzakcióval véget ér. […] Arra törekszünk, hogy közép- és hosszú távon is legyen kapcsolatunk az ügyfelekkel.”

– nyilatkozta a Nomura Real Estate Holdings egyik leányvállalatának képviselője.

Az East Japan Railway sem marad ki a sorból. A vasúttársaság jövőre tervez előállni saját bankjával, a JRE Bankkel. Ezesetben is egy valódi bank segít a háttérből, pontosabban a Rakuten Bank. Az érkező alkalmazás megtakarítást, hűségprogramot és jelzáloghitelt kínál jövendőbeli ügyfeleinek.

De nem ezek az egyedüli példák. Decemberben az ország egyik legnagyobb telekommunikációs vállalata, az NTT Docomo is létrehozott egy bankot. Előtte pedig a Japan Airlines, egy légitársaság; a Yamada, egy elektronikai kereskedő; valamint a Takashimaya, egy áruházlánc is hasonlóképp lépett a pénzügyi szektorba.

Miért történik mindez Japánban?

A banki termékek nem pénzügyi vállalatok általi kínálata nem feltétlenül korlátozódik Japánra. A Banking-as-a-Service megoldások keretein belül bankok szolgáltatásként teszik lehetővé a “bankká válást” bizonyos partnereknek. Rengeteg vállalat kezdhet el így banki termékeket és szolgáltatásokat nyújtani, amelyet a háttérben valójában a partnerbank szolgáltat.

Japánban néhány éve kiterjesztették azoknak a vállalatoknak a körét, amelyek ilyen módon közvetíthetnek bankok és ügyfelek között – ezért hallani egyre gyakrabban ilyen egyezségekről.

Az egyértelmű előny a nem pénzügyi vállalatok számára az, hogy új bevételi csatornát tudnak kiépíteni. Lényegében egy közvetítő szerepet vállalnak a pénzügyi megoldások kínálatával, ebből fakadó bevételük pedig bizonyos szempontokból jutalékbevételként is értelmezhető. Több vállalat azonban nem feltétlenül ezért nyit a bankszektor felé.

Egyesek elsősorban meg akarják erősíteni meglévő ügyfélkapcsolataikat. Látszik például, hogy a legtöbb Banking-as-a-Service egyezségen keresztül megszületett bank jelzáloghiteleket is kihelyez. Ezzel hosszú időre beágyazzák magukat ügyfeleik életébe.

A Nomura így nemcsak az ingatlaneladás idején lesz kapcsolatban a klienseivel, az East Japan Railway pedig a vonatúton kívül is megragad az emberek mindennapjaiban. Ez a beágyazódás később további kapcsolattartás, kommunikáció és értékesítés szempontjából is hasznos – végső soron potenciálisan növelve a felhasználói életút összértékét.

(Forrás: Nikkei)

(Címlapkép: Depositphotos)

BaaSbankBanking-as-a-Servicebankszektorjapán