Ellenségekből lehetnek a jó barátok

A meséket mindannyian ismerjük. Láttunk már a gonosz boszorkával bátran szembeszálló karaktert és megbízható segítőtársat is, aki a főhőssel vállt vállnak vetve küzd meg a gonosszal. Az viszont meglehetősen ritka, hogy egy mesén belül váljon valakiből ádáz ellenfélből megbízható bajtárs. Mégis valami ilyesmi trend jellemzi mostanában a bankok és a fintechek viszonyát. De lehetnek-e jó barátok az inkumbensek és kihívóik? Ez a kérdés szolgáltatta a Fintech Szalon visszatérő eseményének témáját.

A bankok és fintechek viszonyát taglaló eseményt a Budapesti Gazdasági Egyetemmel (BGE) közösen hozták tető alá. Először dr. Fellegi Miklós PhD tanszékvezető egyetemi docens köszöntötte a vendégeket. Őt dr. Mérő Katalin, a BGE docense követte, aki részletesen elemezte a fintechek előretörése mögött álló jelenségeket.

Feltörekvő szegmensként említésre kerültek az open banking alapú adatszolgáltatók, a robot-tanácsadók, valamint a neobankok is. Utóbbiak között szóba kerültek olyan az európai kontinensen meghatározó szereplők, mint a holland bunq, a német N26, vagy a brit Revolut. Utóbbi különösen ismerős név a magyar piacon, hiszen több mint 750 ezer ügyféllel rendelkezik hazánkban.

Az nyerhet, aki előbb felfalja a másikat

A versenyfutásra hegyezte ki előadásának második felét dr. Mérő Katalin. Szerinte a fintechekben ott rejlik a potenciál, hogy ledöntsék a bankok megingathatatlannak hitt pozícióját. Egyúttal azt sem zárja ki, hogy a bankok átveszik a fintechek innovatív megoldásait és megállítják az utóbbiak lendületes növekedését. 

A következő évek a rivalizálásról szólhatnak, főleg a hagyományos bankok és a neobankok között. A végkimenetellel kapcsolatos jóslatot viszont már nem fogalmazott meg az előadó, mivel jelenleg nem egyértelmű az események alakulásának iránya. Egy biztos, a fintecheknek az innovációs folyamatok élére kell állniuk, ha esélyt akarnak a legnagyobb bankokkal szemben. 

Globális szuperappot épít az egyik legnagyobb kihívó

Az utolsó előadást Léder Tamás, a Revolut magyarországi vezetője tartotta meg. Elmondta, a Revolut egyik legnagyobb előnye, hogy izgalmas és innovatív projektekkel képes kecsegtetni a fiatal tehetségeket. Nem véletlen, hogy egyre többen váltanak és állnak hagyományos banktól különböző fintech cégek szolgálatába. A Revolut egyike a folyamat nagy nyerteseinek és aktívan igyekszik kihasználni ezt a lehetőséget.

A neobank földrajzi terjeszkedéssel kapcsolatos ambíciói is szóba jöttek Léder Tamás előadása közben. Mára több mint 40 országban vannak jelen és olyan piacokra terveznek még betörni, mint Mexikó, a Fülöp-szigetek, vagy épp Új-Zéland. Hosszú távon az a cél, hogy minél több országban minél szélesebb termékpalettával tudják lefedni a lakosság pénzügyi igényeit. 

Nem véletlen, hogy mára egyre inkább pénzügyi szuperappként hivatkozik magára a Revolut és nem egyszerű neobankként. Ez a szuperapposodás egyébként gőzerővel zajlik. Az elmúlt hónapokban olyan termékek érkezéséről hallhattunk, mint a lakáshitelek, a személyi kölcsönök, vagy épp a szállásfoglalás

A kép vegyes, a menetelés rendületlen

Persze nem csak jó hírek érkeztek mostanában. Nemrég kibertámadást indítottak a Revolut ellen, ráadásul a szabályozó is hibákat talált a vállalat könyvelésében. Arra pedig már szerkesztőségünk hívta fel a figyelmet, hogy bár a Revolut 20 milliós ügyfélszámot emleget (elmondásuk szerint mostanra már a 25 milliós célt is elérték), nem egyértelmű, hogy miként érték el ezt a mérföldkövet. Azonban mindez nem változtat azon, hogy a Revolut nem csupán régiós, hanem globális szinten is meghatározó fintech cég. Valószínűleg kevesen okoznak ennyi álmatlan éjszakát a hagyományos bankok vezetőinek és részvényeseinek. 

Ami a bankokkal vívott verseny illeti, Léder szerint a Revolut innovatív, vonzó felületeivel és ügyfélbarát szolgáltatásaival tud maradandót alkotni. A vállalat CEO-ja, Nik Storonsky közismerten domináns pénzügyi szereplőt faragna a Revulot. Amennyiben sikerrel járnak, menet közben jó néhány nagybank tyúkszemére ráléphetnek.

Új keretek között folytatnák

Izgalmas kérdésekben tehát nem volt hiány a Fintech Szalon visszatérő eseményén. A kezdeményezést korábban az Ipari és Technológiai Minisztérium alá tartozó Digitális Jólét Program hívta életre. A program a minisztérium megszűnésével párhuzamosan lezárult, így a mostani esemény már új szervezés mellett valósult meg. Ezúttal a Neumann Nonprofit Kft. által életre hívott Neumann Technológiai Platform hozta össze a Szalon résztvevőit. 

A tegnapi eseményen mind a Fintech Szalon, mind a Budapesti Gazdasági Egyetem képviselői elmondták, a mostani alkalomra érkező visszajelzések alapján döntenek a további alkalmak szervezéséről. Csak reménykedni tudunk benne, hogy adott lesz az étvágy a folytatáshoz, mivel egy ilyen kezdeményezésre nagy szüksége van a szektornak.

(Borító: Depositphotos)

Fintech Szalonmagyar fintechnagybankneobankrevolut