Négyéves lett a CHERRISK, az UNIQA biztosító magyar leányvállalata. A projekt eddigi történetét nagy sikerek és népszerűség övezték. Most egy impozáns sajtótájékoztató keretein belül kaptunk ízelítőt az eredményekből és jövőbeni célokból. A prioritások között előkelő helyen szerepel az Európán belüli terjeszkedés.
A 2018-ban induló CHERRISK digitális lakás-, utas- és balesetbiztosítást kínál az ügyfeleknek. A szolgáltatást rugalmas feltételek, gyors és egyszerű kárrendezés, valamint a digitalizációból kifolyólag fokozott kényelem jellemzi. A cég nagy hangsúlyt fektet az edukációra is, az ügyfelek informálását és aktivizálását pedig nagysikerű pontgyűjtési rendszerével is igyekszik elősegíteni.
Ezek csupa olyan tényezők, amelyek nem jellemzik a hagyományos biztosítók által kínált ügyfélélményt. A vállalat ilyen értelemben szakítani igyekszik néhány elavultnak vélt szokással és új precedents próbál teremteni. A végcél saját bevallásuk szerint, hogy az emberek ne szükséges rosszként tekintsenek a biztosításokra, hanem valódi értéket képviselő szolgáltatásként.
Mindenki végezze, amiben a legjobb
A sajtótájékoztatón először Wolfgang Kindl, az UNIQA igazgatósági tanácsának tagja szólalt fel. Kezdésként kiemelte, az UNIQA nagy múlttal rendelkező biztosító – erős profitot termelő, stabil cégről van szó esetükben. Ezzel együtt felismerték, hogy szükség van a digitalizációra, ennek a folyamatnak lett az egyik eredménye a CHERRISK létrejötte is.
Az innováció kivitelezésére csak a legritkább esetben alkalmasak a hagyományos pénzintézetek Kindl szerint. Az ő feladatuk nem ez, hanem alapvető tevékenységük sikeres elvégzése, ezért egy olyan innovációs műhelyt akartak létrehozni, ahol lehetőség van az új precedensek megteremtésére. Az UNIQA tartós sikerét, mint best practice-t vették alapul, a CHERRISK esetén viszont az újszerű gondolkodást helyezték előtérbe. Ez már sokkal inkább egy next practice – egy olyan sikersztori, ami előrevetíti a szektor hosszú távú jövőjét.
Nincs megállás az első hazai insurtech-nél
A folytatásban Kurtisz Krisztián, a CHERRISK CEO-ja következett. A vállalatvezető mesélt a projekt indulásának történetéről és az elmúlt négy év legizgalmasabb eseményeiről. A rajt jelentőségét növelte a tény, hogy itthon ez volt az első újgenerációs biztosítási termék, amely már éles váltást jelképezett a klasszikus biztosításokhoz képest. Az öt alapvető cél ekkor az alábbi volt: központosított operáció, egyszerű jogi struktúra, közösséget támogató ökoszisztéma, innovatív határon átívelő disztribúció, valamint adatvezérelt felépítés.
Az eredményekből arra következtethetünk, hogy a célok többsége megvalósult. A szolgáltatás sikert aratott, a regisztrációk száma mostanra átlépte a 400 ezret, a biztosított utasok száma pedig a 200 ezret. A közösségi aspektus erejét támasztja alá, hogy a pontgyűjtő rendszer keretein belül szerzett pontokat közel 50 ezer ügyfél ajánlotta fel jótékony célokra.
Az anyavállalat olyannyira elégedett volt az insurtech teljesítményével, hogy nemrég a német piacon is megjelent a márka. Az UNIQA égisze alatt pedig már Csehországban és Szlovákiában is tesztelik a digitális biztosításokat, pozitív fogadtatás esetén itt is megkezdődhet a terjeszkedés. Sőt, a felek elárulták, hogy a megoldások idővel az összes olyan piacon bevezetésre kerülhetnek, ahol az anyavállalat jelen van. Úgy tűnik, busásan megtérült az a jelentős tőkebefektetés, amivel az UNIQA a CHERRISK indulását támogatta.
Messzire ér a magyar sikersztori hatása
Kurtisz Krisztián előadása után két újabb külföldi előadó következett. Andrew Binns a Change Logic LLC stratégiai tanácsadó cég igazgatója és társalapítója Bostonból érkezett a sajtótájékoztatóra. Binns elmondta, a CHERRISK sikere általános tanulságokat tartogat. Az eset érzékelteti, miként tudnak a nagyvállalatok innovatívak és versenyképesek maradni akár a startupokkal szemben is. A szakemberre akkorra hatással volt az insurtech története, hogy a Corporate Explorer című könyvében is írt a vállalatról.
Végül Carsten Abraham, az UNIQA Liechtenstein vezérigazgatója szólalt fel az eseményen. Liechtenstein különösen fontos szerepet tölt be a CHERRISK történetében. Elmondása szerint egy olyan központtá váltak a cégen belül, amely kész vállalni a kockázatokat és mindig támogatást nyújt az ígéretes digitalizációs törekvéseknek.
Nem elérhetetlen a profitabilitás
A sajtótájékoztató a közönség kérdéseivel ért véget, ez a szakasz is bőven tartogatott érdekes fejleményeket. A pénzügyi eredményekkel kapcsolatos kérdésre Kurtisz Krisztián azt mondta, egy éve még nehéz lett volna biztató választ adnia, most viszont pozitívak a kilátások. A várakozások szerint nagyjából másfél év múlva cashflow pozitív lehet a CHERRISK működése – ez már egy nagyon biztató eredmény.
Ha az operatív és beruházási költségeket kivesszük az egyenletből, maga a biztosítási portfólió már nyereségesnek számít, vagyis stabil alapokon nyugszik a digitális biztosítások kínálata. A kezdeti nagyobb kiadások kiegyenlítésére még idő kell, de az irány határozottan biztató, ezt az anyacég is így látja.
Szakítani tudnak a normákkal
Ahogy az már a vezérigazgató előadásából is kiderült, a brand német piacon való megjelenése kristálytiszta megerősítése annak, hogy az insurtech jól végzi a dolgát. Kurtisz később külön kiemelte, hogy a CHERRISK-nek nincs külön csapata és fizikai jelenléte sem Németországban. Ennek ellenére ott is képesek a megszokott színvonalon nyújtani a szolgáltatásaikat, ami jelentős fegyverténynek minősül.
Suppan Márton, a Peak CEO-jának véleménye: „A CHERRISK Németországba való terjeszkedése izgalmas példával szolgál a fintech szektor szereplőinek. Megmutatja, hogy nem csak a globális nagyvállalatok, de a kisebbek is képesek úgy szolgáltatni egy piacon, hogy nem rendelkeznek ottani munkavállalókkal és fizikai jelenléttel sem. Ez érdemben megkönnyíti a nemzetközi terjeszkedést, egyben segíti is annak megtérülését.”
Nem zárják ki a nemzetközi terjeszkedést
Apropó terjeszkedés, ebben a témában sem kellett friss információ nélkül távoznia a résztvevőknek. Kurtisz a kérdéssel kapcsolatban azt mondta, az elmúlt négy évben rengeteget tanultak a vállalatnál, a tanulságokat pedig kamatoztatni szeretnék a folytatásban. Rájöttek, hogy nem kell ott lenniük egy piacon, ahhoz, hogy szolgáltatni tudjanak.
Ez a tanulási folyamat most az új célok mentén folytatódik. Ahogy már említettük, fontos ambíciója a vállalatnak, hogy az UNIQA összes piacán megjelenjen az insurtech brand. A vezérigazgató elmondta, hosszú távon nem zárják ki az Európán kívüli terjeszkedést sem, de ezzel kapcsolatban még nem tudnak konkrétumokkal szolgálni.
Suppan Márton, a Peak CEO-jának véleménye: „A CHERRISK sikere már most messze túlnyúlik azon az eredeti elváráson, hogy egy sikeres digitális leánya legyen az UNIQA-nak a magyar piacon. Semmi oka nincs arra a vállalatnak, hogy elzárkózzon a kontinensen kívüli terjeszkedéstől. Az, hogy az észak-amerikai és ázsiai expanziót nem zárta ki kategorikusan a vezetőség, már önmagában okot adhat az optimizmusra. Még az sem kizárt, hogy a háttérben már zajlik egy erre vonatkozó ambiciózus terv előkészítése.”
Kihívás az infláció, de felkészültek rá
A sok bizakodásra okot adó fejlemény és örömhír után azért a kihívásokra is jutott idő. Azt Kurtisz is elismerte, hogy a rekord magas infláció miatt mindenkinek nagyon nehéz időszak következik, ez a biztosítókat sem kerüli majd el. Különösen amiatt számít erre, mert a tapasztalatok azt mutatják, tartós válsághelyzetben az emberek többsége kevesebbet költ biztosításra. Mivel ennek most erősen fennáll a veszélye, fel kell készülniük az új helyzetre.
Válaszul folytatják az ügyfelek edukációját. Fontos küldetésnek tekintik, hogy átalakítsák azt, ahogy a lakosság gondolkodik ezekről a termékekről. Most sokan egy elkerülhetetlen negatív tételként gondolnak a biztosításokra, a CHERRISK célja viszont az, hogy ügyfélbarát, innovatív termékeivel ezt megváltoztassa.
Suppan Márton, a Peak CEO-jának véleménye: „A vállalat – és a teljes pénzügyi szektor – előtt álló feladat nem egyszerű. Hosszú távon ugyanakkor nagy előrelépés érhető el a konzisztens edukációs törekvésekkel. Sok fintech elköveti azt a hibát, hogy úgy vezet be új terméket, hogy elfelejti edukálni a célcsoportját, akik emiatt nem tudják azt megfelelően használni. Ilyenkor hiába az innováció, a végeredmény elmarad a várakozásoktól. Úgy tűnik, a CHERRISK látja, hogy csak akkor tudnak versenyben maradni, ha foglalkoznak ezzel a kérdéssel és formálják a fogyasztók szemléletét.”
Folytatja a CHERRISK vezérigazgatója
Egy személyesebb hangvételű kérdés is érkezett a végén. Kurtisz Krisztián, aki 2016 és 2021 között volt az UNIQA Biztosító CEO-ja azt mondta, a CHERRISK indulása előtt egy ideje fontolgatta, hogy elhagyja a biztosítási szektort, mert már nem találta meg az őt lázba hozó kihívásokat.
Ez egy csapásra megváltozott az insurtech indulásával. A CHERRISK négy év alatt számtalan embert próbáló, ugyanakkor szakmailag kielégítő kihívást szolgáltatott a cégvezetőnek. Ma már úgy fogalmazott, esze ágában sincs elhagyni a szektort. Az eredményeket látva ez nem is meglepő.
(Borító: CHERRISK)