Az angol bankok visszavágnak

Ezt az áthallásos címet adnám a filmemnek, ha vászonra vinném Európa legérettebb pénzügyi és fintech piacán zajló, az ügyfelek kegyeiért folyó szkanderozást a bankok és a fintech vállalatok között. Ha a pénzügyi szektorról van szó, akkor európaiként érdemes fél szemünket mindig az Egyesült Királyságon tartani, hiszen az ottani trendek jellemzően átgyűrűznek az öreg kontinensre is. Így volt ez a fintech szektor szárnyalásával is, ami Európában elsőként a Brit-szigeteken ért el komolyabb sikereket.

A Starling, a Monzo vagy a Revolut milliószámra csábította el a hagyományos bankok ügyfeleit, és éveken át uralták a mobil app letöltések ranglistáit. 2019-ben egyetlen banki mobilalkalmazás sem fért fel a  Top 5-be. 2020-ban a koronavírusnak és a lezárásoknak köszönhetően a pénzügyek intézése végérvényesen beköltözött a telefonokba, ez a letöltési adatokban is megmutatkozik, gyakorlatilag mindenki banki mobil appokat töltött le. Azonban, meglepetésre, ez rossz hír volt a vezető fintech vállalatoknak.

Az Apple és Android app letöltések elemzésével foglalkozó App Annie 2020-as rangsora alapján a bankok visszavették az irányítást. Pontosabban bizonyos bankok, akik köztudottan ráfeküdtek a fintech hullámaira és komoly lépéseket tettek az innováció, mint a fintech és open banking megoldások alkalmazására. A Top 5 letöltött alkalmazás a NatWest, a Lloyds Banks és a HSBC bankokhoz köthető, kiegészülve a PayPal-lal. Aki kicsit is figyelemmel követi ezen szereplők tevékenységét, azok tudják, hogy ezek azok az inkumbens bankok, akik leginkább nyitottak az újdonságokra, akik stratégiai alapon keresik a fintech és open banking együttműködéseket. 

Az eddigi top fintech vállalatok ráadásul a tipikus ügyfélbázisukra sem támaszkodhattak 2020-ban. A milleniálok által legtöbbet letöltött alkalmazás a Halifax pénzügyi applikáció volt, amit az eBay, a Barclays, PayPal és a LinkedIn követett. Az App Annie által mért adatokból az is látszik, hogy míg 2019-ben a Monzo mobilalkalmazásában töltötték a legtöbb időt a felhasználók, addig 2020-ban a Trading 212 kereskedési alkalmazás végzett az élen.

Bár a pénzügyi alkalmazásokban töltött idő óriásit, 45%-ot növekedett világszerte 2019-hez képest, a beruházási és kereskedési szolgáltatásokat nyújtó mobil applikációk ezt 55%-os növekedéssel felülmúlták. A legnagyobb növekedést az USA piacán mérték, ahol 135%-ot nőtt a kereskedési alkalmazásokban töltött idő. 

Forrás: Altfi

Görög Szabolcs

banokfintechNagy-Britannia