A fizetési és vállalkozásirányítási megoldásokat fejlesztő Teya küldetése, hogy digitális eszközökkel segítse a vállalkozásokat a hatékonyabb működésben. Hogy jobban megértsék, hogyan viszonyulnak a hazai kis- és középvállalkozások a digitális technológiákhoz, milyen szempontok mentén választanak új megoldásokat, és milyen téren szembesülnek kihívásokkal ezek használata során, a Teya a fintech.hu-val együttműködésben lefolytatta a Nagy Digitális Kutatást. Az eredmények meglepő fordulatokat is hoztak, és rávilágítanak, mi segíthet a magyar vállalkozásoknak a digitalizáció nyújtotta előnyök nagyobb fokú kihasználásában.
A Nagy Digitális Kutatásban 842-en vettek részt, akiknek közel fele (49%) cégtulajdonos, valamint további harmada egyéni vállalkozó (32%). A válaszadó vállalkozások első sorban a kiskereskedelemből (40%), a vendéglátó szektorból (21%), és a szolgáltatóiparból (15%) kerültek ki. A minta jól reprezentálja a kis- és középvállalkozói szegmenst, mivel a résztvevők vállalkozásai többségben (61%) évi 10 és 200 millió Ft árbevétel között teljesítettek.
A digitális megoldások terjedése
A kutatás eredményei rámutattak, hogy bár a digitális megoldások egyre elterjedtebbek a hazai kis-és középvállalkozások körében, még számos területen van lehetőség további térnyerésre, a vállalkozók részéről pedig nyitottság további megoldások bevezetésére. A válaszadók 44 százaléka már aktívan használ digitális technológiákat (pl. digitális fizetéselfogadás, szoftveres megoldások) az üzleti működésben. További 38 százalék csak részben, néhány területen alkalmazza ezeket a technológiákat, míg 8 százalék jelenleg csak tervezi azok bevezetését. Csupán 10 százalék jelezte, hogy nem használ és nem is tervez digitális technológiákat alkalmazni.
Az eredményekből kiderül, hogy a fizetéselfogadás terén legelterjedtebbek a digitális megoldások (61%), ezt jelentősen lemaradva követi a számlázás és a könyvelés (46%). Készletkezelésehez, valamint megrendelések és szállítások kezeléséhez a válaszadók mindössze 25%-a használ digitális rendszert. A résztvevő vállalkozások többsége jelezte, hogy van olyan terület, ahol további digitális megoldások bevezetése segíthetné napi munkájukat.
Mi alapján választanak digitális megoldást a vállalkozások?
A Teya kutatása azt is vizsgálta, mely szempontok a legfontosabbak a digitális megoldások kiválasztása során, vagyis a válaszadók mely tényezőket sorolták “Rendkívül fontos” és “Fontos” kategóriákba előfizetéses megoldások esetén. Sokak számára meglepő eredmény lehet, hogy az alacsony havidíj nem vezet a mérlegelési szempontok listáján. Az adatok átláthatósága a megkérdezett alanyok véleménye alapján kulcsfontosságú tényező, 97% számára fontos ez a szempont. Ezt követi a magyar nyelvű ügyfélszolgálat (87%), majd holtversenyben a gyors telepítés és az alacsony havidíj (84%). A rugalmas szerződés és megfelelő integrációk megléte a kutatás alapján a vállalkozások több, mint egyharmad részének szintén lényeges kritérium. Ez az eredmény összecseng azzal, amit a Teya nemzetközi, 1000 résztvevős vállalkozói mintán végzett kutatása is mutat. Nem az ár a legfontosabb szempont a kis -és középvállalkozásoknak: a transzparenciát és a magas szolgáltatási minőséget jobban értékelik a vállalkozások, mint az alacsony díjakat.
Fókuszban a fizetéselfogadás – mi hátráltatja a vállalkozásokat?
Bár a kutatás rámutat, hogy a fizetéselfogadás messze a legelterjedtebb a digitális megoldások közül (a résztvevők 61 százaléka használ digitális fizetéselfogadási rendszert), ez az arány még mindig meglepően alacsony ahhoz képest, hogy hazánkban valamennyi vállalkozás számára kötelező a digitális fizetések elfogadása.
Dencz Bálint Ákos, a Teya Magyarország ügyvezető igazgatója így magyarázza a fizetési rendszerek arányaiban alacsony elterjedtségét:
“A hazai és nemzetközi felmérés alapján egyaránt láthatjuk, milyen fontos a kis-és középvállalkozások számára az átláthatóság és a magas szolgáltatási minőség, ugyanakkor a magyar fizetéselfogadási piacon egyik sem alapvetés. Továbbra is találkozhatunk átláthatatlan árazási gyakorlatokkal és szerződési feltételekkel, valamint akár több hetes telepítési vagy hibaelhárítási idővel is. A Teya célja, hogy alternatívát nyújtson ezzel szemben, és mérettől függetlenül ne kelljen kompromisszumot kötnie a vállalkozásoknak: egyszerű és átlátható megoldást használhassanak, gyors és hatékony támogatással.”
Emellett a magas árak is gátat szabhatnak a digitális fizetési rendszerek gyorsabb terjedésének. Magyarország az egyetlen európai piac, ahol 2014 óta folyamatosan emelkedtek a fizetéselfogadáshoz kapcsolódó díjak, állapította meg az Európai Központi Bank 2022-es riportja. Nem meglepő, hogy a Nagy Digitális Kutatás során is a magas tranzakciós díjakat emelték ki a válaszadók, mint a leggyakoribb problémát, amivel szembesülnek a fizetéselfogadáshoz kapcsolódóan.
A Magyar Nemzeti Bank frissen publikált 2024-es Fizetési rendszer jelentés is hangsúlyozza, hogy a pénzforgalmi díjak magasak, és a legkisebb kereskedők költségei tovább emelkedtek az elmúlt évben. Az MNB 2030-as célkitűzése, hogy a legkisebb kereskedők által fizetett elfogadói költségeket 1,5%-ban maximalizálja tranzakcióként, amely őket is ösztönözné a digitális fizetési rendszer bevezetésére.
A digitális megoldások jövője
A trendek egy irányba mutatnak: a vállalkozások további digitalizációja elkerülhetetlen. Az MNB Pénzforgalmi Jelentése előrevetíti, hogy a kártyapenetráció és az elektronikus vásárlások aránya folyamatosan növekedni fog. Emellett hamarosan érkezik a digitális állampolgárság, az e-nyugta, az azonnali fizetési rendszer, és még sok más digitális újítás. A vásárlói igények kiszolgálásának kulcsa lesz, hogy egy vállalkozás milyen digitális megoldásokat használ aktívan.
A Nagy Digitális Kutatás eredményei azt mutatják, hogy a hazai kis - és középvállalkozások nyitottak az új megoldások és funkciók bevezetésére. A válaszok alapján azok a megoldások fognak tudni nagyobb teret hódítani, amelyek átláthatóságot, gyorsaságot, magas szolgáltatási minőséget és versenyképes árakat tudnak kínálni.
A Teya arra törekszik, hogy mindezt egyszerre biztosítsa. “Büszkék vagyunk rá, hogy magyar nyelvű ügyfélszolgálatunk átlagosan 4 másodperc alatt válaszol ügyfeleink hívásaira, valamint, hogy mobilalkalmazásunkban bármikor valós időben áttekinthető a tranzakciók alakulása – Magyarországon először SZÉP kártyás fizetések esetén is” – hangsúlyozza Dencz Bálint Ákos. “A kutatás eredményei megerősítették azt a fejlesztési irányt, amelyre eddig is törekedtünk. Emellett folyamatosan azon dolgozunk, hogy bővítsük a szolgáltatási palettát, és itthon is egy teljes körű üzleti megoldást tudjunk nyújtani a hazai vállalkozások számára. Szeretnénk szerepet vállalni az edukációban is, és meggyőzni a vállalkozókat arról, hogy a digitalizáció nem csak egy kötelező haladási irány, de hatalmas lehetőség is, amelyet jól kihasználva hatékonyabb és egyszerűbbé tehetik üzletük mindennapjait”.
Források:
Teya, Fintech.hu – Nagy Digitális Kutatás, 2024
MNB – Fizetési rendszer jelentés, 2024
ECB – Costs of Retail Payments Report, 2022