Mostantól később is kifizethetik vásárlásaikat a magyar cégek – jelentette be augusztusban a PastPay.io, Magyarország első BNPL szolgáltatása. A PastPay mögött álló Péntech.hu digitális faktoring szolgáltató megoldásával a hazai vállalkozások ingyen kaphatnak 30 vagy akár 60 napos fizetési határidőt. Réti Bálint, a Péntech társalapítója, operatív igazgatója a Fintech.hu-nak elmondta, lát rá esélyt, hogy a közeljövőben magánszemélyek is találkozhatnak majd BNPL szolgáltatásokkal Magyarországon, de az ő elsődleges céljuk az, hogy a vállalkozások likviditását javítsák.
Jelentős a kereslet a BNPL – azaz a „buy now, pay later” („vásárolj most, fizess később”) – iránt, ugyanis a magyar vállalkozók több mint kétharmada igényelne egy ilyen halasztott fizetési megoldást – derült ki a Pastpay felméréséből. Ki ne mondana igent egy ingyenes áruhitelre? Réti Bálintot kérdeztük arról, hogy miért és kiknek jó ez, mekkora kockázatokkal jár egy ilyen szolgáltatást nyújtani.
Minden fél jól járhat a BNPL-lel
„Ezt a szolgáltatást sok helyen hitelként fogják föl, pedig nem az, mi nem hitelként, hanem faktoringként nyújtjuk. Az a lényege, hogy a webshop ad egy azonnali fizetési kérelmet, mi bevállaljuk ennek a fedezetét, a webshop pedig ad 30 nap fizetési haladékot a cégeknek” – mondta a Fintech.hu-nak a Péntech társalapítója. A kockázatokról elmondta, hogy ha nem fizetne a vevő, akkor ez nyilvánvalóan rajtuk csapódna le, de ezek a részletek a webshopokkal való egyes megállapodásoktól függ – például van olyan, ahol ezt 100 százalékban ők állják.
Ezért érthetően bármely cégnek ezt nem is vállalják. Alapesetben azt nézik, hogy mennyire stabil a cég, mekkora az árbevétele – tehát egy 50 milliós árbevételű cég BNPL-lel sem fog tudni bevásárolni 30 millió forint értékben. „Van egy scoring rendszerünk, egy automatikus minősítési rendszer: amikor az adott webshop szeretné ezt az a fizetési megoldást lehetővé tenni egy adott vevőnek, akkor mi elvégezzük ezt a minősítést, és eldöntjük, vállaljuk-e a fedezetet, vagy sem. Így próbáljuk kiszűrni azt, hogy rossz vevők, vagy nem fizető vevők éljenek ezzel a megoldással” – fogalmazott Réti Bálint.
A szolgáltatásért sem kamatot, sem különböző díjakat nem kell fizetniük a cégeknek. A PastPay haszna a webshopoktól jön, ezt a szolgáltatást díjazásért cserébe nyújtják. A kereskedő is jól jár, hiszen a fenti felmérésből az is kiderült, hogy a BNPL konstrukciók megléte bizonyítottan növeli a vásárlók átlagos kosárértékét és csökkenti a lepattanási rátát. Azaz kedvező feltételek mellett a többség többet és többször költ. Átlagosan 60 százalékkal magasabb kosárértékkel, 80 százalékkal alacsonyabb kosárelhagyási rátával és 40 százalékkal magasabb konverziós rátával kecsegtetik a webshopokat, amelyek ráadásul a vásárlási folyamat lezárultát követően azonnal megkapják az adott összeget a PastPaytől.
A BNPL a vevőknek, azaz a cégeknek nagyjából az áruhitellel, forgóeszközhitellel érhet fel – kamatok nélkül –, javítja a likviditásukat, fizetőképességüket.
Ugyanis – nagyon leegyszerűsítve – ha van egy megrendelése, akkor ahhoz az alapanyagot meg tudja venni előre, legyártja, amit le kell, és miután megkapta ezért a fizetségét, a webshopot is ki tudja fizetni – miután a profitját már realizálta. Réti Bálint szerint a webshopok forgalmának nagyjából 20-30 százalékán állhat majd be a BNPL-lel fizetett számlák aránya.
Magánszemélyeknek is elérthető lesz a BNPL Magyarországon?
A PastPay kizárólag B2B-ben gondolkodik a BNPL szolgáltatásait illetően, azaz kizárólag cégeknek szolgáltatnak, magánszemélyeknek nem.
„A legnagyobb különbség talán az, hogy a B2C esetében a fogyasztók általában fogyasztói cikkeket vásárolnak – például laptopot, telefont, kamerát –, míg a vállalkozásoknál a mi célunk az, hogy a cash-flowját, likviditását erősítsük azzal, hogy 30-60 napig nem kell fizetniük a beszerzéseik után.”
Réti Bálint egyébként lát rá esélyt, hogy Magyarországon a magánszemélyeknek is lesz majd, aki bevezeti a BNPL-t, hiszen ha csak a régiót nézzük, Lengyelországba már megérkezett a B2C BNPL, de Szlovéniában és Horvátországban is elérhető már a magánszemélyeknek. „Magyarországra is biztosan megérkezik majd, de mi nem foglalkozunk ezzel, mi a vállalkozások cash flowját erősítenénk” – tette hozzá. A vállalkozásoknál maradva: a BNPL szolgáltatással Lengyelországban is elindultak már B2B, és már terjeszkednek a közép-kelet-európai régióban is.
A Fintech.hu korábban cikksorozatban járta körbe a BNPL-modellt: 1. Vásárolj most, fizess később! 2. A kereskedő fizet! 3. Pszichológiai faktorok a BNPL sikeressége mögött 4. Célcsoportok 5. A piac