Év elején jelentette be az HSBC, hogy lezárja a Zing-projektet, azonban mostanra derült ki, hogy ez mekkora vesztességgel járt a bank számára. Hiába próbálta meg utolérni a Revolut vagy a Wise sikereit: a bank saját nemzetközi pénzküldő alkalmazása már az indulása utáni első évben megbukott. A fintech próbálkozás jelentős veszteséget termelt és mintegy 400 alkalmazott munkahelyébe került.
Az HSBC tavaly indította el Zing nevű nemzetközi pénzküldő applikációját, azzal a céllal, hogy felvegye a versenyt a brit fintech szcéna két sikerszereplőjével, a Revoluttal és a Wise-zal. Az erős banki háttér azonban nem hozott sikert.
A projektet a bank MP Payments néven bejegyzett leányvállalata üzemeltette, amely a most nyilvánosságra hozott pénzügyi jelentése szerint az előző évben 87,5 millió dollár veszteséget halmozott fel, ami körülbelül 35 milliárd forintnak felel meg.
És ez az összeg nem is reflektálja a teljes, Zingre fordított befektetést. Az alkalmazás fejlesztése során a Monese fintech cég technológiai alapjait hasznosította egy különálló csapat, amely két évig építette a Zinget. A projekthez fűződő teljes veszteség így jelentősen magasabb lehet.
400 munkahely szűnt meg
Az HSBC idén januárban döntött a Zing bezárásáról, mindössze egy évvel az alkalmazás nyilvános bevezetése után. A projekt leállítása körülbelül 400 dolgozót érintett, akik többségében az ügyfélszolgálati és támogatási területeken dolgoztak.
Az alkalmazást az első fél évben 30 ezren használták mindössze – pedig csak a brit HSBC ügyfelek száma meghaladja a 14 millió főt. Összehasonlításképp a Revolut 2015 óta 50 millió felhasználóra tett szer, és csak Magyarországon 1,5 millió felhasználója van. A Wise pedig 2011-es alapítása óta egy 11 millió fős nemzetközi ügyfélkört épített fel.
Nagy tervekből gyors kudarc
A Zing elindítása fontos stratégiai lépés lehetett volna. Az HSBC egyértelműen felismerte, hogy a nemzetközi utalások és a digitális pénzügyi szolgáltatások területén óriási verseny alakult ki. Jelentős nemzetközi jelenléte egyre kevésbé erős fegyvertény a fintech cégekkel szemben. A modern megoldások gyorsaságával, felhasználóbarát kialakításával és alacsony költségeivel nehéz lépést tartania a hagyományos bankoknak.
A projekt leállításával a bank lényegében elismerte, hogy a Zing nem tudta betölteni azt a szerepet, amit szántak neki: egy modern, digitális pénzküldő alkalmazást, amellyel versenyre kelhettek volna a dinamikusan növekvő fintech cégekkel.
A befuccsolt projekt esete azonban arra is rámutat, hogy nincs egy univerzális, bevált recept. Egyedi ötlet nélkül a tőke és az ambíció nem ér sokat. A sikerhez gyors innovációra, pontos piaci pozicionálásra és ügyfélcentrikus működésre van szükség egyedi megközelítésben. Az HSBC próbálkozása viszont inkább egy „fintech-stílusú” szolgáltatás felszínes másolása volt, mint valódi versenyalapú alternatíva.
(Forrás: Financial News London)
(Címlapkép: Depositphotos)