A Magyar Posta digitális törekvései – ez volt a Fintech Szalon évadnyitó eseménye

Szeptember 30-án, csütörtök délután a 6. kerületi Benczúr Házban zajlott le a Digitális Jólét Program égisze alá tartozó Fintech Szalon őszi évadnyitó eseménye. Ahogy az lenni szokott a Szalon egy konkrét téma körbejárását tűzte ki célul, amit ezúttal a Magyar Posta Zrt. digitális törekvései jelentettek.

Az esemény első előadója Deé Gergely, Díjnet vezérigazgatója és a Magyar Posta Zrt. elektronikus csatorna kompetenciáért felelős vezetője volt. Előadásában a szakember ismertette az online csekkbefizetést lehetővé tévő iCsekk szolgáltatást, hangsúlyozva, hogy annak megalkotásakor a legfőbb cél az ügyfelek digitális megoldásokkal való ellátása, valamint ezek igénybe vételében történő támogatása volt. A digitális térbe való áttérést például olyan ötletes megoldásokkal segítették, mint, hogy az online felület nagyon hasonlít küllemét tekintve a papír alapú csekkre, ami könnyíti a tájékozódást és a befogadást. A szolgáltatás sikerét igazolja, hogy 2020 során több, mint 8 millió tranzakció ment végbe a felületen nagyjából 80 milliárd értékben, Deé Gergely pedig elárulta, hogy ezeket a számokat az idei év 9. hónapjának végére sikerült is újból elérni, ami a felfutás sikerét mutatja.

Ezt követően Szép Marcell, Magyar Posta Zrt. Társasági Transzformációs Központjának adatbányásza következett, aki a Posta adatlaborjának születését, tevékenységét, valamint céljait mutatta be a közönségnek. Mint elmondta, céljuk, hogy az adatok elemzésével, tisztításával, vizualizációjával olyan prototípusokat és predikciókat szeretnének készíteni, melyek alkalmasak a Posta döntéshozatali folyamatainak támogatására. A hozzávetőlegesen két és fél éve indult adatlabor célja, hogy a kissé elavult rendszerek és architektúrák által jelentett kihívásokat áthidalva növeljék az üzleti működés áttekinthetőségét és támogassák a vezetők munkáját. Így például lehetőséget nyújtanak a projektek és feladatok státuszának folyamatos követésére, de gépi tanulási mechanizmusokat alkalmazva a csomagautomaták optimális elhelyezésére nézve is fontos tanácsokat tudtak megfogalmazni a vállalaton belül, a jövőben pedig tovább szeretnék növelni szerepüket a döntéstámogatói területen.

Végezetül Veres Mihály, Nemzeti Mobilfizetési Zrt. vezérigazgatója tartotta meg előadását, melynek témáját napjaink meghatározó trendjei, a digitalizáció, az innováció, valamint a fenntarthatóság szolgáltatták. A vezető szerint az innovatív, digitális gondolkodás mára az élet minden területére beférkőzött, a digitális megoldások létrehozása pedig elengedhetetlenné vált a versenyképesség megőrzése érdekében még egy állami vállalat számára is. Mint elmondta, a hangsúlyt mindenkor az ügyfelek kényelmére kell helyezni, ebben hasznos eszköz lehet az ökoszisztéma gondolkodás, ami egyre inkább az integrált online piacterek irányába tereli az idő- és energia megtakarításra vágyó fogyasztókat. A fenntarthatóság kapcsán elhangzott, hogy a környezeti fenntarthatóság mellett társadalmi és gazdasági értelemben is fontos megvalósítani a pozitív jövőképet, így például a digitális megoldások esetén is alapvető elvárás kell legyen, hogy a társadalom minden rétege gond nélkül hozzáférhessen azokhoz, máskülönben nincs valódi jövője ennek az irányzatnak. 

Bátorfi Botond