Újabb számlanyitást teszteltünk, ezúttal a Raiffeisen Banknál

Újabb bankot teszteltünk, ezúttal a Raiffeisen Bank online számlanyitási folyamatait vettük górcső alá. Az eddig értékelt mezőny szoros versenyben van, fej-fej mellett teljesítenek a bemutatott bankok, habár erősségeik és gyengeségeik eltérnek egymástól. Mutatjuk, hogy mit találtunk ezúttal.

Online számlanyitás a Raiffeisen Banknál

Akár magánszemélyként, akár vállalati felhasználóként szeretnénk az otthonunk kényelméből számlát nyitni, a Raiffeisen Banknál minden adott ehhez. A Raiffeisen web-es felületéről számos lakossági és vállalati számla nyitható meg online bizonyos korlátok mellett. A folyamat egyszerűen végig vihető kb. 30-40 perc alatt, akár alaposabb előzetes tájékozódás nélkül is. Mobilos megoldást ezúttal sem találtunk.

Ahogy más digitális szolgáltatásoknál, itt is vannak olyan minimum eszközfeltételek, amelyeket szükséges megugrani. Rendelkezni kell egy beépített kamerával és mikrofonnal ellátott laptoppal, vagy egy webkamerával és headset-tel, valamint egy átlagos sebességű internetkapcsolattal. Manapság ezek közül egyik feltételt sem különösebben nehéz teljesíteni, de ha mégse sikerül, akkor a számlanyitás okostelefonon vagy személyesen is befejezhető.

A Raiffeisen online számlanyitási folyamatainak tesztelése során lakossági- és egyéni vállalkozói számlákat nyitottunk. A teszteket különböző személyek végezték el, emiatt az entitások összekapcsolását nem tudtuk kipróbálni, mint más bankoknál. A cikkben a két teszt tapasztalatait foglaljuk össze és értékeljük a már megszokott módon.

Átlátható, könnyen értelmezhető termékbemutatók segítik a lakossági felhasználókat

Ahogy a bevezetőben utaltam rá, nem igényel különösebb felkészülést az online számlanyitási folyamat – és ez jó. A választható számlatermékek részletesen, mégis átláthatóan kerülnek bemutatásra, rögtön az igénylés első lépéseként. Különösen jó ötlet volt, hogy egy pár kérdéses kérdőívvel tovább szűkíthető az elérhető termékek listája, ami segíti a leendő ügyfeleket az igényeiknek leginkább megfelelő termék kiválasztásában. A választék pedig valóban kellően széles ahhoz, hogy kielégítse különböző felhasználók igényeit.

A számlatermék után bankkártyát lehet választani. Ahogy múlt héten a MagNet Banknál, úgy itt is érdemes kiemelni, hogy lehet bankkártya nélkül is megigényelni a kiválasztott számlát. Legalábbis, az általunk kiválasztott számlánál erre volt lehetőség. Fizikai kártya helyett egy olcsóbb, virtuális kártyát is választhatunk. Manapság nem mindenkinek van szüksége fizikai bankkártyára, vagy bankkártyára egyáltalán. Ezért pozitívan kell értékelni, ha egy szolgáltató felkínálja a lehetőséget, hogy felesleges kiadásoktól megkímélhessék magukat az ügyfelek. A folyamatban itt találkoztunk egy apróbb hibával, ugyanis kétszer kellett kiválasztani a bankkártyát ahhoz, hogy tovább lépjünk az adatok megadásához.

Javítandó elemeket is találtunk, de elégedettek vagyunk a lakossági számlanyitással

Személyes adatok megadásával, telefonszám verifikációval, nyilatkozatok megtételével és a szerződési feltételek elfogadásával folytatódik a számlaigénylés. Az adatok megadása és a telefonszám igazolása gyors és egyszerű. A nyilatkozatok és a szerződéses feltételek tartalmának megismerése viszont felemás érzéseket hagy maga után. Könnyű mindent gyorsan kipipálni, viszont a tartalmak megismertetése széttagolt, nem egységes, és helyenként bonyolultnak is tűnik. Nem könnyű persze komplex szerződésekről és jogi nyilatkozatokról információkat átadni. A dokumentumokra kattintva azonban van amikor új oldalra kerülünk átirányításra, míg egyes dokumentumoknál rögtön egy letöltést indítunk el. Bizonyos átirányított oldalak átláthatóak és egyszerű megtalálni a releváns dokumentumot, máshol viszont ez egyáltalán nem könnyű feladat. A dokumentumok letöltésénél ráadásul egy ismeretlen technikai hiba merült fel, ami miatt az egész számlanyitás megszakadt és az elejéről kellett kezdeni.

A szükséges nyilatkozat megtétele és a felhasználási feltételek elfogadását követően egy videóhívás alapú beazonosítást kell csak elvégezni a számlák megnyitásához. Maga az azonosítás gördülékenyen ment, kb. 10-15 perc várakozást követően egy 15-20 percet vett csak igénybe. Ez azonban megtörte a folyamat eddigi automatizáltságát, hiszen emberi beavatkozásra volt szükség. Értelemszerűen a beazonosítást csak munkanapokon, munkaidőben lehet elvégezni. Ez az a bizonyos korlát, amire a bevezetőben utalást tettem, hiszen a számlanyitás így bizonyos időhöz van kötve, nem lehet bármikor elvégezni.

Az elektronikus felületeket – netbankot, mobilbankot – gyorsan és egyszerűen lehet beüzemelni a banktól megkapott azonosítók és belépési útmutatók alapján. A mobilbankon keresztül új számlát is egyszerűen lehet nyitni online, csupán pár kattintással, ami megkülönbözteti a Raiffeisen Bankot sok versenytársától.

Akár alapítás alatt álló vállalkozások is nyithatnak online számlát a Raiffeisen Banknál

Vállalkozói számla nyitásánál érdemes előzetesen tájékozódni a szükséges iratokról és dokumentumokról, hogy valóban gördülékeny és gyors legyen a folyamat. A kiválasztott számlát előzetes felkészülés nélkül is meg lehet persze nyitni, de mindenképpen tovább tart, ha közben próbálunk mindent előkeresni. Meglepő tapasztalat volt a vállalkozói számla megnyitásának tesztelésekor, hogy még alapítás alatt álló vállalkozások számára is lehet online számlát nyitni. Erre az eddigi tesztek során nem láttunk lehetőséget.

Kényelmessé teszi a folyamatot, hogy az egyéni vállalkozói alapadatok megadását követően a rendszer automatikusan betölti az egyéb adatokat. Így ezeket csak ellenőrizni kell, illetve hiányzó adatok esetén kitölteni a maradék mezőket. A bankszámla kiválasztása rendkívül egyszerű. A számlakonstrukciók átláthatóan kerülnek bemutatásra egy összehasonlító táblázatban, illetve itt is a felhasználók segítségére siet a bank, és bizonyos paraméterek megadásával szűkíti a termékeket.

Az adatok rögzítése, ellenőrzése után ki kell választani milyen bankkártyát szeretne a vállalkozó, illetve azt, hogy mely bankfiók legyen a számlavezető. Ez is rendkívül egyszerű, a lakhelyhez, illetve székhelyhez legközelebbit ajánlja a rendszer, de más fiókot is meg lehet jelölni. A szerződés áttekintését és a nyilatkozatok megtételét követően itt is videóazonosítással zárul a folyamat. Ebben és az elektronikus csatornák hozzáférésében is a lakossági számlanyitáshoz hasonló tapasztalatokról tudunk beszámolni.

A számlanyitás értékelése

A Raiffeisen Bank online számlanyitási folyamatai biztosítják, hogy a megfelelő lakossági vagy vállalkozói termékeket nyissuk meg. A tájékoztatók átláthatóak, közérthetőek, a leendő ügyfelek gyorsan és hatékonyan tudják kiválasztani a hozzájuk leginkább illő terméket. A bankkártyák kiválasztásánál is rugalmas a bank, a szerződéskötés és az ügyfélazonosítás viszont munkaidőhöz kötött a videóazonosítás maitt. A szükséges adatok megadása, a szerződéses feltételek elfogadása és a nyilatkozatok megtétele egyszerű, tartalmuk megismerése azonban nehézséget okozhat. A tapasztalt kisebb technikai hibák ellenére a számlanyitási folyamat gyorsan elvégezhető, akár 40 percbe is belesűríthető. A netbank és a mobilbank beüzemelése is könnyen megy, amelyek segítségével további számlák nyitása is lehetséges. Kezelendő hibákkal nem találkoztunk, ami egyértelmű pozitívum. A lakossági – és a vállalkozói számlákhoz tartozó felhasználók összekapcsolását ezúttal nem tudtuk tesztelni.

Frissítés (2024.11.01): További számlák megnyitásának lehetőségei +1 pont hozzáadása a „Vállalkozói számlanyitás” folyamathoz

Címlapkép: depositphotos