Több mint ezer weboldalt vált elérhetetlenné világszerte hétfőn az Amazon felhőszolgáltatásokat nyújtó egysége, az AWS szolgáltatáskimaradása miatt. A probléma számos népszerű oldalt érintett, és megzavarta az üzleti életet is.
Az AWS szolgáltatásokkal kapcsolatos problémákról a jelentések hétfőn közép-európai idő szerint reggel 8 óra körül ugrottak meg. A Downdetector szolgáltatáskimaradás-követő weboldal adatai szerint ekkor az AWS több mint 7800 felhasználó számára nem volt elérhető. A probléma a délutáni órákra jórészt helyreált.
Több mint négymillió érintett
Az Ookla, a Downdetector tulajdonosa, később azt közölte, hogy összességében több mint 4 millió felhasználó jelentett problémákat az incidens miatt, és legalább ezer vállalatot érintett a kimaradás. Közöttük közösségi média oldalak, játékplatformok, kormányzati intézmények, üzleti szereplők egyaránt megtalálhatók voltak.
Az érintettek közé tartozott egyebek mellett a Disney+, a McDonald’s, a New York Times, az United Airlines, a Perplexity mesterséges intelligenciával foglalkozó startup, a Coinbase kriptotőzsde, a Robinhood kereskedési alkalmazás, a PayPal, a Venmon, a Robtox, a Reddit és a Sanpchat is, de az Amazon saját szolgáltatásait is sújtotta az incidens, beleértve a Prime Videot és az Alexát.
Az Epic Games tulajdonában lévő Fortnite, Clash Royale és Clash of Clans játékplatformoknál is leállások voltak, csakúgy mint az Ubernél és riválisával a Lyft-nél. Nagy-Britanniában egyebek mellett a Lloyds Bank, a Bank of Scotland, a Vodafone és a BT is problémákkal küzdött, akárcsak a brit adó- és vámhatóság (a HMRC) weboldala.
Technikai hiba okozhatta a leállás
Az AWS közölése szerint a hétfői leállást az észak-virginiai US-EAST-1 telephelyén történtek okozták, ahol DNS-problémák merültek fel az adatbázis-szolgáltatásnál, amely számos más AWS-alkalmazás alapja.
Az incidens szakértők szerint rávilágít a rendszer sebezhetőségére – arra, hogy mennyire összekapcsolódtak a mindennapi digitális szolgáltatások, és mennyire függnek néhány globális felhőszolgáltatótól, ahol egyetlen hiba káoszt okoz az üzleti és a mindennapi életben.
Az AWS több millió vállalatnak, kormányzati intézménynek és magánszemélyeknek nyújt számítási kapacitást, adattárolási és egyéb digitális szolgáltatásokat – a világ legnagyobb felhőszolgáltatója, megelőzve a Microsoft Azure és Alphabet Google Cloud szolgáltatását.
Sorozatos problémák
A hétfői zűrzavar a legnagyobb internetes leállás volt tavaly óta, amikor a CrowdStrike szoftverfrissítése okozott problémákat a Microsoft-felhasználóknál, kórházak, bankok és repülőterek technológiai rendszereit megbénítva.
Kiterjedtségében kisebb, de széles körű incidens volt ugyanakkor már az idén korábban is: júliusban a Google felhőszolgáltatásai álltak le hosszabb időre, ami több nagyobb szolgáltató, például az OpenAI és a Shopify működését is megzavarta. A szolgáltatáskiesést ebben az esetben is szoftverfrissítés okozta.
(Címlapkép: Wikipedia)