Újabb cég esett az amerikai vámok áldozatául – zuhant az Adyen árfolyama

A fizetési szolgáltató Adyen árfolyama múlt hét csütörtökön 17 százalékot esett, miután a vállalat visszafogta éves növekedési előrejelzését az amerikai piaci környezet volatilitása miatt. Ez nem az első látványos esés a cég tőzsdei történetében.

Az Adyen részvényárfolyama komoly visszaesést szenvedett el legfrissebb pénzügyi jelentése után. A társaság részvényei 2025. augusztus 14-én több mint tizenhét százalékot estek. A befektetői csalódottság oka, hogy a vállalat a vártnál gyengébb növekedési kilátásokat közölt, részben az Egyesült Államokban bevezetett vámintézkedések keresletcsökkentő hatása miatt.

A 2025-ös év első felében az Adyen nettó árbevétele 1,093 milliárd eurót tett ki, ami éves összehasonlításban húsz százalékos növekedést jelent. Ez azonban elmaradt az elemzői várakozásoktól, amelyek ennél is nagyobb bővülést prognosztizáltak.

Ugyanakkor a cég működési eredménye erős maradt: EBITDA mutatója (kamatok, adók, értékcsökkenés előtti eredmény) 28 százalékkal nőtt, elérve az 543,7 millió eurót. Ez pontosan ötvenszázalékos EBITDA-marzsnak felel meg, amely összhangban állt az előzetes becslésekkel.

Új előrejelzés: “csak” 21 százalékos éves növekedés

Ami igazán megrázta a piacot, az az Adyen módosított éves előrejelzése volt. A menedzsment közlése szerint a teljes évre vonatkozó árbevétel-növekedés is csak nagyjából 21 százalékos lehet – ugyanannyi, mint az első félévben. Ez körülbelül két százalékponttal marad el a korábbi várakozásoktól.

A fizetésfeldolgozási volumen 649 milliárd euróra nőtt, ami mindössze öt százalékos emelkedést jelentett az előző év azonos időszakához képest. Ha viszont egy nagy volumenű ügyfelet kivonunk az adatokból, akkor ez az érték már 23 százalékos növekedést mutat.

Kihívások az amerikai piacon

A visszafogott teljesítmény fő oka az Egyesült Államokban érezhető piaci bizonytalanság. Az Adyen szerint a friss vámintézkedések – különösen az úgynevezett de minimis szabályozások szigorítása – érezhetően visszavetették a vásárlói aktivitást.

A vállalat növekedési lehetőségeit továbbra is korlátozza az éles verseny a régióban. A Stripe és a PayPal jelenléte, valamint a lassuló kereslet miatt az amerikai árbevétel növekedése 2023-ban is látványosan megtorpant: az előző évi 52 százalékos ütem helyett akkor csupán 23 százalékot ért el.

Nem ez az első drámai árfolyamesés

Az Adyen tőzsdei szereplésében nem ez volt az első jelentős árfolyamzuhanás. Két éve, 2023 nyarán a vállalat piaci kapitalizációja 12 milliárd euróval csökkent, miután részvényei egyetlen nap alatt 28 százalékot veszítettek értékükből, miután a társaság csalódást keltő féléves eredményeket publikált.

Az árbevétel akkor ugyan 21 százalékkal nőtt, de az EBITDA 10 százalékkal visszaesett az előző évhez képest – így a vállalat elmaradt az elemzői várakozásoktól.

A visszaesés olyan mértékű volt, hogy az amszterdami tőzsde ideiglenesen fel is függesztette a részvények kereskedését. Az árfolyam akkor 413 eurót zuhant, 1059 euróra esve – ami a 2018-as tőzsdei bevezetés óta a legnagyobb egynapos esésnek számított.

Továbbra is erős működési alapok

Bár a növekedési kilátások rövid távon gyengültek, az Adyen alaptevékenysége továbbra is stabil. A platform ügyfélköre közel duplájára nőtt, kártyakibocsátói üzletágának volumene pedig átlépte a 2 milliárd eurót.

A vállalat ügyfélportfóliója továbbra is impozáns. Olyan nagyvállalatokkal dolgozik együtt, mint a Meta, az Uber, az H&M, az eBay vagy éppen a Microsoft.

Egyelőre nem érkezett részletes krízis kommunikáció, viszont a menedzsment november 11-én tartja éves befektetői tájékoztatóját Amszterdamban. Ott várhatóan részletesebben is bemutatja, hogyan kívánja kezelni az amerikai piacról érkező kihívásokat és hogyan építi tovább globális növekedési stratégiáját.

(Forrás: Investing.com)

(Címlapkép: Depositphotos)