Továbbra sem felel meg az Apple az uniós versenyjogi szabályoknak

Az EU versenyjogi hatósága véleménye szerint az Apple továbbra sem tett eleget a márciusban közzétett kötelezettségeinek, miszerint szabadabb versenyt kell biztosítania az App Store platformon.

Az Európai Bizottság márciusban bírságolta meg az Apple-t, mivel úgy találta, hogy a vállalat akadályozta a zenei streaming-alkalmazások fejlesztőit, mint például a Spotify-t, abban, hogy tájékoztassák az iPhone-felhasználókat az Apple App Store-on kívüli, kedvezőbb fizetési lehetőségekről. Az EU szerint az Apple tisztességtelen kereskedelmi feltételeket kényszerített a zenei streaming-szolgáltatókra.

Kiemelt figyelem az EU részéről

Margrethe Vestager, az Európai Bizottság versenyjogi biztosa elmondta, hogy az Apple által javasolt változtatások 

„nem felelnek meg annak, amit egy ilyen vállalattól elvárnánk.” 

Vestager hozzátette, hogy az EU „kiemelt prioritással” fogja érvényesíteni a törvényt, miközben jelentések szerint a blokk pénzbírsággal sújthatja az Apple-t a Digital Markets Act (DMA) előírásainak be nem tartása miatt.

„Számos komoly problémánk van az Apple-lel. Nagyon meglepett, hogy ilyen gyanú merülhet fel az Apple nem megfelelő magatartásával kapcsolatban,” mondta Vestager. Bár a részletek egyelőre nem tisztázottak, Vestager szerint az eredmények hamarosan nyilvánosságra kerülnek.

Hónapok óta tart az App Store újrastrukturálása

Az Apple márciusban, az iOS 17.4 verzióval vezette be az App Store változtatásait az EU-ban. A módosítások között szerepelt, hogy a vállalat csökkentette a fejlesztőknek fizetendő jutalékot, valamint bevezette az App Marketplaces-t, egy új módot az iOS alkalmazások App Store-on kívüli terjesztésére. Az ezt követő hónapokban a vállalat tovább enyhítette szabályait, lehetővé téve az alkalmazások weben keresztüli terjesztését.

Ennek ellenére az Európai Unió úgy véli, hogy az Apple nem teljesíti azokat a kötelezettségeket, amelyek lehetővé teszik az alkalmazásfejlesztők számára, hogy felhasználókat irányítsanak az App Store-on kívüli ajánlatokra anélkül, hogy díjakat szabnának ki rájuk. A bírság elérheti az Apple átlagos napi forgalmának 5 százalékát, ami körülbelül egymilliárd dollár. Az Apple-nek még mindig van azonban ideje további változtatásokat eszközölni és elkerülni a bírságot.

Kihívások Japánban is

Az Apple állítása szerint, biztos abban, hogy az új szabályok megfelelnek a DMA előírásainak. Ezzel párhuzamosan a vállalat hasonló kihívásokkal néz szembe Japánban is, mivel a japán parlament új antitröszt törvényt fogadott el, amely a nagy technológiai cégeket célozza meg.

(Forrás: StartupNews)

(Címlapkép: Depositphotos)