Teszteltük az online bankszámlanyitási folyamatot a hazai bankoknál – mutatjuk a tapasztalatokat 

A digitalizáció térnyerésével egyre több banknál van lehetőség arra, hogy akár otthonról, egy mobiltelefon vagy számítógép segítségével nyissunk bankszámlát, legyen szó lakossági, vállalkozói vagy céges számláról. Nem mindenhol egyformán gördülékeny és átlátható ugyanakkor az online számlanyitási folyamat.

Ennek a cikksorozatnak a célja az, hogy bemutassuk a magyarországi bankok által nyújtott online számlanyitási lehetőségeket, így segítve az eligazodást a kínálatban. A széles ügyfélkörrel rendelkező hazai bankoknál nyitottunk magánszemélyként, egyéni vállalkozóként, illetve társas vállalkozás számára bankszámlát, és számos szempont alapján értékeltük a folyamatot – a tapasztalatainkat egy cikksorozatban osztjuk most meg az érdeklődőkkel. 

Miért érdemes online számlát nyitni?

Az online számlanyitás számos előnnyel jár. Először is, nincs szükség személyes jelenlétre a bankfiókban, és a folyamat (jó esetben) rövid idő alatt elvégezhető. A folyamat bármikor és bárhonnan kezdeményezhető, mindössze stabil internetkapcsolatra és megfelelő számítógépre/mobiltelefonra van szükség. A kamera minősége döntő, illetve NFC beolvasó képesség is kellhet a legjobb folyamatokhoz. Az sem mellékes mindemellett, hogy a digitális folyamatoknak köszönhetően a papíralapú ügyintézés elkerülhető, ezzel is kímélve a környezetet.

Ezek az előnyök azonban csak akkor érvényesülnek, ha a bank által biztosított digitális folyamatok valóban jól és gördülékenyen működnek. Nos, a valóságban ez nem mindig van így, és az online számlanyitás során olyan nehézségekbe ütközhetünk, mint a bonyolult regisztrációs folyamatok, hiányos tájékoztatás, vagy egyéb technikai hibák a rendszerben.

Módszertan: hogyan értékeltük a bankokat?

Az egyes bankokat több szempontot figyelembevével értékeltük, hogy átfogó képet kapjunk a szolgáltatásokról. Eze az alábbiak:

Online számlanyitási folyamat megléte: Van-e lehetőség a számlanyitásra online? Milyen típusú számlák nyithatók meg ilyen módon?

Online számlanyitási folyamat bemutatása, tájékoztatás: Mennyire átlátható és informatív a számlanyitási útmutató? Érthetőek-e a lépések?

Elérhető termékekről szóló tájékoztatók átláthatósága: Az online elérhető számlák és szolgáltatások leírásának minőségét, illetve hozzáférhetőségét (mennyire egyszerű megtalálni azokat) értékeltük.

Számlanyitási folyamat automatizáltságának szintje: Mennyire automatizált a folyamat? Milyen szintű a felhasználó tehermentesítése?

Számlanyitási folyamat egységessége: Egységes-e, egy csatorna használatával bonyolítható-e le a folyamat? Csak telefonon, illetve számítógépen, vagy mindkettőn elvégezhető a számlanyitás?

Elektronikus csatornák elérésének, beüzemelésének egyszerűsége: Mennyire könnyen aktiválhatóak a bank digitális szolgáltatásai? (Ez azért is fontos szempont, mert ezen keresztül érjük el a számláinkat.)

További számlák megnyitásának lehetőségei: Mennyire egyszerű második, harmadik számlát nyitni ugyanazon banknál?

Esetlegesen fellépő hibák kezelése: Mennyire gyors és hatékony a hibaelhárítás?

Különböző entitások összekapcsolása: Összekapcsolhatók-e a lakossági, egyéni vállalkozói, és társas számlák?

    A cikksorozat minden részében egy-egy bank számlanyitási folyamatát vizsgáljuk meg a fenti szempontok alapján, bemutatva az előnyöket és hátrányokat. A sorozat végén pedig összegezzük a tapasztalatokat.

    Kinek szól a sorozat?

    Mindenkinek, aki magánszemélyként, egyéni vállalkozóként vagy társas vállalkozás képviselőjeként nyitott arra, hogy online nyisson számlát valamelyik magyarországi banknál. Célunk, hogy segítsünk eligazodni a lehetőségek között, és megkönnyítsük a döntést. Tarts velünk! Tudd meg, hogy melyik bank milyen online számlanyitási lehetőségeket kínál! 

    A sorozatban elsőként a Gránit Banknál tapasztaltakat ismertetjük majd.

    (Címlapkép: Depositphotos)