Rekordok dőlnek meg a csalások tekintetében

Egy NFEC által végzett tanulmány szerint egy átlagos amerikai polgár 2023-ban 1 506 dollár veszteséget szenvedett a pénzügyi műveltség hiányából adódó döntések miatt.

Az NFEC (National Financial Educators Council) becslése szerint a pénzügyi műveltség hiánya összesen 388 milliárd dollárjába került az amerikaiaknak 2023-ban. A károkat átverések, csalások, adatlopások okozták a legtöbbször. Mindez visszavezethető a pénzügyi tudatosság hiányára, ami ugyan több figyelmet kap az utóbbi években, de továbbra sem megfelelő mértékben.

Az anyagi veszteség ugyanis csak részben származik rossz pénzügyi döntésekből. Az Egyesült Államok állampolgárai folyamatosan kiemelt célpontjai a csalóknak. Az FTC (Szövetségi Kereskedelmi Bizottság) csak tavaly 2,6 millió fogyasztótól kapott csalással kapcsolatos bejelentéseket – a lakosság 0,8 százalékától. A csalások bejelentését ugyanakkor csak töredéke teszi meg a károsultaknak.

Legalább 10 milliárd dollárt loptak el csalásokkal

Az FTC adatai szerint továbbá a fogyasztók összesen több mint 10 milliárd dolláros veszteséget jelentettek be csalások miatt 2023-ban, ami történelmi rekordot jelent. Ez 14%-os növekedést jelent a 2022-es veszteségekhez képest.

A befektetési csalások teszik ki a legmagasabb szeletét a veszteségeknek. 2023-ban a fogyasztók több mint 4,6 milliárd dolláros veszteséget jelentettek befektetési csalások miatt, ami minden más kategóriát meghalad. A veszteségek értéke 21%-ot nőtt a 2022-es évhez képest ebben a kategóriában. A második legnagyobb veszteség az imposztor-csalásokból származott, közel 2,7 milliárd dolláros veszteséggel.

A pénzügyi csalások által leginkább sújtott állam Kalifornia volt. A pénzügyi veszteségek tekintetében Kalifornia az első helyet foglalta el 249 millió dolláros összveszteséggel, és a harmadik helyen végzett a medián veszteségek terén: áldozatonként 700 dollár. Kaliforniában ennek ellenére nagyon kevés bank nyújt pénzügyi oktatást, az iskolákban pedig nincs pénzügyi tudatosságra nevelő kötelező tanfolyam.

A bankok számára is kihívást jelent

Személyiség lopásnak és csalásoknak fokozottan vagyunk kitéve az internet természetéből, és digitális lábnyomunkból adódóan. A bűnözők folyamatosan új módszerekkel próbálják áttörni a védelmi rendszereket. Az átverések felismerését tovább nehezíti az AI segítségével készített “deepfake” hamisítások is.

A biztonsági rendszerek ugyanakkor folyamatosan fejlődnek. A jövő sikeres intézményei a biztonsági rendszereik ütőképességének bizonyításával tudnak majd ügyfeleket szerezni és megtartani. Azonban nem csak a biztonsági rendszerek megbízhatósága véd meg bennünket: a pénzügyi tudatosság növelésével lehet a legjobban megakadályozni az átveréseket és ezekből származó káreseteket.

Az amerikai bankok évente 9,3 milliárd dollárt költenek csalásfelismerő és -megelőző rendszerekre. Emellett a pénzügyi intézményeknek vizsgálócsoportokra van szükségük a csalárd tevékenységek kivizsgálásához. 

Az Egyesült Államokban a bankoknak 10 munkanapjuk van arra, hogy kivizsgálják az eseteket egy ügyfél bejelentést követően. Ennek ellenére a teljes folyamat hosszú időt vehet igénybe, ami bizalmatlanságot eredményezhet az ügyfeleknél. Emiatt a legtöbb esetben kártalanítják a károsult ügyfelet. Az amerikai bankoknak a csalás elleni küzdelem teljes költsége körülbelül 4,36 dollár minden elvesztett 1 dollár után.

(Forrás: NFEC, Peak)

(Címlapkép: Depositphotos)