A ChatGPT indulása óta reklámmentes volt, most viszont egy frissen kiszivárgott kódrészlet alapján úgy tűnik, az OpenAI először készülhet hirdetések bevezetésére. A nyom az alkalmazás kódjából jön: a chatbot appjában talált utalások arra engednek következtetni, hogy a cég hirdetési és vásárlási funkciókkal kísérletezik egy tesztverzióban.
A nyomok az Androidos béta-verzióban bukkantak fel
A kódot Tibor Blaho számítógépes mérnök szúrta ki a ChatGPT Android app béta (beta) kiadásában. A talált elemek olyan megnevezéseket tartalmaznak, mint “ads feature”, “bazaar content”, “search ad” és “search ads carousel” – vagyis a jelek szerint nem egyszerű reklámhelyekről, hanem kereséshez és vásárláshoz kapcsolódó megjelenésekről lehet szó.
Altman korábban “végső megoldásnak” nevezte a reklámot
Sam Altman vezérigazgató korábban úgy fogalmazott, hogy a hirdetések a “last resort”, azaz a végső megoldás kategóriájába tartoznak. Az utóbbi hónapokban viszont már megengedőbben beszélt a lehetőségről: egy júniusi podcastban azt mondta, nincs teljesen ellene, sőt példaként olyan területeket is említett, ahol szerinte működhet a reklám.
A célzott hirdetés logikus és üzletileg csábító
A ChatGPT-vel folytatott beszélgetésekből az OpenAI sok személyre szabott jellegű adatot gyűjthet, ami lehetővé teszi, hogy a hirdetések személyre szabottak legyenek. Ez egyszerre jelenthet magasabb hatékonyságot és komoly üzleti potenciált.
A pénzügyi háttér: új bevételi forrásokra van szükség
Az OpenAI eddig nem termelt profitot, miközben 2025-re 13 milliárd dolláros bevételt vár a ChatGPT prémium csomagjaiból. Ezt nagyjából 22 milliárd dolláros kiadás ellensúlyozza, főként a chipekbe, adatközpontokba és a modellképzéshez, illetve üzemeltetéshez szükséges infrastruktúrába fektetett beruházások miatt.
A HSBC elemzése alapján a cég 2030-ra sem feltétlenül lesz nyereséges. A becslések szerint a Microsoft és az Amazon felhőkapacitás-bérleti megállapodásai (összesen közel 300 milliárd dollár értékben) sem biztos, hogy elégendőek az OpenAI növekedési terveihez. A következtetések szerint, még ha a prémium előfizetések növekednek is, új bevételi forrásokra, például reklámra lehet szükség a hiány kezeléséhez.
(Forrás: Independent)
(Címlapkép: Depositphotos)