Tegnap megnyitották, a mai napon pedig ténylegesen is elindult az Olimpia Párizsban. A következő két hétben a világ szeme a francia fővárosra szegeződik, ahol a legjobb atléták versengenek majd a győzelemért és nemzetük dicsőségéért. Bár az Olimpia elsősorban a sportról szól, mégis számos egyéb fontos vetületét, például gazdasági, kulturális, vagy akár pénzügyi technológiai hatását, érdemes elemezni. Fintech hírportálként a pénzügyi technológiai érdekességeket vettük górcső alá.
Egy gyümölcsöző kapcsolat története
Az olimpiákat évtizedek óta innovatív pénzügyi megoldások kísérik. A Nemzetközi Olimpiai Bizottság (NOB) is előszeretettel üdvözölte a pénzügyi szektor szereplőinek újdonságait, míg a vállalatok számára az Olimpia adta nyilvánosság mindig remek lehetőséget jelent új termékeik bemutatására, vagy korábbiak újra csomagolására. Az együttműködéseket a kölcsönös előnyök mellett gyakran a szükségszerűség is vezérelte. Ugyanis a sportesemények által vonzott turisták tíz millióinak pénzügyi kiszolgálása nem triviális dolog. Egy sikeres Olimpia rendezésének feltétele, hogy az adott országba érkezők könnyen és súrlódásmentesen tudják pénzüket használni. Ellenkező esetben garantált a nemzetközi felháborodás.
A 2008-as pekingi Olimpia tipikus esete volt a szükségszerűség szülte együttműködésnek. Még bőven az Alipay és a WeChat dominanciája előtt járunk, a kínai fizetési piacot a készpénz uralta. A digitális fizetési rendszerek kezdetlegesek voltak, a külföldi bankkártyák elfogadása is nehézséget okozott a kínai kereskedőknek. Ezért a készpénzváltás volt a leginkább bevett gyakorlat a Kínába érkező külföldiek számára, hogy helyben fizethessenek.
A problémát felismerve két kínai pénzügyi óriás, a Bank of China és az UnionPay, az Olimpia idejére egy innovatív új terméket vezettek be. A „Nagy Fal” névre keresztelt fizetési kártya kifejezetten az országba érkező külföldieknek szólt, csak számukra volt elérhető. A Bank of China által kibocsátott kártya segítségével az Olimpia idejére kinyitották a kínai fizetési piacot, így a turisták egyszerűen és kényelmesen tudtak vásárolni a játékok alatt a kínai városokban.
A következő Olimpiát Londonban rendezték, a fintech vállalatok Mekkájában. A város nem is okozott csalódást, és olyan előremutató megoldásokat teszteltek itt, mint a mobilfizetést. Az okostelefon-alapú fizetések ekkoriban még gyerekcipőben jártak, de a Samsung a Visa payWave technológiájával élesben próbálhatta ki mobilfizetésre alkalmas eszközét. A Visa érintés nélküli fizetési kártyája is az Olimpián debütált. A kártyákat 3000 értékesítési ponton lehetett használni az Olimpia helyszínein.
A Visa ezután is kapva kapott a lehetőségen és a 2018-as pjongcshangi téli olimpián is bemutatott három fizetési eszközt. A dél-koreai játékokon NFC-s fizetésre alkalmas kesztyűket, kitűzőket és matricákat vezettek be, amelyekkel POS termináloknál lehetett vásárolni. A szokatlan fizetési eszközök ugyan nem ragadtak meg a mindennapokban, de vélhetően nem is ezzel a céllal mutatta be a termékeket a fizetési óriás.
Fintech és tech vállalatok a párizsi Olimpián
A sportkedvelők szeme most Párizsra szegeződik, és mi sem mutatná jobban, hogy mekkorát fordult a világ, hogy az Olimpia egyik főszponzora a kínai Alibaba. A tech óriás lett a francia rendezésű olimpia hivatalos felhőszolgáltatója, az Alibaba Cloud adja a rendezvény digitális gerincét. Az Alibaba még 2020-ban jelentette be, hogy ők nyújtják majd a párizsi rendezvény digitális infrastruktúráját.
A párizsi játékokon elsősorban a marketing célú fintech együttműködések dominálnak. A Visa szokásához híven most is beveti magát, a Team Visa program keretében eszközöket és erőforrásokat biztosít 56 versenyzőnek „pályán és azon kívül” is. Egy további együttműködésben a bolgár Fibankkal pedig paralimpiai témájú hitel- és betétikártyákat dob piacra. A brit NatWest a Visahoz hasonlóan egy program keretében a brit sportolóknak kínál forrásokat vállalatalapításhoz, míg riválisa, a Starling Bank lett a Team GB hivatalos banki partnere.
Frissítés: cikkünk megjelenését követően kaptuk a hírt a Visa budapesti irodájától, hogy a Team Visa programban támogatott sportolók száma jóval meghaladja az áltatunk ismertetett adatot. A program keretében valójában 147 sportolót támogatnak, akik 67 országot képviselve 40 különböző sportágban mérettetik meg magukat. Ez a Visa történetének eddigi legnagyobb és legváltozatosabb csapata, amelyben 46 paralimpikon is részt vesz. Idén először magyar tagja is van a Team Visa-nak Milák Kristóf személyében. Továbbá megtudtuk, hogy a Fibankhoz hasonló együttműködések világszerte valósultak meg, összesen 89 piacon indítottak el dedikált olimpiai és paralimpiai témájú kártyaprogramokat, amelyekben egyedi dizájnú betéti és hitelkártyák érhetőek el. Magyarországon az MBH bankkal közösen bocsátottak ki olimpiai bankkártyát.
Idén a show-t nem a pénzügyi szektor, hanem nem meglepő módon az AI viheti el. Az Intel a játékok alatt mutatja be elsőként a sporteseményeket figyelő AI modelljét, a 3D Athlete Tracking (3DAT) megoldását. A technológia célja a szurkolói élmény javítása azáltal, hogy az AI kamerák segítségével biomechanikai elemzést nyújtson a nézőknek. Az ismétléseknél a versenyzőkről különböző adatokat jelenítenek meg a képernyőn, mint például a sportolók sebességét vagy a versenyben hátralévő távolságokat. Akik ma figyelemmel követték a sporteseményeket, már láthatták is a technológia működését, például a férfi 4×100-as gyorsváltónál, ahol a magyar csapat sikeresen a döntőbe jutott.
Forrás: Fintech Futures, Visa, Visa
Címlapkép: depositphotos