Pénzügyi szolgáltatások nyújtása során szigorúan elvárt a tisztességes üzleti magatartás. Ezt támogatja a diszkrimináció tilalmának alaptétele is. Ez az alaptétel észrevétlenül és meghatározóan jelen van mindennapjainkban. Cikkünkben ennek az alaptételnek a pénzügyi szektorban történő érvényesülését elemezzük.
Fenntarthatóság, egyenjogúság, esélyegyenlőség
A megkülönböztetésmentesség kérdésével részletesen foglalkoznak a társadalomtudományok. Nemzetközi jogi dokumentumok fontos alaptétele, mely a társadalmi egyenlőség fogalmát támogatja. Megjelenik a Fenntartható Fejlődési Keretrendszer 2030 agendájában is.
Az Unió alapszerződései is kiemelik, hogy minden ember egyenértékű, és mindenki számára biztosítani kell a lehetőségekhez való egyenlő hozzáférést. A Lisszaboni Szerződés előírja, hogy a megkülönböztetés tilalmának valamennyi uniós szakpolitikába és intézkedésbe bele kell kerülni.
Hazánk Alaptörvénye nyilatkoztatja ki a diszkrimináció tilalmát, mely megjelenik a magyar jogrendszer egészében. Az egyenlő bánásmód követelményéről külön törvény is rendelkezik. Jelen van a pénzügyi szektorra vonatkozó szabályozásban is.
Az alaptétel érvényesülése a pénzintézetek működésében
Az embereket mind privát életükben, mind gazdasági kapcsolataikban megilleti a megkülönböztetéstől való mentesség. Az Unióban a pénzintézeti szabályozás a szolgáltatások szabad áramlását biztosítja. A pénzügyi szolgáltatók letelepedési szabadsága, illetve a határon átnyúló szolgáltatások szabadsága érvényesül.
A szolgáltatási szabadság növeli a kínálatot, illetve a magánszemélyek lehetőségeit a szolgáltatásokhoz való hozzáféréshez. A pénzintézetek működésében érvényesülnie kell a diszkrimináció tilalmának. A pénzintézeti ügyfeleknek egyenlő és tisztességes hozzáférést kell biztosítani a pénzintézeti szolgáltatásokhoz. Az ügyfelek megkülönböztetése sérti és veszélyezteti a piacok szabadságát, biztonságát.
A szolgáltatások szabad, azonos feltételekkel történő igénybevétele komplex kérdés. A pénzintézetek társadalmilag felelős vállalatok, biztosítaniuk kell valamennyi ügyfél számára a szolgáltatásaikhoz történő hozzáférést. Ez bizonyos ügyfelek esetében speciális technikai felkészültséget igényel. Ennek biztosításában sokat segíthetnek az innovatív pénzügyi megoldások.
A technikai felkészültség és az innováció önmagukban azonban nem elégségesek. A pénzintézeti döntéshozatalban, a szolgáltatások értékesítési folyamatában a diszkriminációmentesség alapelv kell legyen. A pénzintézetek etikai kódexekben írják elő az alapelveket, amelyeket működésük során érvényesítenek. A pénzintézeti szervezetben etikai funkciók felügyelik ezek érvényesülését.
A diszkrimináció tilalma
Senkit nem szabad megkülönböztetni helyzete, tulajdonsága, valamely személyes jellemzője okán. Tilos megkülönböztetni valakit a neme, faji hovatartozása, nemzetisége, vallása, világnézeti meggyőződése, politikai vagy más véleménye, egészségi állapota, szexuális irányultsága vagy identitása, társadalmi származása, életkora, vagyoni helyzete alapján.
Senki nem részesülhet kevésbé kedvező bánásmódban az élet egyetlen területén sem. A diszkrimináció tilalmát bármely személyes tulajdonság alapján történő megkülönböztetés sértheti. A hátrányos megkülönböztetés jogellenes, mivel kirekesztő. Nem egyeztethető össze a pénzintézeti működéssel. A pénzügyi szolgáltatóknak az ügyfeleket azonos bánásmódban kell részesíteniük.
Bármely közvetlen vagy közvetett megkülönböztetés is tilos. Utóbbi azt jelenti, hogy egyes személyekre vonatkozóan olyan kedvezőtlen feltételeket alkalmaznak, amely hátrányos helyzetbe hozza őket. Közvetett megkülönböztetés lehet például indokolatlanul hátrányos üzleti feltételek alkalmazása bizonyos ügyfelekkel szemben.
Tisztességes pénzintézeti működés
A bankoknak tisztességes üzleti magatartást kell tanúsítani a szolgáltatások nyújtása során. Egyidejűleg meg kell felelniük a szofisztikált pénzintézeti működésre vonatkozó üzleti-, kockázati-, etikai-, felelősségi szabályoknak. A tisztességes üzleti magatartás egyik sarokköve a hátrányos megkülönböztetés tilalma. Ez a tilalom a pénzintézeti üzletágak összességében érvényesül.
A megkülönböztetésmentességet támogatják a pénzintézeti szervezetre vonatkozó összeférhetetlenségi vizsgálatok. Ezek a döntéshozói folyamatok átláthatóságát szolgálják. A pénzintézeti korrupció megelőzése többek között azt célozza, hogy a szolgáltatások kedvezőbb feltételei ne legyenek megvásárolhatóak jogellenes módon.
A diszkriminációmentesség kérdését az üzletágak által kínált termékek kidolgozásánál, jóváhagyásánál minden esetben vizsgálni kell. Az egyes üzletágak termékeit kizárólag szakmai feltételek szerint kell az ügyfelek számára elérhetővé tenni.
A tisztességes üzleti magatartás elvárja, hogy az üzleti döntések teljes mértékben kizárják a megkülönböztetésnek még csak a lehetőségét is ügyfél és ügyfél között. Az ügyfelektől csak az adott szolgáltatás szempontjából releváns adatokat és információkat szabad elkérni, rögzíteni és figyelembe venni.
A diszkriminációtól való mentesség valamennyiünket megillet, a pénzügyi szolgáltatások igénybevétele során is. Pénzintézet kiválasztásakor érdemes áttanulmányozni az intézet etikai kódexét, és a szolgáltatásokra vonatkozó üzleti feltételeket. Ezek jól tükrözik a pénzintézetek ügyfelekkel kapcsolatos üzleti etikai felfogását.
(Források: Fenntartható Fejlődési Keretrendszer 2030, Eur-Lex)