Nem mindegy hogyan fizetünk, különösen online

Napjainkban az online vásárlói élmény egyre meghatározóbb elemévé válik a vásárlás utolsó lépése, azaz a fizetés. Erre a megállapításra jutott a PYMNTS hírportál piackutatással és elemzéssel foglalkozó csapata, a PYMNTS Intelligence. Az e-kereskedelem az utóbbi években a mindennapjaink részéve válva óriási szeletét teszi ki a globális gazdaságnak. A vásárlókért folyó harcnak pedig valóban kulcsfontosságú szereplői lehetnek a különböző fizetési megoldásokat nyújtó szolgáltatók a felhasználói élmény biztosítása és a fizetési preferenciák kiszolgálása révén.

Töretlen bővülés az e-kereskedelemben

Az utóbbi 10-15 év az e-kereskedelem felvirágzásának időszaka volt. A forgalom évről évre emelkedett, a bővülés különösen a koronavírus járvány időszakában volt kiemelkedő. Az online vásárlók száma idén meghaladhatja a 2.7 milliárd főt, míg a jövő évi forgalmat különböző becslések 5-8 ezer milliárd dollár közé teszik. Ez azt jelenti, hogy hamarosan a világ teljes kereskedelmi forgalmának 20-24% százalékát az online térben fogjuk lebonyolítani.

Az online webshopok a magyar fogyasztók között is népszerűek. Tavaly 14.7 millió vásárlással összesen 542.5 milliárd forintot költöttönük el webáruházakban. A legnagyobb forgalmat az eMAG, az Alza és a Kifli realizálta, míg a magyar tulajdonú szolgáltatók közül az Euronics, az Aqua és a Pepita végeztek a dobogón.

A globális e-kereskedelmi forgalom növekedése több tényezőre vezethető vissza. Az internetpenetráció bővülése minden évben új vásárlókat csatornáz be, különösen a fejlődő országokból. Az okostelefonokat is egyre többen használják vásárlások során, amely sosem tapasztalt kényelmet és rugalmasságot biztosít a fogyasztóknak. Az e-kereskedelmet mára egyértelműen a mobilról indított vásárlások, vagyis az m-kereskedelem dominálja.

A technológiai fejlődés a fentieken túlmutatóan is egyre jobb élményt biztosítók a vásárlóknak. A kényelem és az átláthatóság fokozása, az új keresési módok bevezetése, a gyorsabb és biztonságosabb felületek egyszerre növelik a tranzakciók és a fogyasztók számát, illetve a vásárlói kosarak értékét. A fogyasztók bátrabban és szívesebben költik el pénzüket online, ha az egy kényelmes, gyors és biztonságos környezetben valósul meg. Ebben pedig kiemelten fontos szerepet jut a fizetési technológiáknak.

A fizetés kulcsfontosságú eleme a vásárlói élménynek

Az e-kereskedelemben jelenleg a bankkártyás fizetés a legelterjedtebb, az utóbbi években azonban számos új megoldás jelent meg. A digitális pénztárcák, mint a PayPal, ApplePay vagy a GooglePay népszerűsége az USA-ban már a hitelkártyákkal vetekszik. A banki átutalások elsősorban Európában és Ázsiában közkedveltek, a legfejlettebb piacokon pedig a  Buy-Now-Pay-Later fizetés vetette meg a lábát. A kriptovalutákat is egyre több kereskedő fogadja el, de ezek használata még jelentősen lemaradásban van az említett technológiáktól.

Egy tavaszi kutatás szerint a fizetési megoldásoknak egyre fontosabb szerep jut a fogyasztók kiszolgálásában. A PYMNTS Intelligence májusban megjelent tanulmányában a vásárlók 77 százaléka jelezte, hogy elhagyná vásárlói kosarát, ha az általa kedvelt fizetési módok nem volnának elérhetőek. Vagyis a szolgáltatóknak hatékony fizetésszervezésre és fejlett fizetési platformokra van szükségük, hogy biztosítani tudják a vásárlók elégedettségét.

Az e-kereskedelmi platformok számára a különböző fizetési szolgáltatók integrálása jelent kihívást. A szolgáltatók nem rendelkeznek elegendő erőforráshoz ahhoz, hogy minden kereskedő fizetési szolgáltatójával kapcsolatot létesítsenek, miközben fizetési megoldások széles skáláját biztosítják. A PYMNTS kutatása szerint a platformok 80 százaléka küzd a sikertelen fizetések okainak felkutatásával, ami jelentős működési költség növekedéshez és munkavállalói leterheltséghez vezet.

Megjelent a fizetési szolgáltatók új generációja

Megoldást a fizetési szolgáltatók egy új generációja, az angolul Payment Orchestrator néven futó platformok nyújthatják. A fizetések összehangolásának (orchestration) mechanizmusa azt jelenti, hogy fizetési szolgáltatók, fizetés elfogadók és bankok egyetlen egységes szoftverrétegbe kerülnek integrálásra. Ez a szoftver pedig képes a végpontok közötti teljes fizetési folyamatot kezelni, enyhítve az e-kereskedőkre helyezett nyomást.

Egy Payment Orchestrator platform nagyban leegyszerűsíti az új kereskedők befogadását, a nemzetközi terjeszkedést, csökkenti a sikertelen fizetések számát, és kimagasló vásárlói élményt biztosít. A platformoknak köszönhetően az e-kereskedőknek nem kell többet fizetési kapuk és pénzügyi szolgáltatók integrálásával és szabályozói elvásároknak való megfeleléssel bajlódniuk. Ez jelentős tehertől szabadítja meg őket, így jobban tudnak főtevékenységükre összpontosítani.

Az Orchestrator technikai hiba esetén képes új utat találni az adott tranzakció végrehajtására, ezáltal jelentősen csökkentve a sikertelen vásárlások előfordulását. A tévesen visszautasított tranzakciók különösen nagy kárt okoznak világszerte, becslések szerint ezek a költségek csak az USA-ban tavaly 81 milliárd dollárra rúgtak. A platform ráadásul mindig az adott vásárlás szerinti optimális úton tudja végig vinni a tranzakciókat, ezáltal csökkentve az e-kereskedők fizetésekhez kapcsolódó költségeit, miközben a felhasználóknak a lehető leggyorsabb és legjobb fizetési élményt nyújtja.

Források: PYMNTS, Stripe, Oberlo, GKID, emarketer, EcomRevenueMax

Címlapkép: depositphotos