Nagyot szakít a Starbucks a soha el nem adott kávékon

Kiváló üzlet a Starbucksnak a soha el nem adott kávé értékesítése, derült ki az amerikai vállalat friss pénzügyi jelentéséből. A beszámoló szerint 1.77 milliárd dollár értékű olyan beváltatlan ajándékkártya van a vásárlóknál, amiket várhatóan nem is fognak felhasználni. A Starbucks minden évben több milliárd dollár értékben értékesít ajándékkártyákat, amiket általában 12 hónapon belül beváltanak. A fel nem használt kártyák azonban előbb-utóbb bevételként kerülnek be a cég könyveibe.

Tiszta haszon a beváltatlan ajándékkártya

Az ajándékkártya értékesítésnek évtizedes hagyománya van az Egyesült Államokban. Minden évben dollár milliárdokban mérhető a legnagyobb cégek ajándékkártya értékesítési volumene, ami nem csak cashflow szempontjából hasznos, hanem komoly bevételt is generál. 2019-ben 98 milliárd dollár értékben vásároltak az amerikaiak ajándékkártyákat, amelyeknek 2-4 százaléka sosem kerül beváltásra, így az profitként csapódik le a kereskedőknél. A legnagyobb értékesítők közé tartozik az Amazon, a Walmart, az eBay és a Starbucks is.

A felhasználatlan ajándékkártyákon maradt összegek ún. „breakage” bevételként kerülnek be a könyvekbe. Az ajándékkártyáknak jellemzően meghatároznak egy lejárati időt, ami után a feltöltött összeget már nem lehet termékekre vagy szolgáltatásokra elkölteni. A lejárat után a kártyákon maradt egyenleg a kártyát kibocsátó pénzintézetnél és a kártyát értékesítő kereskedőnél landol, amit bevételként könyvelhetnek el. Az ilyen típusú bevétel közel tiszta hasznot jelent a kereskedőknek, hiszen anélkül értékesítettek valamilyen terméket vagy szolgáltatást, hogy azt ténylegesen nyújtották volna a fogyasztóknak.

Évi több száz millió dolláros üzlet a Starbucksnak

A Starbucks 1.77 milliárd dollár értékben tart számon beváltatlan ajándékkártyákat, ami 9 százalékos növekedés az előző év azonos időszakához képest. A Starbucks kártyáinak döntő része ugyan nem rendelkezik lejárattal, mégis minden évben jelentős breakage bevételt számolnak el utánuk. Ennek azaz oka, hogy a kibocsátástól számított 1 év után a kártyák töredékét használják fel tulajdonosaik. Emiatt a Starbucks egy több éve kibocsátott kártyán lévő összeget viszonylag alacsony kockázat mellett számolhat el bevételként, hiszen jó okkal számít arra, hogy a tulajdonosa sosem fog vele vásárolni.

Természetesen az ilyen logika alapján keletkezett jövedelmeknek mindig megvan a rizikója, hogy a kártyát mégis felhasználják. Előkerül egy fiókból vagy kabátzsebből, és a tulajdonos betér egy kávéra. Az ilyen ritka esetekben a korábban elszámolt összegnek költségként kell szerepelnie pénzügyi elszámolásokban. A Starbucks az előző két pénzügyi évében rendre 200 millió dollár feletti brakeage bevélt jelentett. 191 és 196 millió dollár érkezett a saját üzletekben értékesített kártyákból, és közel 19 illetve 17 millió dollár pedig Starbucks licencszel rendelkező kávézókból. Ezzel szemben pedig csupán marketing és a kártya értékesítéssel összefüggő egyéb költségek állnak. A Starbucksnak ténylegesen kávét nem kellett eladnia, így a soha el nem adott kávé óriási profitot hoz a kávézóláncnak.

Források: Marcel van Oost, CNBC

Címlapkép: depositphotos