Nagyot haraphat a banki profitokba a mesterséges intelligencia

Akár évi 170 milliárd dollárral is csökkentheti a mesterséges intelligencia (AI) a bankok profitját globálisan, ha az intézmények nem tudnak alkalmazkodni az autonóm AI-ügynökök által uralt jövőhöz. A fogyasztók ugyanis egyre inkább személyes AI-asszisztensekre támaszkodnak pénzügyeik kezelésében, ami erodálhatja a hagyományos banki bevételi forrásokat.

Az ügynöki mesterséges intelligencia – azaz az olyan intelligens rendszerek, amelyek képesek a felhasználók nevében önállóan cselekedni a fizetések lebonyolításában, a pénzeszközök mozgatásában, valamint a megtakarítási vagy befektetési portfóliók optimalizálásában – növekvő fenyegetésére hívja fel figyelmet McKinsey 2025-ös banki áttekintése.

Az AI átalakítja a pénzügyi környezetet

A cég becslései szerint az AI széles körű elterjedése az iparági profitbázisok 9 százalékos csökkenéséhez vezethet, amely összesen közel 170 milliárd dollárt tesz ki. Ennek hatása elsősorban az alacsony kamatozású betétekből és a hitelfelárakból származó bevételeket érintheti. Ahogy a jelentés készítői fogalmaztak

A mesterséges intelligencia ügynökei a szabad készpénzt automatikusan átirányíthatják a magasabb hozamú számlákra vagy befektetési platformokra, csökkentve a bankok által a múltban elért fedezetet.

Ahogy a mesterséges intelligencia egyre inkább elterjed a lakossági fogyasztók és a kisvállalkozások körében a McKinsey legvalószínűbb forgatókönyve szerint a pénzügyi környezet strukturális átalakuláson megy majd keresztül. Ezek az autonóm rendszerek kihívást jelentenek a hagyományos árképzési, hitelezési és megtakarítási modellek számára, arra kényszerítve a bankokat, hogy termékkínálatukat a dinamikus, AI által vezérelt ügyfélmagatartás köré szervezzék.

Paradigmaváltásra van szükség

A cég modelljei azt mutatják, hogy a hosszú távú hatás a mesterséges intelligencia bevezetésének sebességétől és attól függ, hogy a pénzügyi intézmények képesek-e saját gépi tanulási képességeiket kihasználni a hatékonyság visszanyerése és a személyre szabás elmélyítése érdekében. Ahogy Prip Patath, a McKinsey vezető partnere rámutatott a paradigmaváltás újraértelmezheti az értékteremtés módját a banki szektorban, mint fogalmazott:

Képzeljen el egy mesterséges intelligencia által vezérelt asszisztenst, aki azt mondja: évente 2000 dollárral többet kereshetne betétei átirányításával, és ezt automatikusan meg is teszi. Ennek következménye stratégiai változás nélkül a haszonkulcsok csökkenése lesz.

A jelentés hangsúlyozza, hogy a jövedelmezőség nagyban eltér majd a korai alkalmazók, azaz a mesterséges intelligenciát az ügyfélutakba és a működésbe sikeresen integrálók, és a lemaradók, azaz a hagyományos betéti modellekre támaszkodó piaci szereplők között.

Új globális ökoszisztémák

A McKinsey az „ügynök-első” megközelítés alkalmazását javasolja a bankoknak, és azt, hogy minden ügyfél-érintkezési pontba építsék be az AI személyre szabását. Ez új digitális ökoszisztémák létrehozását jelenti majd. Ezekben a bankok együttműködnek a fintech partnerekkel és az adatszolgáltatókkal annak érdekében, hogy relevánsak maradjanak, mivel az ügyfél-interakciók egyre inkább harmadik féltől származó AI-vezérelt közvetítőkön, például az Apple Intelligence-en vagy a ChatGPT Finance-en keresztül történnek majd.

A kutatócég arra figyelmeztetett, hogy a túl lassan haladó intézmények az iparág legértékesebb eszközének, az ügyfelekhez való közvetlen hozzáférésnek az elvesztését kockáztatják.

Profitnövekedés vs. egzisztenciális fenyegetés

A mesterséges intelligencia a kockázatok mellett lehetőségeket is hoz ugyanakkor a bankok számára a tanulmány megállapításai szerint: azok a bankok, amelyek sikeresen bevezetik az AI által támogatott automatizálást, személyre szabást és kockázatkezelést, akár évi 340 milliárd dollár új értéket is teremthetnek, ami a legrosszabb esetben előre jelzett veszteségek akár kétszeresét is ellensúlyozhatja.

A cég szerint a kulcs a technológiai infrastruktúra átszervezése, a tehetségek átképzése, valamint az irányítás összehangolása a mesterséges intelligencia használatára vonatkozó etikai és szabályozási normákkal.

A banki, a fintech és a technológiai szektor közötti határvonal elmosódásával a McKinsey következtetése szerint a mesterséges intelligencia a globális pénzügyi szektor számára egyszerre lesz a legnagyobb profitnövelő tényező és a legerősebb egzisztenciális fenyegetés a következő évtizedben.

(Forrás: Bankers Globe)

(Címlapkép: Depositphotos)