Mit jelent a Covid-19 a Fintech vállalatoknak? Lehetőséget!

A vállalkozók legjobb barátja a változás -véli Mina Mutafchieva a Dawn Capital kockázati tőkealap vezető üzletkötője, aki mindennapjait tech vállalatok gyűrűjében tölti. Minden sikeres startup sztori a változáshoz köthető, ma nem lennének startupként induló cég óriások, ha a hétköznapokban állandóság uralkodna. A Covid-19 egy akár több évig elnyúló lassú folyamatot gyorsított fel, amire előzetesen senki nem lehetett felkészülve. Persze, várható volt a digitális bankolás felfutása vagy az otthonról dolgozók arányának növekedése, de azzal senki sem számolt, hogy mindez néhány hónap leforgása alatt végbe megy. Vagy legalábbis igénnyé válik. A megváltozott piaci környezetben pedig azok tudnak sikeresek lenni, és nagyra nőni, akik képesek rövid időn belül alkalmazkodni.

A bankokkal szemben a Fintech vállalatok az agilitás mesterei Mina szerint. Míg a bankoknak komoly problémát és a napi üzletvitelben fennakadást okoz vagy okozott az otthoni munkavégzésre való átállás, addig a technológiával baráti viszonyt ápoló Fintechek szinte egyik hétről a másikra tudtak váltani. A bankoknak is zárkózniuk kell, meg kell teremteniük a biztonságos munkavégzés feltételeit az új környezetben is – hiszen egészen más biztonsági kockázatot jelent a bank erős várából, mint otthonról dolgozni – , ebben pedig partnereik éppen a Fintech vállalatok bizonyos csoportjai lehetnek. A bankoknak a biztonságos kommunikáció élet-halál kérdésévé vált, hiszen a biztonság nélkülözhetetlen eleme a pénzügyi szolgáltatásoknak, a munkaerő viszont otthon van.

Egy másik, rövid távon innovációra szoruló terület egészen a bankok core tevékenységébe vág: ez pedig a hitelezés. A járvány begyűrűzésére az egyes gazdaságokba a mindenkori kormányok jellemzően a fiskális kiadások növelésével és hitelezéssel reagáltak. A kis- és középvállalatok túlélése kulcsfontosságú a gazdaság víz felett tartásában, hitelezésük viszont nehézkés, hiszen egyszerre kellene, országtól függően akár, több százezer vállalat számára záros határidőn belül likviditást nyújtani. Erre pedig a hagyományos bankok képtelenek, így például az Egyesült Királyságban is a gyors és egyszerű hitelkihelyezést biztosító Fintech vállalatok és neobankok is a gazdaság megmentését célzó program részévé válltak. Az új hitelek mellett, ugyanolyan fontos volt a meglévő hitelek áttekintése és a feltételek újratárgyalása is, amihez szintén külső segítséghez folyamodhattak egyes banki szereplők.

A rövid távú változások pedig hosszú távon is velünk maradnak. Mina szerint a gyors ügyfél- és alkalmazott onboarding – lehetőleg digitális csatornán – , az (állami)források gyors és hatékony kihelyezése nagy számú szereplő számára, a digitális bankolás adta kényelem és gyorsaság velünk marad a jövőben is. A Covid-19 katalizált egy már jó ideje materializálódó folyamatot, amelyben a bankok komoly versenybe kerülhetnek a fizetési megoldásokat „software-as-a-service”-ként kínáló vállalatokkal.

 

Forrás: alfti

 

Görög Szabolcs