A digitális bankolásra fogad az UniCredit

Felvásárol két nagynevű fintech céget az UniCredit. Összesen 370 millió eurót, mai árfolyamon körülbelül 145 milliárd forintot fizet az Aion Bankért, egy neobankért, illetve a Vodenóért, egy digitális pénzügyi technológiai platformért. Az ügyletnek köszönhetően kiemelkedő innovációs képességekkel és új piaci lehetőségekkel gazdagodik az UniCredit.

Az UniCredit bejelentette, hogy 370 millió euróért felvásárolja az Aion Bankot, illetve a Vodenót. Mindkét fintech többségi tulajdonosa a Warburg Pincus magántőke-befektetési vállalat, így nem meglepő, hogy eladásra kerültek a cégek – a kérdés csak az volt, hogy ki és mikor veszi meg őket. Az ügylet várhatóan az idei év utolsó negyedévében zárulhat le, amennyiben sikerül megszerezni a szükséges szabályozói jóváhagyásokat.

Az Aion Bank egy klasszikus neobank – hogy egyfajta oximoronnal éljünk. Az elmúlt tíz évben felbukkant digitális bankokra jellemző fejlett ügyfélélménnyel és kedvező árazású termékpalettával kedvez az ügyfeleknek. Legfőbb termékei a bankszámlák és bankkártyák, amelyek mellett hiteltermékeket és vagyonkezelési szolgáltatásokat nyújt. A 2022-es pénzügyi évben még veszteségesen működött, ezért is lehetett értelme a felvásárlásnak.

A Vodeno egy Banking-as-a-Service (BaaS) szolgáltató. Lehetővé teszi pénzügyi vállalatok számára, hogy a platformján keresztül előre fejlesztett digitális banki termékeket dobjanak piacra, egy sokkal könnyebb és gyorsabb alternatívát kínálva a saját termékfejlesztésnél. Többek között az Aion Bank is erre a platformra épül. Emellett a Vodeno tavaly egy közös vállalkozást indított a brit NatWest Bankkel, amely a brit piacon segít a hagyományos bankoknak a digitális fejlődésben.

A két felvásárlás ígéretes lehetőségeket nyit meg az UniCredit számára:

  • Egy új generációs, digitális banki technológiai platform felett rendelkezhet, amely felzárkóztatja infrastruktúráját és termékpalettáját a modern ügyféligényekhez.
  • Egy innovatív pénzügyi megoldásokra specializált, tehetséges munkavállalói bázis kerül be a szervezetbe, köztük adattudósok és fejlesztők.
  • Létrejön egy innovációs és tesztelési központot, amely új pénzügyi megoldásokat fog szállítani.
  • Könnyebbé válik az új piacokra való belépés digitális banki modellben, legyen szó új országokról, illetve lakossági és kis- és középvállalati szegmensekről.
  • Pénzügyi vállalatoknak (köztük bankoknak) és nem-pénzügyi vállalatoknak is lehetővé tudja tenni, hogy digitális pénzügyi termékeket vezessenek be – így betörhet a BaaS és a beágyazott pénzügyi szektorba is.

Az Aion Bank-Vodeno kapcsolatról bővebben

Az Aion Bank és a Vodeno szoros kapcsolata egy az elmúlt években felerősödő üzleti logikát szemléltet. Több neobank is rájött, hogy a pénzügyi tevékenységéhez szükséges fejlesztéseit nemcsak saját maga használhatja fel, hanem más vállalatoknak is értékesítheti. Többek között a Starling Bank és a Monese is létrehozott egy platformot erre a gondolatmenetre alapozva. Előbbi az idén indult Salt Bank, egy román digitális bank, utóbbi pedig a Zing, az HSBC multideviza pénzküldő és fizetési alkalmazásának a technológiai beszállítója.

Azáltal, hogy az Aion Bank a Vodeno platformjára épül, az egyik fél növekedéséből és fejlődéséből a másik fél is profitálhat. Ha az Aion Banknak új szolgáltatásra van szüksége, azt a Vodeno lefejleszti és értékesítheti más bankoknak is. Fordítva, ha a Vodeno platformján új megoldás jelenik meg egy partner rendelésére, azt az Aion Bank is kihasználhatja. Érdekes lesz megfigyelni hogyan támaszkodik majd gyakorlatban erre a dinamikára az UniCredit.

Lépést tart az UniCredit

Az olasz bankszektorban lassan alapkövetelménnyé válik a fejlett digitális kínálat. Az Intesa Sanpaolo – a CIB Bank anyabankja – egy digitális banki kezdeményezésben látja a jövőt. Tavaly vezette be az Isybankot, amelyhez igyekszik átvezeti digitálisan affinis ügyfeleit. Azáltal, hogy fókuszát bankfiókokról a digitális térre helyezi, éves szinten több száz millió eurós költségmegtakarításokat vár.

Számos másik olasz hagyományos bank is rendelkezik digitális leánybankkal. A WeBank a BPM-hez tartozik, a Hype a Sellához, a Widiba pedig az MPS-hez.

Mellettük a spanyol BBVA is a digitális működési modellben látta meg a legnagyobb lehetőséget Olaszországban – így lépett be ugyanis az olasz lakossági piacra 2021-ben. Úgy néz ki a projekt sikeres volt, mivel már 400 ezer ügyfelet vonzott be a bank és Németországban is megpróbálkozik egy hasonló kezdeményezéssel.

(Forrás: Sajtóközlemény)

(Címlapkép: Depositphotos)